Welke houtlijm voor snijplank

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Even een korte vraag welke houtlijm het beste geschikt is om te gebruiken in een snijplank. Ik lees dat veel mensen Titebond 3 kiezen die je ook veel ziet in online DIY video's. Maar die is naast prijzig ook niet heel courant verkrijgbaar. Nu heb ik zelf wat zitten zoeken en kwam op de volgende soorten/alternatieven uit:
-Giffon KM45 D4 houtlijm
-Bison D4 constructielijm

Wellicht hebben jullie nog een ander advies, dan hoor ik het graag. Ik begreep dat het sowieso D4 moest zijn i.v.m. watervastheid en dat de plank natuurlijk steevast water moet verdragen. Maar ik wil het ook zoveel mogelijk voorkomen dat een kopshouten snijplank die volledig verlijmd is, op den duur los gaat laten. Bij de Bison werd al door gebruikers vermeld dat het nooit meer lost laat, maar is wel op basis van PU. Aan de Griffon bevalt het me wel dat hij juist transparant opdroogt, deze is op basis van PVAC. De Titebond 3 blijft voor mij nog steeds een optie, maar dan wil ik hem wel kiezen om de juiste redenen.

Hoor graag waar jullie goede ervaringen mee hebben.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik weet niet zeker, maar ik dacht Titebond 3, juist vanwege het hygiëne aspect. Wanneer je snijdt in je plank, komen daar kleine stukjes lijm vrij.
 

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
11
2
Schagen
Even een korte vraag welke houtlijm het beste geschikt is om te gebruiken in een snijplank. Ik lees dat veel mensen Titebond 3 kiezen die je ook veel ziet in online DIY video's. Maar die is naast prijzig ook niet heel courant verkrijgbaar. Nu heb ik zelf wat zitten zoeken en kwam op de volgende soorten/alternatieven uit:
-Giffon KM45 D4 houtlijm
-Bison D4 constructielijm

Wellicht hebben jullie nog een ander advies, dan hoor ik het graag. Ik begreep dat het sowieso D4 moest zijn i.v.m. watervastheid en dat de plank natuurlijk steevast water moet verdragen. Maar ik wil het ook zoveel mogelijk voorkomen dat een kopshouten snijplank die volledig verlijmd is, op den duur los gaat laten. Bij de Bison werd al door gebruikers vermeld dat het nooit meer lost laat, maar is wel op basis van PU. Aan de Griffon bevalt het me wel dat hij juist transparant opdroogt, deze is op basis van PVAC. De Titebond 3 blijft voor mij nog steeds een optie, maar dan wil ik hem wel kiezen om de juiste redenen.

Hoor graag waar jullie goede ervaringen mee hebben.
Ik gebruik de lijm van de Action, misschien is dit vloeken in de kerk, van het merk Pattex. Prijs is aangenaam en mijn snijplanken, kops hout, gebruik ik al aantal jaren en is nog steeds perfect. Nooit klachten gehoord over de planken die ik voor anderen gemaakt heb.
Ik werk de planken af met druivenpitolie, voedselveilig en overal verkrijgbaar.
Succes.
Geerhard
 
  • Leuk
Waarderingen: mans

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Even een korte vraag welke houtlijm het beste geschikt is om te gebruiken in een snijplank. Ik lees dat veel mensen Titebond 3 kiezen die je ook veel ziet in online DIY video's. Maar die is naast prijzig ook niet heel courant verkrijgbaar. Nu heb ik zelf wat zitten zoeken en kwam op de volgende soorten/alternatieven uit:
-Giffon KM45 D4 houtlijm
-Bison D4 constructielijm

Wellicht hebben jullie nog een ander advies, dan hoor ik het graag. Ik begreep dat het sowieso D4 moest zijn i.v.m. watervastheid en dat de plank natuurlijk steevast water moet verdragen. Maar ik wil het ook zoveel mogelijk voorkomen dat een kopshouten snijplank die volledig verlijmd is, op den duur los gaat laten. Bij de Bison werd al door gebruikers vermeld dat het nooit meer lost laat, maar is wel op basis van PU. Aan de Griffon bevalt het me wel dat hij juist transparant opdroogt, deze is op basis van PVAC. De Titebond 3 blijft voor mij nog steeds een optie, maar dan wil ik hem wel kiezen om de juiste redenen.

