Welke houtsoorten zijn de moeite waard?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.713
2.549
Terkaple
www.woodworking.nl
Matt Estlea, niet altijd mijn favoriete YT'er, maar dit zijn 2 leuke filmpjes over het hout dat hij de moeite waard vindt en welke bijzondere exoten er zijn.

Dit soort filmpjes zouden wij eigenlijk als forummers ook moeten maken, als er vrijwilligers zijn gaan we een keer wat organiseren. Gewoon met een groepje, allemaal wat bijzonder hout meenemen, camera, goede belichting... lijkt me super leuk!

jaap

• Leuk
Waarderingen: Henk H en John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.047
631
‘s-Hertogenbosch
Vind het al heel wat dat ik hier iets ge-upload kan krijgen….. doe verder niks met joetjoep of feestboek.
Wel jammer dat je hier geen korte filmpjes ( 10-15 sec) kunt plaatsen. Zou voor sommige projecten toevoegend kunnen zijn.
By de wee, het hele venster in het reactie of nieuwe onderwerpen gedeelte 🫣, waarvoor dienen al die leuke iconen eigenlijk. Is hier een uitleg pagina van te vinden. ( zou misschien makkelijk zijn)
Groetjes John

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.713
2.549
Terkaple
www.woodworking.nl
Vind het al heel wat dat ik hier iets ge-upload kan krijgen….. doe verder niks met joetjoep of feestboek.
Wel jammer dat je hier geen korte filmpjes ( 10-15 sec) kunt plaatsen. Zou voor sommige projecten toevoegend kunnen zijn.
By de wee, het hele venster in het reactie of nieuwe onderwerpen gedeelte 🫣, waarvoor dienen al die leuke iconen eigenlijk. Is hier een uitleg pagina van te vinden. ( zou misschien makkelijk zijn)
Groetjes John
Als je mij het filmpje stuurt, upload ik het naar ons woodworking.nl YT account, uiteraard met vermelding van de maker, en kun je de link plaatsen. Heb ik eerder deze week ook voor @hoalt gedaan.

Over je vraag over iconen etc kom ik gauw terug. Ben wat posts aan het voorbereiden om het forum wat te upgraden. Daar wil ik graag de mening van de forummers in meenemen.

jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.879
3.759
Gaanderen
John gewoon BBC code uitzetten [ ] en je hebt er geen last meer van. ;)
Meeste is voor de opmaak van de tekst. Als je met je cursor erop gaat staan dan staat er bij wat het is. Weet je niet wat wat het betekend dan gooi ik het in de zoekfunctie van google.

• Leuk
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.471
3.822
Ik moet helaas bekennen, dat ik ook alle leuke stukjes hout bewaar. Uiteraard koop ik het niet, maar na verloop van tijd krijg je dan toch ook een leuke verzameling. Van veel hout weet ik niet precies wat het is. Valt onder tropisch hard hout. Maar ik bewaar bijvoorbeeld ook een eiken plankje uit de rugleuning van een stoel, waar dan een bloemvorm in gestoken is. Altijd weer leuk voor een dekseltje.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.879
3.759
Gaanderen
Prima idee. Zodra ik wat verder met de verbouwing ben doe ik ook mee. (2 maanden hoop ik)
Ik heb even gekeken naar de verschillende houtsoorten die besproken worden, maar de meeste zijn gewoon verkrijgbaar en als penblanks heb ik er best wat van.
Al zou ik best een tafel van Honduras palissander burl willen hebben. Betalen is weer wat anders

• Leuk
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.471
3.822
Bij de kringloop vindt je allerlei afrikaans houtsnijwerk in mooi tropisch hardhout voor heel weinig. Uit zo'n set van 3 olifanten, haal je bijvoorbeeld mooie handvaten voor een schaaf.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.301
530
hilversum
Ik heb het in me aanrechtblad verwerkt :)
Onderstel van me werkbank is ook paars,Smaken verschillen maar hij had geen goed woord er voor over.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.713
2.549
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb het in me aanrechtblad verwerkt :)
Onderstel van me werkbank is ook paars,Smaken verschillen maar hij had geen goed woord er voor over.
Ik begreep meer dat hij het overgewaardeerd hout vindt, Prachtige kleur, die verdwijnt en niet het gemakkelijkste hout om met de hand te verwerken. De Houtzagerij in Akkrum heeft er een hele schuur van gebouwd. De rot bestendigheid is erg goed.

Toen ik voor het eerst in Akkrum kwam keek ik mijn ogen uit naar fel gekleurde hout. Purperhart, padoek, pas amarello gaat een leuk filmpje worden, zin in!

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.