Welk scharnier voor kastdeur onder schuin dak

marcobilthoven

Nieuw lid
1 apr 2023
5
0
Bilthoven
Ik heb een kasten wand van pax kasten gemaakt onder een schuine wand op zolder. Hier ben ik nu deurtjes voor aan het maken. Ik heb de kasten 20mm terug laten vallen onder de schuine wand zodat met de deurtjes van 18mm de voorkant van de deuren ongeveer gelijk zullen vallen met de wand. Nu loop ik tegen het volgende probleem:

Het is veruit het handigst om de scharnieren aan de linker kant (hoge kant van de deuren) te hebben, omdat er een bed voor komt te staan en de toegang vanuit de rechter kant zal zijn. Maar, als ik nu een deur open draai, dan prikt de punt van de deur in het plafond. Zie bijgevoegde foto's.

Ik heb de bovenkant van de deuren al 45graden verstek gezaagd en dit vermindert het probleem wel, maar lost het nog niet helemaal op. Zijn er speciale scharnieren specifiek om dit probleem te verhelpen?

Ik ben heel benieuwd!

1680351320104.jpeg
1680351348400.png
 

marcobilthoven

Nieuw lid
1 apr 2023
5
0
Bilthoven
Ik heb inmiddels aardig wat uitgezocht, het lijkt erop dat de blum 170 graden scharnieren wel een mogelijke oplossing bieden. Zie
. Dit zijn wel lompe scharnieren en bestaan niet met geïntegreerde softclose. Mocht iemand nog een andere oplossing weten dan ben ik alsnog erg benieuwd :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Meest eenvoudige was geweest als je het bovenste deel van de deur vast had gemaakt. Vrijwel altijd is dit toch een niet gebruikt deel van de kast.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Heb vorig jaar ook zo iets gemaakt.
Had geen last van aanlopen.
Zal eens kijken of ik nog kan vinden welke scharnieren ik had gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: marcobilthoven

jorisvh

Post veel
van hieruit moeilijk in te schatten of het probleem eerder is dat de deur naar rechts komt en/of niet voldoende naar voor.
best de blum catalogus
even doorbladeren, daar staan beeldjes van de deuren in open/gesloten positie.
op basis daarvan zou ik zeggen dat je met een 155gr “nulinsprong” scharnier (zoals ook gebruikt om inliggende lades zonder opvul lijst te maken) beter zit dan met de 170gr versie
1680433477706.png1680433669825.png
zijn overigens even lomp maar bestaan wel met blumotion softclose.
 
  • Leuk
Waarderingen: marcobilthoven

marcobilthoven

Nieuw lid
1 apr 2023
5
0
Bilthoven
Bedankt voor de reacties!

Een vaste driehoek kan natuurlijk maar is optisch wel veel minder mooi :).

En bedankt Jorisvh, ik zag dat mijn keukendeuren de 155gr scharnieren hebben van Blum, inderdaad met softclose. Ik heb het zojuist geprobeerd en het probleem is inderdaad opgelost! Inderdaad wat lomp, maar ach, dat zie je niet als de deuren dicht zijn.

Kortom - ik ga de 155gr scharnieren bestellen, bedankt voor het meedenken!
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Bedankt voor de reacties!

Een vaste driehoek kan natuurlijk maar is optisch wel veel minder mooi :).

En bedankt Jorisvh, ik zag dat mijn keukendeuren de 155gr scharnieren hebben van Blum, inderdaad met softclose. Ik heb het zojuist geprobeerd en het probleem is inderdaad opgelost! Inderdaad wat lomp, maar ach, dat zie je niet als de deuren dicht zijn.

