Welke aderdikte bij kabels voor 400V machines

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
746
149
Stiens
Dag,

Ik wil een verlengsnoer en eventueel verdeeldoos aanschaffen voor een spanenzuiger en een Hammer combimachine. Ik heb gevonden dat ik met 16A materiaal goed zit (toch?). Wat ik niet weet is welke kabel ik hebben moet. Ik vind er met aders met 1,5 mm2 en met 2,5 mm2. De huidige kabels heeft iemand ooit voor mij van stekkers voorzien maar geen idee wat voor soort kabel het is.

Heeft iemand enig idee waarom 400 V verdeeldozen meestal van een zuinige 1 m kabel zijn voorzien? Waarom niet bijv. 3 m ov eventueel 5 m.

Alvast bedankt,

André

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.906
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
+ 2 met de vorige collega's

Heeft iemand enig idee waarom 400 V verdeeldozen meestal van een zuinige 1 m kabel zijn voorzien? Waarom niet bijv. 3 m ov eventueel 5 m.
een verdeeldoos is een verdeeldoos
daarin steek je kabels die alle kanten uit gaan
wat moet je in zo'n situatie met een verdeeldoos waaraan een kabel van 5 m zit ?
mocht daar een markt voor zijn, dan zou die op de markt zijn

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.478
Ik ben begonnen om mijn machines van een machinestekker te voorzien. Dan heb ik niet van die losse kabels die ik op de machines moet wikkelen die ik niet gebruik. Ik heb een hoop verschillende machines, maar die staan allemaal op de zelfde krachtstroom groep. En het scheelt een hoop kabels door de hal.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.336
3.457
Gaanderen
Toen ik bij de elektrotechnische groothandel kabel verkocht raden wij altijd de neopreen kabel aan H07 ook wel bekend onder rmcl-z. Zoals vermeld 2.5mm2 Het verschil tussen de H07 en de H05 of rmrl lag voornamelijk in de mechanische beslastbaarheid en de H07 is geschikt voor buiten gebruik. De H0 5 mag alleen kort buiten liggen. Over het verschil in het voltage ( 750 t.o.v. 500V) werd nooit gesproken. Ik heb daar nooit een zwarte Cee stekker verkocht (500-690V) Ik denk ook dat we hier niet met machines werken die op die spanningen werken.

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Stroom is maar dun. 1,5mm2 is meer dan voldoende bij deze vermogens en lengten. Maar…… Je zekering beschermd de kabel. Dus volgens het boekje moet je de waarde hiervan aanpassen aan de kabeldoorsnede.
Je bent hobbymatig bezig dus gwoon aansluiten. Als de kabel erg warm gaat worden is ie dus te dun.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Bij 16 Ampere driefasig heb je een vermogen van 11 Kw. Daar kan je ongeveer 10 Kw aan motoren op aansluiten (rekening gehouden met Cos phi). Voor korte afstanden in de werkplaats gaat 1,5 mm dus ruimschoots volstaan. Voor lange kabels (dus echt verlengkabels) is dat een andere zaak.
Ik heb onlangs een kabel van 25 meter 2,5 mm gekocht (neopreen). Die is echt bedoelt als verlengkabel. Zo een dikke, zware kabel wil ik niet op de grond hebben liggen in de werkplaats. Machines zijn aangesloten met geribde pvc kabel van 1,5 mm.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als je een machiene 380 die tegelijk meerdere motoren heeft draaien dan is die dikte kabel wel wenselijk,
Tis ook maar net wat voor motor het is, weet je het niet dan voor zeker gaan

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
746
149
Stiens
Stroom is maar dun. 1,5mm2 is meer dan voldoende bij deze vermogens en lengten. Maar…… Je zekering beschermd de kabel. Dus volgens het boekje moet je de waarde hiervan aanpassen aan de kabeldoorsnede.
Je bent hobbymatig bezig dus gwoon aansluiten. Als de kabel erg warm gaat worden is ie dus te dun.
Ik kan een lollige reply wel waarderen en dat je aanneemt dat ondergetekende niet al te (electro)technisch is, vind ik ook niet erg. Maar velen lezen dit mee en je kan er beter alles aan doen om geen ongelukken te veroorzaken. In de rest van deze thread staan gelukkig nuttige adviezen.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
746
149
Stiens
Je zegt het zelf al, het is een verdeeldoos. Geen verlengsnoer. Hoewel goedkope verlengsnoeren 5 x 1,5mm2 zijn, gebruik ik voor de kabels altijd 5 x 2,5mm2.
Iemand anders schrijft dat verdeeldozen met langere kabels er wel zouden zijn als er een markt voor is. Dat lijkt een redelijk uitgangspunt, maar toch. Bij mij zitten er 2 400V stopcontacten op een onhandige plek. Als ik een nieuw punt een paar meter daar vandaan heb, wordt het makkelijker. Zo kom je dan toch op een idee van een verdeeldoos met een kabel van een paar meter.

Gat in de markt of ik snap er niks van. Hoe dan ook, ik kan er ook zelf een langere kabel aan maken. Genoeg informatie op internet hierover.

Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
746
149
Stiens
Bij 16 Ampere driefasig heb je een vermogen van 11 Kw. Daar kan je ongeveer 10 Kw aan motoren op aansluiten (rekening gehouden met Cos phi). Voor korte afstanden in de werkplaats gaat 1,5 mm dus ruimschoots volstaan. Voor lange kabels (dus echt verlengkabels) is dat een andere zaak.
Ik heb onlangs een kabel van 25 meter 2,5 mm gekocht (neopreen). Die is echt bedoelt als verlengkabel. Zo een dikke, zware kabel wil ik niet op de grond hebben liggen in de werkplaats. Machines zijn aangesloten met geribde pvc kabel van 1,5 mm.
Allen bedankt maar ik reageer even op dit bericht. Ik begrijp dit wel ongeveer omdat ik het vroeger op school wel wat van heb opgepikt (ben zelfs niet onder de indruk van cos(φ)). Toch verder op mijn gevoel.

