Welk schuurpapier?

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
245
87
Welk schuurpapier of schuurnetjes zouden jullie aanraden voor mijn excentrische schuurmachine 150mm?

Ik knap oude meubels op en gebruik het dus vooral om die op te schuren.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
587
106
Stiens
Ik heb ooit geleerd: prestatie / prijs = kwaliteit. Prestatie is dan geleverd product of dienst of wat ook. Uiteindelijk is het subjectief; iets per euro. Een horloge van de kermis gaat misschien snel stuk, maar hij was relatief goedkoop en je hebt lol met de grijper gehad. Zo beschouwd was de kwaliteit waarschijnlijk ok.

Alle waar is (meestal) naar zijn geld. Als je meer neertelt krijg je beter materiaal; gaat dan langer mee bijv. Als je goed zoekt kun je nogal wat prijsverschil ontdekken voor exact hetzelfde product. Daarmee heb je de kwaliteit zelf een beetje in de hand als je snapt wat ik bedoel.

Met producten van Festool en 3M (Cubitron) bijv. zit je volgens mij nooit verkeerd maar over het algemeen zul je er wat meer eurie's voor neer moeten tellen. Ik gebruik nooit anders dan Festool papier op mijn Festool schuurmachine maar heb al heel lang geen nieuw schuurpapier meer gekocht. Dat komt misschien omdat het redelijk lang meegaat maar (en dat is heel persoonlijk) ik houd eigenlijk niet zo van nieuw papier op de machine. Dat is mij vaak wat te agressief en ik hoef geen productie te draaien.
(Een van mijn favoriete stukjes gereedschap in de werkplaats is een schuurblokje met versleten schuurpapier. Net scherp genoeg om spaantjes te verwijderen, meer niet. Er slingeren er wel een stuk of 4 rond.)

Bovenstaande zegt niet alles. Het zou best kunnen dat de kwaliteit van de zool en de vibratie verschil maakt en dat Festool of 3M het op jou machine niet beter doet dan spul van een ander (misschien goedkoper) merk. Maar ik zou zeggen, als je een degelijke schuurmachine hebt, ga dan zeker voor goed schuurmateriaal. Vel verder je eigen oordeel. Daarmee sluit ik aan bij wat Charel09 hierboven schreef.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.113
413
ik koop mijn schuurschijven altijd bij ecotools.
die doen het prima en zijn betaalbaar.
Het gebruik van een stofafzuiging verlengt de levensduur van van het schuurpapier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos., Belgje en jelmer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.868
2.680
Gaanderen
ik koop mijn schuurschijven altijd bij ecotools.
die doen het prima en zijn betaalbaar.
Het gebruik van een stofafzuiging verlengt de levensduur van van het schuurpapier.
Ik deed dit ook. Als mijn ecotools papier op is ga ik voor cubitron. Niet het gaas dat is voor mij te kwetsbaar maar met een papieren rug. Het prijsverschil met het papier van ecotools was toen ik een tijdje geleden keek niet groot. Het schuurt echt sneller en gaat veel langer mee.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
245
87
ik heb uiteindelijk voor een evenwicht tussen prijs en kwaliteit gekozen en het schuurpapier van Bosch zelf gekocht (de schuurmachine is ook van Bosch) voor de meeste gebruikte korrels (120 en 180) voor de andere korrels heb ik goedkoper papier.
Nog een vraagje: ik zie in Amerikaanse filmpjes veel mensen enthousiast over de 'surf prep sander" die handig is om niet-effen vlakken te schuren. Er zit een soort sponsje tussen de machine en het papier waardoor het zich vormt naar de ondergrond. Ik heb geen zin om nog een nieuwe machine te kopen. Bestaat er een soort tussenstuk om hetzelfde effect te bekomen?

edit: zoiets dus, werkt dat?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
345
147
55
Luzy Saint Martin
Het belangrijkste is dat je de juiste korrelgrootte kiest tussen de schuurgangen.
Dus niet van 80 naar 120 want dan krijg je de diepere groeven van korrel 80 niet meer weg.
Dus per schuurgang een volgende stap in korrelgrootte maken!

En bij het opknappen van oudere meubels heb je vaak te maken met oude waslagen, laklagen, beitslagen etc. Die vervuilen je schuurpapier nogal. Dus voor de eerste sessies zou ik om het even welk merk goedkope schuurpads/papieren gebruiken. En als alles weer vrij van rotzooi is overstappen naar wat betere merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos. en Belgje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.868
2.680
Gaanderen
Het bovenstaande draadje geeft een ideaalbeeld van schuren. Slaa geen stap over. Ja dat doe ik ook als ik mijn pennen maak en hooglans afwerk. In de praktijk zijn heel veel merken die hun papier geblisterd aanbieden.
Dan heb je de keus uit 80 120 180 240 en dan houd het meestal op.
Als grove regel mag je elke stap 50% groter doen.
Een zachte schuurpad is voor het schuren van gewelfde oppervlakken. Denk aan een auto of rondere vormen.
 

Jos.

Nieuw lid
27 mrt 2023
12
8
Wijk bij Duurstede
ik koop mijn schuurschijven altijd bij ecotools.
die doen het prima en zijn betaalbaar.
Het gebruik van een stofafzuiging verlengt de levensduur van van het schuurpapier.
Ik las eerder vandaag toevallig je aanrader voor Ecotools. Heb zojuist een bestelling bij hun gedaan voor mijn eerste setje schuurschijven (K80, 120, 180, 240, 320 en 400) en kwam er daarna achter dat ze bij mij in de stad zitten. Maar een keertje langs gaan om verder te kijken dan, haha. Bedankt voor de suggestie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.