Welk zaagblad voor Metabo TS 254 M

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Goedemorgen,

Ik heb onlangs een zaagtafel Metabo TS 254 M gekocht, met een standaard zaagblad 254 40T, 2.4mm merk bij hardhouten balkjes dat deze snel bot word. kan ik dan beter een 24 /30 tands nemen, en welk merk? Mijn vorige zaag tafel een oude Elu had ook een dikker blad van 3.2 mm, maar had het zelfde probleem, dikte blad maakt niet uit had ik gelezen.

Het is voor hobby gebruik, hoeft ook geen hele dure prof zaag te zijn. maar twijfel of Metabo betere zagen heeft.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Zet er een kwalitatief goed zaagblad op.
Blijft langer scherp en is herslijpbaar.
Ik heb er een keer 200 balkjes van een meter lang aan 4 kanten schoon gezaagd, waren 5cm X5cm
Daarna laten slijpen
Is in aanschaf duurder, maar dat haal je er weer uit.
Ik gebruik zaagbladen van Oertli, kosten voor mijn Inca ongeveer €60 per stuk en slijpen ongeveer €15
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Neem dan 2 zaagbladen, ook een met minder tanden voor het schulpen. Overigens als je het zaagblad met overreiniger schoonmaakt zou die wel eens veel beter kunnen zagen:)

Succes! Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Voor afkorten is meer tanden beter. Dus 40 tanden is prima daarvoor. Maar ik neem aan dat je met je zaagtafel voornamelijk gaat schulpen? Dus dan is weinig tanden veel beter. Je zegt dat de bladen snel bot zijn, maar ik denk dat dat meer te maken heeft dat je een blad met teveel tanden gebruikt, waardoor het zaagsel niet snel genoeg word afgevoerd, en je een verbrande zaagsnede krijgt. Je denk dus dat je blad bot is, maar het is eigenlijk verkeerd gebruik.

Zoals Fons al opmerkte, het huidige blad een keer schoonmaken, en alleen gebruiken voor afkorten. Dan zou die het veel beter (blijven) doen.

Voor zaagbladen kan je bij Ecotools.nl kijken. Die hebben een ruime keus, en een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het bevalt mij in ieder geval prima.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Bedankt voor de info, ik gebruik het voor beiden, afkorten met zaagbak en schulpen. Kan ik voor het schulpen beter een 24T erbij nemen nemen. Ik merk ook dat deze tanden veel korter zijn, dan de vorig die kon vaker laten slijpen.
60 euro dat is nog te doen. Ik ga zeker kijken bij Oertli en Ecotools. Ga eerst de zaag schoonmaken, nooit geweten dat dat misschien helpt. Heb ik bij mijn vorige werkgever ook nooit geleerd.

Een andere vraag, iedereen reageert vrij snel als je hier wat plaatst, kan je hier iets aanvinken dat je een melding krijgt.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Oke, Top!

Meteen schoongemaakt en merk al verbetering. bij schulpen verbrand het snel. afkorten gaat weer top. ook dat werkte niet meer goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en jelmer

Enkel87

Nieuw lid
11 mrt 2019
2
0
Volgens mij heb je goede tips gekregen, zo snel wordt een zaagblad niet bot als je gewoon schoon houd zaagt. Spaanplaat is erger!
Maar ik heb een vraag over de zaag, ben ook zeer geïnteresseerd in juist die, maar ik heb een zaag nodig die ik een gewone kast van 60 cm diep kan opruimen: kan dat stukje uitschuifbare tafelverbreeder helemaal los? Wordt die zaag dan smaller dan 58cm ? Alvast bedankt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
maar ik heb een zaag nodig die ik een gewone kast van 60 cm diep kan opruimen: kan dat stukje uitschuifbare tafelverbreeder helemaal los? Wordt die zaag dan smaller dan 58cm ? Alvast bedankt!
heb ' Metabo TS 254 M ' opgezocht
vind daarbij een max zaagbreedte aan de kant van de parallelgeleider van 520 mm
wil je 580 over houden, dan kan het niet, want 60 mm te weinig
dus werkstuk langs de andere zijde leggen, en het stuk dat er af moet rechts tegen de geleider leggen

1610902105802.png

1610902066861.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb voor mijn tafelzaag ook de 254mm bladen van Ecotools. Ik ben er erg tevreden over. Ik gebruik vooral de 24 tands voor het zagen en schulpen van massief hout en daarnaast een 48 tands voor plaatmateriaal.
Ik kan ze zeker aanbevelen.
Edit: dit zaagblad is iets dikker, dus je zal je lineaal aan moeten passen.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Ik weet of de verbreder eraf kan nog niet geprobeerd. Is voor mij ook niet nodig. zal ongetwijfeld als je borging verwijderd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.