Welke guts voor dit effect?

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Dag houtsnijders,

Ik wil een werkstukje van een afwerking voorzien zoals in bijgevoegde afbeelding. Denk dat ik dan met een ronde guts aan de gang moet, met een gebogen heft. Maar ik heb geen ervaring op dit gebied en ook geen gutsen, dus tips en tricks zijn welkom.

Het werkstukje is van walnoot, voorkeur voor handgereedschap.

Dank u vriendelijk!

1704545735024.png
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Dat is werk voor een rechte guts, de holling (sweep) en breedte hangt af van de groef die je wilt. De breedte van de guts moet breder zijn dan de groef zodat de punten er boven uitsteken. Een gekropte of gebogen guts is alleen nodig bij (diep) uitholwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkie

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik denk holling 7 of 8 en breedte 12 of 14 mm. Eerste oefenen op een reststuk van hetzelfde hout en geen klopper gebruiken. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkie

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Handpalmgutsen zijn er voor houtsneden en linosneden te maken, dat zijn beide hoogdruktechnieken. Grafieken dus.

De gutsen voor houtsnijden en beeldhouwen in hout zijn langer en hebben een ander handvat. Deze is er een voorbeeld van zo'n guts, overgenomen uit de vorige post: Pfeil 7-14 rechte guts, gebogen snede 14 mm - Baptist
1704570920379.png

Ps : de holling van een guts wordt de "pas" van de guts genoemd

groeten,

Ornament

www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Dirkie

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Onderstaand het resultaat, ben er zelf wel tevreden over. Viel me niet tegen, had het vrij snel onder de knie. De 7/14 guts was inderdaad prima voor dit klusje, goede tip! Afgewerkt met bijenwas / lijnzaadolie.

Het object zelf is een urn waar de as van een kat in zit. Deze kat is voor bijna elf jaar een waardig huisgenoot geweest, dus ze verdiend wel een mooi plekje.

IMG20240114131808.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.