Kortom - ik ga de 155gr scharnieren bestellen, bedankt voor het meedenken!
Hoi, Ik zit met dezelfde uitdaging en werd gewezen op dit topic. Ik wil het ook gaan proberen met de Blum scharnieren. Ik vroeg mij alleen af of die scharnieren ook zonder het verstek zagen wat jij gedaan hebt het probleem opgelost zouden hebben of dat dat verstek zagen alsnog nodig is. Groet
 

marcobilthoven

Nieuw lid
1 apr 2023
5
0
Bilthoven
Hoi, Ik zit met dezelfde uitdaging en werd gewezen op dit topic. Ik wil het ook gaan proberen met de Blum scharnieren. Ik vroeg mij alleen af of die scharnieren ook zonder het verstek zagen wat jij gedaan hebt het probleem opgelost zouden hebben of dat dat verstek zagen alsnog nodig is. Groet
Goeie vraag, ik had ze al verstek gezaagd voordat ik deze scharnieren kocht dus kan het niet met zekerheid zeggen. Ik denk wel dat de binnenhoek van de bovenkant zich alsnog in het plafond boort, maar het zal vast afhangen van de hellingshoek van het dak en hoe grote kier je acceptabel vindt. Je zou dan ook alleen een klein stukje verstek kunnen zagen alleen in de bovenhoek, maar weet niet of ik dat mooier vind. Ik vind het verstek überhaupt niet zo lelijk eigenlijk.

Misschien kun je het ook eerst proberen zonder en indien nodig alsnog verstek zagen?

Wat ik overigens wel zag is dat je met deze scharnier niet een kast strak tegen de muur kan zetten en de deur richting de muur open trekken. Je hebt dan net een probleem van 2.3mm, te zien in de plaatjes van blum in een eerdere reactie.
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Goeie vraag, ik had ze al verstek gezaagd voordat ik deze scharnieren kocht dus kan het niet met zekerheid zeggen. Ik denk wel dat de binnenhoek van de bovenkant zich alsnog in het plafond boort, maar het zal vast afhangen van de hellingshoek van het dak en hoe grote kier je acceptabel vindt. Je zou dan ook alleen een klein stukje verstek kunnen zagen alleen in de bovenhoek, maar weet niet of ik dat mooier vind. Ik vind het verstek überhaupt niet zo lelijk eigenlijk.

Misschien kun je het ook eerst proberen zonder en indien nodig alsnog verstek zagen?

Wat ik overigens wel zag is dat je met deze scharnier niet een kast strak tegen de muur kan zetten en de deur richting de muur open trekken. Je hebt dan net een probleem van 2.3mm, te zien in de plaatjes van blum in een eerdere reactie.
Dank! Dat laatste snap ik niet zo goed, wat die 2.3 mm betekent, dat zit toch binnenin de kast tegen de kastwand aan en zie je toch nergens terug?
 

marcobilthoven

Nieuw lid
1 apr 2023
5
0
Bilthoven
Dank! Dat laatste snap ik niet zo goed, wat die 2.3 mm betekent, dat zit toch binnenin de kast tegen de kastwand aan en zie je toch nergens terug?
Nee dat zit juist aan de buitenkant, dus als je de deur 90 graden t.o.v. de kast open doet, dan is de deur 2.3mm versprongen t.o.v. de kast. Als ik het goed begrijp :).
 

jorisvh

Post veel
155 gr scharnieren zijn o.a. ontworpen zodat bij een geopende deur de deuropening volledig vrij komt (zgn “nulinsprong”) zodat je een inliggende lade kan monteren zonder opvullijst.
de deur komt daarbij naar voor (om voorbij een evt aanliggende deur te komen) en naar opzij (voorbij een evt aanligende deur).
bij de laatste deur naast een wand is een paslat of een grotere voeg nodig.
een deur sluiten als de deur ernaast open staat gaat bvb ook niet.
2 deuren met scharnieren op de naastliggende stijlen kunnen ook niet tegelijk open
elk voordeel hep ze nadeel…
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: marcobilthoven

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
155 gr scharnieren zijn o.a. ontworpen zodat bij een geopende deur de deuropening volledig vrij komt (zgn “nulinsprong”) zodat je een inliggende lade kan monteren zonder opvullijst.
daarvoor had ik ze inderdaad gekocht
een klant dacht jaren geleden een keuken aan een mooie prijs gekocht te hebben
alleen zaten er geen schuiven in de onderkasten, wat voor de verkoper een hele besparing was, waardoor ie een mooie prijs kon voorstellen
klant besefte nadien dat ze steeds op de knieën moesten om het achterste uit de onderkasten te halen

vandaag de 155° met succes op inliggende deuren onder een schuine wand uitgetest
bij mij loopt de schuinte niet van links naar rechts (knipsel van #1 hier onder), maar van voor naar achteren, dus naar mij toe (helaas nog geen foto)
in ieder geval stootte met een standaardscharnier de schuine kant van de deur tegen het schuine 'plafond'
de 155° trekt de deur mooi van het plafond weg