Van mijn Hammer Combi staat er nooit meer dan één motor tegelijk aan en geen enkele daarvan is krachtiger dan 3 KW. Aders van 1,5 mm2 zijn daarom voldoende.
Stel ik fabriceer een verdeeldoos dan kan de kabel van de doos naar het stopcontact misschien beter aders van 2,5 mm2 hebben hoewel zelfs dat theoretisch niet nodig is. Ik heb er echter een forse afzuiger bij dus, nou ja 'to be on the safe side'.

Alles dus op het gevoel. Erg lange kabels gebruik ik niet en een lasapparaat bezit ik niet.

Nogmaals bedankt.

Laatst bewerkt:

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Iemand anders schrijft dat verdeeldozen met langere kabels er wel zouden zijn als er ene markt voor is. Dat lijkt een redelijk uitgangspunt, maar toch. Bij zitten er 2 400V stopcontacten op een onhandige plek. Als ik een nieuw punt een paar meter daar vandaan heb, wordt het makkelijker voor mij. Zo kom je dan toch op een idee van een verdeeldoos met een kabel van een paar meter.
Gat in de markt of ik snap er helemaal niks van. Hoe dan ook, ik kan er ook zelf een langere kabel aan maken. Genoeg informatie op internet hierover.
We hebben dit zelf eerder opgelost door 2 gebruikte bouwpaddestoelen op te kopen, gaf flexibiliteit in de opstelling

• Leuk
Waarderingen: XL500SZ

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Sorry voor mijn lollige reply. Voor de puristen en hobbyisten die willen rekenen in plaats van timmeren: Kabelberekening
We hebben het niet over een vaste installatie maar over losse kabels die een machine met een klein vermogen van spanning moeten voorzien. Daarnaast is de lengte beperkt tot een aantal meters en is de kleinste maat kabel in de reguliere handel 1,5mm2
Zonder te rekenen neem je dus de ‘dunne‘ kabel is mijn advies. Die is al duur genoeg.
Wat zou daar mis mee zijn?

• Leuk
Waarderingen: workingwithwood

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.478
Aan zo'n bouwpaddestoel zit ook geen kabel. Niemand heeft volgens mij gezegd dat 1,5 mm2 niet genoeg zou zijn. Bij mij zit ook het stopcontact op de achterkant van de meterkast, in een hoek van de hal. Als ik daar meerdere machines zou willen aansluiten, zou ik genoeg hebben aan een verdeeldoos. Dus een meter snoer is lang zat. Voor mij is het handiger dat de verdeeldoos op de kolom midden in de hal zit. Dus zit er een verlengsnoer in het stopcontact in de hoek. Dat gaat naar het midden van de hal en daar zit de verdeeldoos . Ook daar heb ik dus genoeg aan een meter kabel. Ik zou het verlengsnoer direct op de verdeeldoos kunnen aansluiten. Dan hou ik een meter snoer en een stekker en een contrastekker over. Maar dan lever ik flexibiliteit in. Als ik dan de verdeler toch op de muur van de meterkast zou willen zetten. Dan heb ik daar 10meter snoer te veel, die ik dan te kort kom om de machines aan de andere kant van de hal aan te sluiten. Daarom heb je losse verlengsnoeren en losse verdeelkasten.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Aan zo'n bouwpaddestoel zit ook geen kabel. Niemand heeft volgens mij gezegd dat 1,5 mm2 niet genoeg zou zijn. Bij mij zit ook het stopcontact op de achterkant van de meterkast, in een hoek van de hal. Als ik daar meerdere machines zou willen aansluiten, zou ik genoeg hebben aan een verdeeldoos. Dus een meter snoer is lang zat. Voor mij is het handiger dat de verdeeldoos op de kolom midden in de hal zit. Dus zit er een verlengsnoer in het stopcontact in de hoek. Dat gaat naar het midden van de hal en daar zit de verdeeldoos . Ook daar heb ik dus genoeg aan een meter kabel. Ik zou het verlengsnoer direct op de verdeeldoos kunnen aansluiten. Dan hou ik een meter snoer en een stekker en een contrastekker over. Maar dan lever ik flexibiliteit in. Als ik dan de verdeler toch op de muur van de meterkast zou willen zetten. Dan heb ik daar 10meter snoer te veel, die ik dan te kort kom om de machines aan de andere kant van de hal aan te sluiten. Daarom heb je losse verlengsnoeren en losse verdeelkasten.
Die bouwpaddestoel heeft wel degelijk een lang snoer, even een stekker aanzetten en klaar.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
746
149
Stiens
Sorry voor mijn lollige reply. Voor de puristen en hobbyisten die willen rekenen in plaats van timmeren: Kabelberekening
We hebben het niet over een vaste installatie maar over losse kabels die een machine met een klein vermogen van spanning moeten voorzien. Daarnaast is de lengte beperkt tot een aantal meters en is de kleinste maat kabel in de reguliere handel 1,5mm2
Zonder te rekenen neem je dus de ‘dunne‘ kabel is mijn advies. Die is al duur genoeg.
Wat zou daar mis mee zijn?
Ja, daar kom ik nu ook op uit. Dat is voldoende. Heb ik hierboven eigenlijk ook al geschreven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.