Welke houtlijm te gebruiken

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik gebruik de houtlijm van de bekende gele flesjes echter die zijn best aan de prijs, zeker als je soms witte lijm ziet voor pakweg 60 euro maar dan heb je wel 2 gallon.
zoals de titebond houtlijm.

welke houtlijm is de veelgebruikte door de mensen op het forum.
ik heb het enkel over hout op hout zonder kieren dus de witte lijm en geen bruislijm.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Deze vraag komt geregeld voorbij, je kunt bijna elke witte houtlijm nemen, en dus de prijs het voor jou laten bepalen, zoek maar op pvac houtlijm of kijk even op ecotools, 5 kg voor nog geen 40 euro...
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik gebruik al meer dan 14 jaar naar volledige tevredenheid de witte D3 houtlijm van Würth. Blijft ook nog minimaal 7 jaar goed na uiterste datum.
is de goedkoopste per liter: €6 inc btw. Je moet er wel 12 liter van koen dan.... De rest is allemaal duurder.

(Note: Kilo's en liters heb ik voor het gemak gelijk gesteld. Had pas ook zo'n zoektocht gedaan).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb Bison, lijm van de Action, titebond en lijm van ecotools gebruikt. Met allen heb ik goede ervaringen. Alleen de titebond droogt gelig op, wat soms lelijke vlekken kan opleveren.
Momenteel gebruik ik de halve liter flessen van ecotools, en die bevalt ook meer dan prima.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
volgens mij wordt slechte lijm niet meer gemaakt!
Het ligt er wel aan welke klasse je waarvoor wil gebruiken.
Kijk hier eens even en lees je in...: Houtlijm: een compleet overzicht - Lijmwebshop.nl - Alles over houtlijm
Ik zelf gebruikte altijd de Titebond III lijm of de d3 van Gorilla, dit omdat iemand dit altijd makkelijk mee kon nemen uit America.
Maar sinds de Corona is zakelijk reizen uit den boze, dus géén lijm.
Rick van Masave heeft altijd wel Titebond op voorraad maar dan moest ik voor een flesje veel regelen.
Voor een half jaar geleden heb ik toen eens een lijmpakket besteld bij Combifit ( Houtlijm kopen – Combifit voor de vakman )
Daar heb ik Rectavit Ultra D4, Illbruck en Zwaluw woodfix besteld, van alles een paar flessen en ik moet zeggen dat ze alledrie hun werk goed doen en niet duur zijn!
Ik zou zeggen, probeer gewoon eens wat en dan vind je vanzelf iets passends.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Over Titebond III zijn wat meningsverschillen.
Ik vind het zelf om mee te werken ook fijne lijm + deze is getest voedselveilig dus geschikt voor snijplanken. (maar dat zou andere lijm ook kunnen zijn, alleen niet gecertificeerd).
Maar de Titebond droogt niet transparant op (zoals witte d2/d3-lijm wel doet), maar iets bruinig.

Let alleen wel op dat je geen PU-bruislijm neemt, die is moeilijk af te werken (omdat die bruist + deze is echt bruin) en deze is voor de meeste toepassingen ook niet nodig (alleen voor niet-passende verbindingen of hout dat buiten blijft staan kan het nuttig zijn).

Ik heb nu een fles Griffon KM45 staan (is ook D4, maar dan lijkend op D3), deze droogt wel redelijk transparant op. Ik ben zeker tevreden met die lijm, maar heb ook goede ervaringen met andere lijmen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bruis PU is naar mijn mening nergens goed voor. De lijm bruist wel een openstaande verbinding vol, maar de lijm verduurd snel. De verbinding is slechts tijdelijk waterdicht. Voor verbindingen met ruime passing buiten zijn er tegenwoordig veel betere lijmen beschikbaar. Woodmax is er eentje van, maar de meeste fabrikanten hebben een gelijkaardig product beschikbaar. PU bruis is ook maar beperkt houdbaar eens de fles geopend.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Ik gebruik diversen lijmen van Bison. Een sneldrogende D2, een normale D3 en een D4-pu. Waren begin dit jaar in de aanbieding bij iBood. Grote flesjes voor 2 euri per stuk. Dus heb ik een klein voorraadje aangelegd.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik keek ook bij ecotools maar daar kan ivm omstandigheden voorlopig niet meer besteld worden.
hopen dat het niet al te ernstig is.
 

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
Titebond original voor alle binnenwerk. Droogt helder op, makkelijk in gebruik. Tried and tested voor gitaren, paar extra euro is dan prima.

Titebond III voor snijplanken of buitenwerk.

Epoxy (West System) voor sommige exoten, of verbindingen waar ik liever geen vocht introduceer. Of verbinden van niet-hout met hout. Soms PU bruis lijm (werk goed voor bijv. Carbon + hout; en is iets minder gedoe dan epoxy).
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Ik gebruik eigenlijk altijd D3 houtlijm van de gamma of de action. Tot noch toe heeft het altijd prima volstaan. Verf van de action daarentegen begin in nooit meer aan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.