1682367879761.png
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Ik heb een kasten wand van pax kasten gemaakt onder een schuine wand op zolder. Hier ben ik nu deurtjes voor aan het maken. Ik heb de kasten 20mm terug laten vallen onder de schuine wand zodat met de deurtjes van 18mm de voorkant van de deuren ongeveer gelijk zullen vallen met de wand. Nu loop ik tegen het volgende probleem:

Het is veruit het handigst om de scharnieren aan de linker kant (hoge kant van de deuren) te hebben, omdat er een bed voor komt te staan en de toegang vanuit de rechter kant zal zijn. Maar, als ik nu een deur open draai, dan prikt de punt van de deur in het plafond. Zie bijgevoegde foto's.

Ik heb de bovenkant van de deuren al 45graden verstek gezaagd en dit vermindert het probleem wel, maar lost het nog niet helemaal op. Zijn er speciale scharnieren specifiek om dit probleem te verhelpen?

Ik ben heel benieuwd!

Bekijk bijlage 129996
Bekijk bijlage 129997
Nog een vraag. Je geeft aan dat je de deuren al 4 gr verstel had gezaagd aan de bovenkant. Klopt dat wel? Ik kreeg het advies om "slechts" een graad of 10 verstek te zagen en dan zou het ook al goed moeten zijn. Groet
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
daarvoor had ik ze inderdaad gekocht
een klant dacht jaren geleden een keuken aan een mooie prijs gekocht te hebben
alleen zaten er geen schuiven in de onderkasten, wat voor de verkoper een hele besparing was, waardoor ie een mooie prijs kon voorstellen
klant besefte nadien dat ze steeds op de knieën moesten om het achterste uit de onderkasten te halen

vandaag de 155° met succes op inliggende deuren onder een schuine wand uitgetest
bij mij loopt de schuinte niet van links naar rechts (knipsel van #1 hier onder), maar van voor naar achteren, dus naar mij toe (helaas nog geen foto)
in ieder geval stootte met een standaardscharnier de schuine kant van de deur tegen het schuine 'plafond'
de 155° trekt de deur mooi van het plafond weg

Bekijk bijlage 130719
Dat ziet er mooi uit. Hoeveel ruimte heb je uiteindelijk nog tussen de deur en de wand/plafond? En je hebt dit gedaan zonder de schuine kant van de deur in verstel te zagen of ergen wat weg te halen toch?
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
155 gr scharnieren zijn o.a. ontworpen zodat bij een geopende deur de deuropening volledig vrij komt (zgn “nulinsprong”) zodat je een inliggende lade kan monteren zonder opvullijst.
de deur komt daarbij naar voor (om voorbij een evt aanliggende deur te komen) en naar opzij (voorbij een evt aanligende deur).
bij de laatste deur naast een wand is een paslat of een grotere voeg nodig.
een deur sluiten als de deur ernaast open staat gaat bvb ook niet.
2 deuren met scharnieren op de naastliggende stijlen kunnen ook niet tegelijk open
elk voordeel hep ze nadeel…
To be sure.. dan is bij een wand/plafond die in een hoek van 41 gr loopt, in verstek zagen niet meer nodig? In mijn geval gebruik ik 18mm MDF als deur en deze vallen max 2 a 3 mm in de nis.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat ziet er mooi uit. Hoeveel ruimte heb je uiteindelijk nog tussen de deur en de wand/plafond? En je hebt dit gedaan zonder de schuine kant van de deur in verstel te zagen of ergen wat weg te halen toch?
omdat ik tip-on's plan, is er horizontaal 3 mm tussen de deurtjes en het schuine plafond
het is goed mogelijk dat @jorisvh mij op het pad van de 155° gezet heeft
ik zal een paar foto's plaatsen
trek je aan de bel, mocht ik dat vergeten ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.