Welke freesje voor ontbijt plank

Ferry_de_Frees

Nieuw lid
23 feb 2021
5
0
46
Amsterdam
Beste mensen,
Ik ben met frezen zo groen als gras en daar gaat snel verandering in komen. Ik wil een ontbijtplank maken met zo'n kenmerkende groef/uitsparing voor broodkruimels en afgeronde zijkanten. Welk type freesje heb ik nodig voor die groef/uitsparing?
Achtergrond: Van Festool heb ik de 10 stuks frezenbox (box of s8) gekocht waarvan ik de afrondfrees voor de zijkanten van de broodplank kan gebruiken.
1. Klopt het dat ik de plank dan aan 2 kanten afrond?
2. Ik vraag me af hoe ik de mooie concave vorm kan realiseren van de groef/uitsparing. Doe ik het met de groeffrees dan denk ik een haakse hoek te krijgen op de bodem van mijn groef en dat vind ik minder wenselijk. Mijn te maken broodplank is 30 mm dik en van bamboe.

Ik hoor het graag van jullie, bij voorkeur met een type en wat alternatieven.

Mvg,

Ferry
 

Bijlagen

  • Bamboe.jpg
    Bamboe.jpg
    51 KB · Weergaven: 5

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben met frezen zo groen als gras
het gras zal altijd groener zijn . . . aan de andere kant van de heuvels . . .
Ik wil een ontbijtplank maken met zo'n kenmerkende groef/uitsparing voor broodkruimels en afgeronde zijkanten.
ik veronderstel dat je weet hoe je de moederplank voor zo'n ronde ontbijtplank maakt, ofwel dat je die koopt
je koopt of maakt een geleider waardoor je met je frees cirkels kan maken
je legt onder de moederplank een plaat
door die plaat draai je schroeven die 5 mm minder lang zijn dan de dikte van de moederplank + de onderplaat
de geleider zet je in het midden van de cirkel die je uiteindelijk wil uitfrezen (geen schroeven op plekken waar de freesjes langs komen ;-)
je maakt eerste een cirkel die 3 mm groter is dan de uiteindelijk gewenste
met een vingerfrees (recht) in de freesmachine (hoe krachtig ?) frees je door de moederplank (hoe dik ?)
indien nodig doe je dit niet in 1 keer, maar een paar keer, waarbij je telkens dieper freest tot je door de moederplank zit
nadien maak je de cirkel 3 mm kleiner, en frees je de zijkant in 1 keer (de cirkel zit vast op de bodemplaat, dus dat moet lukken
je hebt nu de ronde plank zonder afronding + uitsparing

de afronding maak je met een frees met onderliggend loopwieltje
hierbij kleef je de plank met dubbelzijdigklevende plakband op een onderplaat

voor de groef kleef je op die manier in het middelpunt een dun plaatje waarin de punt van je geleider komt
het vinden van het precieze type frees laat ik aan jou over
in principe kan je de groef eerst met een vingerfrees trekken, waarna je met een afrondfrees met een loopwieltje zowel de binnen- als de buitenrand van de groef rondtrekt

maak dit eerst met een proefstuk !
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Ferry_de_Frees

Ferry_de_Frees

Nieuw lid
23 feb 2021
5
0
46
Amsterdam
het gras zal altijd groener zijn . . . aan de andere kant van de heuvels . . .

ik veronderstel dat je weet hoe je de moederplank voor zo'n ronde ontbijtplank maakt, ofwel dat je die koopt
je koopt of maakt een geleider waardoor je met je frees cirkels kan maken
je legt onder de moederplank een plaat
door die plaat draai je schroeven die 5 mm minder lang zijn dan de dikte van de moederplank + de onderplaat
de geleider zet je in het midden van de cirkel die je uiteindelijk wil uitfrezen (geen schroeven op plekken waar de freesjes langs komen ;-)
je maakt eerste een cirkel die 3 mm groter is dan de uiteindelijk gewenste
met een vingerfrees (recht) in de freesmachine (hoe krachtig ?) frees je door de moederplank (hoe dik ?)
indien nodig doe je dit niet in 1 keer, maar een paar keer, waarbij je telkens dieper freest tot je door de moederplank zit
nadien maak je de cirkel 3 mm kleiner, en frees je de zijkant in 1 keer (de cirkel zit vast op de bodemplaat, dus dat moet lukken
je hebt nu de ronde plank zonder afronding + uitsparing