Hoor graag waar jullie goede ervaringen mee hebben.
D4 is niet nodig voor een snijplank, tenzij je em een week in het water legt (don't ask); Bison D4 is een bruislijm -dat zou ik dan weer niet doen - en het laat zeker wel los. ALs je al voro D4 gaat, dan iig een PVAc lijm - de Griffon dus bijvoorbeeld. Maar al onze snijplanken zijn gewoon met Bison D3 PVAc gelijmd. (of Pattex - net wat de Hornbach op een bepaald moment op voorraad heeft...)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Ik heb kopse snijplanken gemaakt met Titebond 3 en met Bindan Propellerleim (B3/D3). Die laatste werkt prettiger en heeft als extra voordeel dat-ie transparant opdroogt in tegenstelling tot Titebond dat uiteindelijk een bruine tint heeft.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Ik begrijp van jullie dat dus de D3 ook al voldoende watervast is. Resten mij nog twee vragen:
1- is D4 dan ook nog steeds geschikt, or juist vanwege de eigenschappen minder geschikt. Overkill vind ik nooit zo erg maar wel als het minder toepasbaar is.
2- ik voel ook wel wat voor het puntje wat @Superkees aanhaalt, de voedselveiligheid. Ik lees inderdaad namelijk dat de FDA deze aangemerkt heeft als voedselveilig. Nu valt er op Amerikaanse voedselnormen ook nog wel wat aan te merken maar wellicht toch wel belangrijk om in gedachten te houden. Welke van onze lijmen zijn voldoende voedselveilig (voor zover dat kan natuurlijk, ik ga mijn plank niet opeten).

Als D3 ook voldoende is ga ik mijn standaard op voorraad Den Brave woodfix pro gewoon gebruiken. Relatief goedkoop en lijmt ook uitstekend.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
PVAc D4 is net zo geschikt maar overkill. Alle PVAcs zijn voedselveilig (in tegenstelling tot de meeste andere lijmen _zelfs_ in niet-uitgeharde vorm ;-) ), maar Titebond is een van de weinige merken die in de buidel hebben getast om de certificatie te bekomen... Moderne kaas'korst' is meestal ook een PVAc formulering. Maar een uitgeharde epoxy is feitelijk ook voedselveilig - iig even veilig als polycarbonaat en andere kunststoffen die een bisfenol hars als basis hebben ;-)
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
So hey.... Schudt die @henkverhaar zo even uit zijn mouw. Dropping the knowledge. Dank voor dit onderbouwde antwoord. Dan weet ik wat me te doen staat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Griffon en bison zitten in hetzelfde concern. Het zou me niet verbazen als sommige lijmen gelijk zijn. Toen ik vroeger bison verkocht waren er van enkele courante soorten 2 soorten verpakkingen. Een voor de dhz-er en een voor de prof. Die prof lijmen waren inkoop de helft goedkoper en 100% gelijk aan de dhz verpakking. Er stond alleen minder op. Ik kreeg zelfs een keer, nadat de wand opnieuw was ingericht door perfecta chemie, dat wij de prof verpakking niet tussen de dhz verpakkingen mochten zetten. Dan werd het prijs verschil met de bouwmarkt te groot. Ik zei dat ik dat zelf wel uitmaak wat ik verkoop tegen welke prijs.
Nu is griffon de prof lijn geworden. Kijk maar of je er wat aan hebt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Toen ik vroeger bison verkocht waren er van enkele courante soorten 2 soorten verpakkingen. Een voor de dhz-er en een voor de prof. Die prof lijmen waren inkoop de helft goedkoper en 100% gelijk aan de dhz verpakking.
Da's niet met alle lijmen uit het griffon scala zo. UHU endfest Plus bestaat tegenwoordig in 2 versies, de 300 en de 90 minuten. De 300 versie bevat een harder die een aantal jaren geleden is geherclassificeerd en nu alleen nog maar in de profs-uitvoering zit (of dat wettelijk zo moet danwel een keus van griffon is is me even niet duidelijk), de 90 min versie bevat een andere harder en mag aan consumenten verkocht worden.

