Welke handzaag?

Eikeltje

Nieuw lid
21 mrt 2021
13
0
Brabant
Hallo,

Ik moet 3 staanders van 15*15 eikenhout afkorten.

Welke handzaag adviseren jullie hiervoor te gebruiken? Ik ben geen houtbewerker, dit is in principe een eenmalig project.

Alvast bedankt.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bedankt, dus geen speciale handzaag nodig.
Wat gaat ermee gebeuren? Afkorten kan in principe nog met een aardappelschilmesje maar wat is het beoogd gebruik?! Moet het op elkaar aansluiten of enkel korter?(kettingzaag, handzaag, reciproke zaag, afkortzaag, handzaag, bijl, formaatzaag, invalzaag etc. Etc.)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.056
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Elke zaag, is wel een wat kort door de bocht advies. 15 cm eiken netjes afkorten en netjes haaks zagen is best een dingetje.
Heb je wat ervaring met handzagen? Is het erg budget afhankelijk? Zijn de staanders makkelijke te transporteren, woont er niet een forummer in de buurt?

Als je een beetje ervaring hebt, of wat handig bent en dit niet je laatste klusje met hout is, zou ik een goede zaag kopen en geen wegwerp rommel, dat is er al genoeg. Je koopt ook een goede japanse trekzaag onder de 3 tientjes, die mooi recht zaagt en waar de kans op succes redelijk groot is.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik heb 15cm douglas palen gebruikt voor mijn schuurtje. Dit heb ik met de grootste Japanse zaag gedaan. Echt recht zagen is zoals jaap aangeeft een dingetje. Ik heb mallen gemaakt. Er moesten zwaluwstaart achtige verbindingen gezaagd worden. Vooral het schulpen was zwaar werk. Met een beiteltje en schaaf de boel zuiver gemaakt. Het liefst had ik ze op de zaagtafel gelegd maar balken van 3mtr of langer zijn veel te lomp voor veel zagen. Zelfs mijn lintzaag (120 kg) duw je gewoon weg. eiken is nog een beetje zwaarder maar ik denk makkelijker te zagen. Zijn het stukken van een meter dan kan je ze op veel meer zagen afkorten. Ja een grote formaatzaag is de oplossing. Of lekker oefenen met een handzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
153
Heerde
marinusvannorel.nl
Hallo,

Ik moet 3 staanders van 15*15 eikenhout afkorten.

Welke handzaag adviseren jullie hiervoor te gebruiken? Ik ben geen houtbewerker, dit is in principe een eenmalig project.

Alvast bedankt.
Je vroeg naar een handzaag. Voor 15 bij 15 eiken.Een bahco voldoet prima voor maar 3 stuks.

Voor het netjes zagen. Rondom aftekenen en aan elke zijde eerst 1 cm inzagen en daarna helemaal doorzagen.
Neem de tijd!

Kijk ook even YT voor het afkorten van balken.


Succes.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Beetje mosterd na de maaltijd voor de TS wellicht, maar voor een ander die ook zoekt op dit onderwerp wellicht wel interessant.

Ik heb Douglas balken met de zelfde afmetingen af te korten en omdat mijn afkortzaag dat niet red en omdat mijn handzagen zn beste tijd gehad hebben op zoek gegaan naar een nieuwe goede handzaag. Daarbij uitgekomen op de Hultafors HBX-22-7 (Hultafors Tools), daar gisteren de eerste balk mee afgekort (over de standtijd dus nog niks te zeggen) en kan niet anders zeggen dat het een heerlijke zaag is om mee te zagen. Ligt fijn in de hand, ging er doorheen als het spreekwoordelijke "mes door de boter" en een, naar mijn beleving, zeer strakke zaagsnede.
 
Laatst bewerkt:

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik zaag bijna alles met de Gyokucho 615 Seiun Saku Ryoba rip en crosscut zaag 270 mm

en ja, voor de exacte naam heb ik even bij baptist kunnen kijken.
voor mij is het de trekzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Heraldus

Actieve deelnemer
26 feb 2018
37
4
Zwolle
Gewoon de hultafors aanschaffen die met zwarte coating 7 ti volgens mij nog geen 30€ in de btw en zaagt fantastisch.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gewoon de hultafors aanschaffen die met zwarte coating 7 ti volgens mij nog geen 30€ in de btw en zaagt fantastisch.
Ik heb uiteindelijk zowel de 7tpi als de 11tpi gehaald en ik moet zeggen dat ik die laatste fijner vind zagen. Gaat wel iets minder snel, maar de zaag laat zich merkbaar beter zetten en geeft een strakker resultaat.
 

Heraldus

Actieve deelnemer
26 feb 2018
37
4
Zwolle
Ik heb enkel de gene met de zwarte coating die ligt altijd in mijn bus en ik heb allerlei zagen van heel oud tot nieuw en in de werkplaats gebruik ik bijna altijd Japanse zagen maar de hultafors gebruik ik op locatie en word flink misbruikt.
Mijne zaagde in het begin ook niet fantastisch maar werd beter na een tijdje.
Ik gebruik hem als winkelhaak 45en 90 graden ik trek er lijnen langs en voor dat geld ben ik zeer tevreden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.