de afronding maak je met een frees met onderliggend loopwieltje
hierbij kleef je de plank met dubbelzijdigklevende plakband op een onderplaat

voor de groef kleef je op die manier in het middelpunt een dun plaatje waarin de punt van je geleider komt
het vinden van het precieze type frees laat ik aan jou over
in principe kan je de groef eerst met een vingerfrees trekken, waarna je met een afrondfrees met een loopwieltje zowel de binnen- als de buitenrand van de groef rondtrekt

maak dit eerst met een proefstuk !

Ha Zot,

Bedankt voor je tekst!
Het grootste deel van je advies begrijp ik goed. En ik gebruik de OF 1400 van Festool met een geleiderail die ik als passer gebruik om de ronde broodplank en de geul te fabriceren. Het freesbitje "holprofielfrees" doet volgens mij de truc in een keer. Echter heb ik die niet. Wel dus een groeffrees bit die ik daarna met afrondfrees bit hetzelfde voor elkaar krijgt zoals jij het mij uitlegt.
Wat bedoel je met die 3mm grotere cirkerl en daarna de kleinere?
Bedankt voor de tip met dubbelzijdig tape. Gebruik jij ook duck tape die je dubbel doet of echt dubbelzijdig tape? Ik zal al te denken dat er oneffenheden of brandplekken gaan ontstaan als ik tijdelijk moet stoppen om mijn lijmklemmen op mijn mft tafel te verplaatsen.

Groet van Ferry
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat bedoel je met die 3mm grotere cirkerl en daarna de kleinere?
uit ervaring heb ik de gewoonte om 'zachtjes' van een bruto- naar een nettomaat over te gaan
zowel bij het zagen, schaven als bij het frezen
wil je direct van een brutomaat die heel wat groter is de nettomaat die je wil bereiken, naar die nettomaat overgaan, dan heb je veel meer kans op brandsporen of uitbraak
dus in 2 stappen van bruto naar netto
de tussenstap is een paar mm meer dan netto

Bedankt voor de tip met dubbelzijdig tape. Gebruik jij ook duck tape die je dubbel doet of echt dubbelzijdig tape?
het is geen dubbelgeplooide plakband, want die gaat wiebelen, maar plakband die langs beide zijden kleeft
de dikkere is om spiegels op te hangen
de dunnere is om (eindes van) tapijt op de ondergrond te kleven
daarvan ken ik geen merken
zou jou een dhz aan kunnen bevelen, maar ga geen tips voor zuid-west-vlaanderen aan een collega uit friesland geven
 

Ferry_de_Frees

Nieuw lid
23 feb 2021
5
0
46
Amsterdam
uit ervaring heb ik de gewoonte om 'zachtjes' van een bruto- naar een nettomaat over te gaan
zowel bij het zagen, schaven als bij het frezen
wil je direct van een brutomaat die heel wat groter is de nettomaat die je wil bereiken, naar die nettomaat overgaan, dan heb je veel meer kans op brandsporen of uitbraak
dus in 2 stappen van bruto naar netto
de tussenstap is een paar mm meer dan netto


het is geen dubbelgeplooide plakband, want die gaat wiebelen, maar plakband die langs beide zijden kleeft
de dikkere is om spiegels op te hangen
de dunnere is om (eindes van) tapijt op de ondergrond te kleven
daarvan ken ik geen merken
zou jou een dhz aan kunnen bevelen, maar ga geen tips voor zuid-west-vlaanderen aan een collega uit friesland geven
Ja top. Goede intel over de bruto/netto om branden en uitschieten te voorkomen.
Snap alleen helaas je "dhz" zin niet. doe het zelf? Ik woon niet in Frieslan en begrijp je laatste zin dan ook niet geheel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.