De 300 versie is echter sterker, en wordt door uitharden bij hogere temperatuur nog sterker - dat geldt voor de 90 min versie niet. Je moet voor de beste resultaten dus echt op zoek naar de 300 versie...
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Onlangs een paar snijplanken gelijmd met Bison D2. Bepaalde mensen dachten dat houten snijplanken overleven in een vaatwasser 🙈(nee was ik niet)
Voornemen was D4 maar daarvan zat de tuit verstopt. Dus werd het D2. Houdt nu een aantal weken.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Ik blijf het toch altijd wel bijzonder vinden dat snijplanken die gewoon koud tegen elkaar verlijmd zijn, en veel verbindingen ook, het zo goed houden zonder dat er eens een verbinding de geest geeft. Normaal zijn we gewend overal deuvels, lamellen, schroeven etc voor te gebruiken. En bij een gebruiksvoorwerp wat je iedere dag heen en weer sjouwt blijft gewoon koud op elkaar jaren zonder problemen duurzaam zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koos en Jurriaan9

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Een goed verzorgde lijmverbinding van langshout tegen langshout gelijmd met PVAC komt niet los. De lijmnaad is vaak sterker dan het oorspronkelijke hout.
Goede verzorgd wil zeggen dat delen mooi aansluiten, hout niet vettig is (sommige houtsoorten zijn door hun specifieke eigenschappen moeilijk te verlijmen), niet te koud in de werkplaats, fatsoenlijk en lang genoeg klemmen.
De gewone standaard houtlijm D3 van Bison, Pattex enzovoort voldoet. Je hebt echt geen dure Titebond nodig.
D4 lijmen op basis van polymeren of twee componenten zijn enkel voor specifieke toepassingen die zwaar waterbelast zijn zoals een bootje. Buitenschrijnwerk kan mits goed afgelakt zelfs met een D3 (spreek ik uit ervaring).
PU bruislijm is waardeloos.
Deuvels zijn in principe voor verbindingen met kopshout, bijvoorbeeld voor het verbinden van regels en stijlen. Kopshout enkel lijmen houdt niet. Dat is nooit een sterke, duurzame verbinding.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik blijf het toch altijd wel bijzonder vinden dat snijplanken die gewoon koud tegen elkaar verlijmd zijn, en veel verbindingen ook, het zo goed houden zonder dat er eens een verbinding de geest geeft. Normaal zijn we gewend overal deuvels, lamellen, schroeven etc voor te gebruiken. En bij een gebruiksvoorwerp wat je iedere dag heen en weer sjouwt blijft gewoon koud op elkaar jaren zonder problemen duurzaam zitten.
Maar het wordt dan ook op geen enkele manier belast ;-)
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Maar het wordt dan ook op geen enkele manier belast ;-)
Mwa, als ik kijk naar wat ik allemaal met mijn snijplanken doe.
-afwassen in de gootsteen waar die schuin in rust, dan flink schrobben en druk er op zetten (vooral druk op het midden)
-schitzels op pletten
-soepvlees op stuk hakken
Etc

Nu is dat geen echte duurbelasting zoals je met meubels hebt, maar ik had eens een snijplank van Ikea van bamboe die aan de randen Al helemylos begon te laten. Denk dat de trillingen, warm koud en de zo nu en dan mishandeling van vleesberwerking toch niet ideaal voor die snijplank waren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Je moet maar eens een proef doen. Enkele reststukken verlijmen zoals het hoort, enkele dagen laten drogen en dan mishandelen tot het breekt. De kans is klein dat de breuk op een lijmvlak gaat zitten.
Ikea snijplanken zou ik niet onmiddellijk als referentie nemen (waarbij ik niet zeg dat Ikea spullen per definitie minderwaardig zijn). Er zijn genoeg slagersblokken die na generaties mishandelen nog in goede staat zijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik blijf het toch altijd wel bijzonder vinden dat snijplanken die gewoon koud tegen elkaar verlijmd zijn, en veel verbindingen ook, het zo goed houden zonder dat er eens een verbinding de geest geeft. Normaal zijn we gewend overal deuvels, lamellen, schroeven etc voor te gebruiken. En bij een gebruiksvoorwerp wat je iedere dag heen en weer sjouwt blijft gewoon koud op elkaar jaren zonder problemen duurzaam zitten.
ik niet
Die deuvels zijn in principe alleen bedoeld om te zorgen dat de verbinding niet verschuift als de lijm nog niet hard is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.