welke diamantschijf voor beton

rowan

Actieve deelnemer
2 dec 2012
59
11
Hallo,

Binnenkort heb ik wat slijpwerkzaamheden in beton,
en ben op zoek naar een betaalbare en goede diamantslijpschijf in 230mm ( dat wil iedereen natuurlijk )
Hebben jullie nog suggesties of advies qua schijven

Ik zag trouwens erg betaalbaalbare schijven van makita en hikoki voorbij komen bij toolmax.

alvast bedankt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je kan er een beetje van uit gaan, dat een duurdere schijf ook meer diamant bevat, dus beter slijpt. Je omschrijft je werkzaamheden niet. Er zit een verschil tussen een ongewapend betonbandje slijpen en een doorbraak in een muur slijpen met betonijzer er in. Maar voor de meeste doe het zelfklusjes werkt een universeel blad prima. Die slijten iets sneller in beton, maar je kan ze een volgende keer ook nog ergens anders voor gebruiken. Als je denkt het blad op te slijpen, zou ik voor een puur beton blad gaan. De goedkope van ecotools werkt prima.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
bij het maken van sparingen in vloeren of wanden heb ik liever een zaag of een boor dan een grote haakse slijper, Die dingen zijn niet te houden als de schijf vaststaal
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Vandaag in de mail van eco-tools:
(verder heb ik er geen verstand van)

Bekijk bijlage 137601
De 125 mm is een blad voor beton, de 230 voor tegels. Voor diamantschijven geldt hetzelfde als voor zaagbladen. Weinig tanden om snel te verspanen, maar rafelige snede. Veel tanden voor mooie snede. Een diamantblad zonder inkepingen is in principe voor tegels. Die 230 is voor mij niet universeel. In beton of baksteen gaat dit blad niet optimaal presteren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt wel tegelzaagbladen met een zelfde soort bezetting, maar die zijn veel dunner. Tegelzaagbladen met een doorlopende bezetting moet je eigenlijk altijd nat gebruiken. Een turbo blad slijpt sneller, maar er zit minder diamant op.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Blad zonder uitsparingen in de randen heeft geen expansieruimte. Als de rand heter wordt dan de rest van het blad gaat hij dus golven. Wrijving=warmte is het grootst aan de rand. Daar wordt het blad dus heter dan in het midden. Een blad zonder uitsparingen moet je dus koelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zo'n turbo blad werkt ook zonder water. Ook de dunne voor tegels. Doordat de segmentjes om en om zitten met steeds een openingetje er tussen, koelt dat blijkbaar genoeg.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Overigens is de maximale diepte van een 230mm blad beperkter dan je zou denken. Als je 70mm diepte haalt is het veel.
 

rowan

Actieve deelnemer
2 dec 2012
59
11
toolmax.JPG

Ik zag deze staan voor een schappelijke prijs bij toolmax.
Lijkt mij wel voldoende voor betonbandjes en tegels ( denk ik)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.