Welke beitels zijn dit?

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Zoals in eerder bericht te lezen valt, ben ik een beginner in het houtdraaien. Terwijl ik mijn draaibank al enige tijd heb, heb ik deze eens tweedehands gekocht met beitels While. Nu vroeg ik me af van de beitels op foto om te zien welke zijn het en waarvoor ze worden gebruikt?
Grtjs kire
 

Bijlagen

  • IMG_20221122_213537_059.jpg
    IMG_20221122_213537_059.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 85
  • IMG_20221122_213447_141.jpg
    IMG_20221122_213447_141.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 85

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat zijn gutsen maar ik twijfel of het draaigutsen zijn. De foto's zijn niet zo heel duidelijk.
Een foto van het opschrift kan verduidelijking brengen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor zover ik het kan zien zijn het draaigutsen, maar drie van de vier vallen denk ik onder het kopje bagger. Die ene met script op de (holle kant van de) beitel is zo te zien wel een fatsoenlijk ijzer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
De ene guts is van nooitgedagt. De nooitgedagt draaibeitels zijn niet van HSS en blijven dus veel minder lang scherp. Je kunt nu wel oefenen om te leren slijpen. De rest is zo te zien Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Ik sluit me dus aan bij Henk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De ene guts is van nooitgedagt. De nooitgedagt draaibeitels zijn niet van HSS en blijven dus veel minder lang scherp.
IK had wat beter moeten kijken - dan had ik idd ook het nooitgedagt logo nog kunnen herkennen. Geen HSS, maar wel goeie kwaliteit gereedschapsstaal. Je kunt het in theorie wel _scherper_ slijpen dan HSS (voor zover dat zinvol is bij houtdraaien), en ze zijn ook zo weer scherp. Ik heb een veel ouwere maar verder identieke Nooitgedagt draaiguts, en dat is een van mijn favoriete draaibeitels...

En kire: nee, draaigutsen is niet hetzelfde als afruwgutsen. Een afruwguts of schrobguts is 1 bepaald type draaiguts - een brede guts met een dikke wand, over het algemeen recht geslepen met een vrij stompe vouw. Om snel vierkant hout rond te draaien (en eventueel als alternatief te dienen voor een vlakke beitel als je de vouw wat scherper maakt...)
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
IK had wat beter moeten kijken - dan had ik idd ook het nooitgedagt logo nog kunnen herkennen. Geen HSS, maar wel goede kwaliteit gereedschapsstaal. Je kunt het in theorie wel _scherper_ slijpen dan HSS (voor zover dat nuttig is bij houtdraaien), en ze zijn ook zo weer scherp. Ik heb een veel ouwere maar verder bepaalde Nooitgedagt draaiguts, en dat is een van mijn favoriete draaibeitels...

En kire: nee, draaigutsen is niet hetzelfde als afruwgutsen. Een afruwguts of schrobguts is 1 bepaald type draaiguts - een brede guts met een dikke wand, over het algemeen recht geslepen met een vrij stompe vouw. Om snel vierkant hout rond te draaien (en eventueel als alternatief te dienen voor een vlakke beitel als je de vouw wat scherper maakt...)
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Bedankt voor je antwoord, dacht dat al maar was niet zeker.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.