Welke buizen voor stofafzuiging?

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Niet echt een antwoord op je vraag, maar heb je dit filmpje al gezien?

Grappig.
De man van de video, komt min of meer bij mijn oplossing. Twee bouwstofzuigers parallel. Weer een variant op de onderste situatie van dit plaatje.
3711E680-68AD-4D63-A8A8-34DFCAD45BDB.jpeg

Ik heb er voor gekozen om beide stofzuigers parallel te zetten vlak voor het cycloonfilter. Voordeel meer volume bij relatief hoge snelheid. Voor alle toepassingen met handmachines meer dan voldoende. Voor mijn zaagmachine met 3 stofpoorten voldoende volume. Althans ik ben tevreden. Het basissysteem uitgevoerd in 50mm flexibele buis I.v.m. de geringe afstanden. Versmalling op de machines of verlenging met dunnere slang naar gelang de toepassing. Mijn Makita vandiktebank met een 75mm uitgang met slang van gelijke diameter aangesloten op een tweede voorafscheider waarop weer de 50mm zit. Ook dat werkt uitstekend.

De twee stofzuigers heb ik buiten de werkplaats kunnen plaatsen. Ik weet zeker, dat mijn oplossing geen stof terug brengt in de werkplaats.

Het enige nadeel, wat geen nadeel meer is, als je het op kunt lossen ,is dat je een extra stroomgroep moet hebben.

Voor meer: Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel

En wat de TS vraag betreft. Mijn advies: stem je basissysteem in diameter af op de ingang van de stofzuiginstallatie. Wat glad kan met rechte pvc-buis, vermijd 90gr bochten, geen T maar Y stukken en versmallen pas bij de machines. Zoals al eerder genoemd. En maak het niet onnodig lang en zet de afzuiger(s) zo dicht mogelijk op de machine waar het stofprobleem het grootst is. .
 
Laatst bewerkt:

Nicov

Nieuw lid
31 jan 2022
6
0
Maasmechelen
Neen, dat werkt niet. Als je een kärcher bedoelt. Die bouwstofzuigers verplaatsen te weinig lucht.
Dat dacht ik inderdaad al. Bedankt voor de reactie.
Is het volgens jou überhaupt mogelijk om met een cycloon en bouwstofzuiger een simpel collector systeem te maken dat per toestel afsluitbaar is, eventueel met 50mm buizen. Of gaat de flexibel altijd rechtstreeks van de cycloon naar de betreffende machine moeten gaan?
Ik heb het over schuurtafel, afkortzaag, tafelzaag, kolomboor, bovenfrees…
Ik wou het ineens tegoei doen maar om direct zo ne hbm 200 of iets zoals op jouw foto’s te plaatsen, is natuurlijk wel direct stevig qua kost :)
Thanks voor de hulp!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Met een bouwstofzuiger is dat niet mogelijk. Je zult teveel zuigkracht verliezen. Maar een hbm 200 of iets vergelijkbaars kun je op marktplaats voor prima bedragen kopen hoor.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.012
826
Omgeving Leiden
Dat dacht ik inderdaad al. Bedankt voor de reactie.
Is het volgens jou überhaupt mogelijk om met een cycloon en bouwstofzuiger een simpel collector systeem te maken dat per toestel afsluitbaar is, eventueel met 50mm buizen. Of gaat de flexibel altijd rechtstreeks van de cycloon naar de betreffende machine moeten gaan?
Ik heb het over schuurtafel, afkortzaag, tafelzaag, kolomboor, bovenfrees…
Ik wou het ineens tegoei doen maar om direct zo ne hbm 200 of iets zoals op jouw foto’s te plaatsen, is natuurlijk wel direct stevig qua kost :)
Thanks voor de hulp!
Met een cycloon, een goede bouwstofzuiger en een 50mm buizensysteem kom je een heel eind.
Bochten nooit 90 graden maken maar 2x 45 zodat je een geleidelijke overgang krijgt of y stukken gebruiken. Zoveel mogelijk gladde buis en pas het laatste stukje naar flexibel. Natuurlijk geen kilometers willen overbruggen. 3 tot 4 m is te doen. Er is al veel geschrevn op dit forum over stofafzuiging. Het makkelijkst is om in google "stofafzuiging site:woodworking.nl" te typen om al die topics bovenwater te krijgen.
 

jorisvh

Post veel
de bijgeleverde flexibel + buis van je bouwstofzuiger zijn waarschijnlijk al een 5-tal meter lang.
als je meer gladde buis en minder flexibel gebruikt kan je zeker een stuk verder gaan, zelfs als je een cycloon toevoegt. je vindt hier veel voorbeelden van mensen die dat met succes gedaan hebben.
hou de diameter in het ganse systeem ongeveer hetzelfde als die van je bouwstofzuiger, dus bvb geen grote cycloon met aansluiting d125.
of je de tafelzaag uit je lijstje hiermee goed afgezogen krijgt betwijfel ik. als die aansluiting d100mm heeft verwacht die een hoog debiet en dat gaat niet lukken, maar allicht ook niet als je de bouwstofzuiger er rechtstreeks aan hangt.
voor je machines met aansluitingen van d30-d50mm (bovenfrees, schuurmachine, …) zal het trouwens niet beter gaan met zo’n HBM stofafzuiging met d100mm of zoiets.

de regels van goed ontwerp voor minimum verlies werden al grotendeels aangehaald;
  • Ongebruikte delen afsluiten met kleppen vlakbij de hoofdaftakking (niet op het einde v d aftakking)
  • bochten met grote kromtestraal gebruiken (meestal betekent dit dat 2x45 beter is dan 1x90gr maar als je een 90gr bocht met grote kromtestraal vindt is dat natuurlijk net zo goed
  • alles lekvrij, zeker vat onder cycloon
  • diameter reducties, als nodig, vlak bij de machine
  • zo kort mogelijke flexibel zeker als die binnenin geribd is
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Vraagje hierover. Ik zie dat je een zware motor hebt oor de afzuiging. Werkt het systeem met een collectorleiding van 110 mm ook in combi met een cyclone en zo ne larcher of iets dergelijks ipv een stevige motor?
Thanks
De motor is een 2pk motor. Een Kärcher gaat niet lukken met een 110mm buizenstelsel. Wellicht wel met 50mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.