Welk plaatmateriaal voor een zitbank

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Ik zou een zitbank willen maken met als afmetingen 120cm breed, 60cm diep en 60cm hoog, met deksel.
Iets zoals op deze foto
Kleine Ruimte Organisatie.jpg
en ze zou zwart moeten worden.

Nu de vragen :
  • welk basismateriaal en welke dikte zou ik het best nemen ?
    18mm multiplex (verven) is natuurlijk een (dure) oplossing maar
    • zou bv 18mm zwarte MDF als onderstel kunnen dienen en als deksel bv 18mm multiplex (verven)
    • of zou ook 18mm gemelamineerde spaanplaat kunnen dienen
  • zonder wetenschappelijk basis, opteer ik wel voor een dikkere, kwaliteitsvolle deksel : 18mm multiplex (verven) die ik eerst afzoom met hardhout.
    Of is dit volledige overkill ?
  • iemand een aanbeveling voor merk gasdrukveren (gedempt open en dicht) ?
thx
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Ik zou hier toch voor multiplex gaan. Bijv 18 mm chilipine. En volgens mij scheelt dat qua prijs niet zoveel van MDF. Overigens zou ik geen MDF kiezen. Dat lijkt fijn qua bewerking, maar beschadigt snel en is constructief niet zo sterk (het is toch een zitbankje wat veel gebruikt wordt neem ik maar even aan)
Gemelamineerde spaanplaat rafelt al snel en verdient een zorgvuldige be en afwerking. Anders is het vlijmscherp en je wil er toch ook prettig op kunnen zitten.

Gelet op het tussenschot is 18 mm voldoende

Wel mooi wanneer je een randje hardhout er op zet. Heel functioneel en het oogt heel chique.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Timmerpanelen zijn het handigst. Hoogstwaarschijnlijk al de goede breedtes en sterk genoeg. Echt hout ook nog eens. Voorbeeld:

 

jorisvh

Post veel
ik heb recent iets gelijkaardigs opgeleverd.
basis heb ik gemaakt in 18mm MDF, deksel/zitting in 22mm MDF.
alles Unilin Fibralux MR prime. dat is MDF.HLS (maw watervast, geschikt voor structurele toepassingen), met grondlaag.
structureel is multiplex wellicht wat beter maar dat is moeilijker strak egaal te lakken.
als het zwart moet worden, zou ik Unilin Fibralux MR black kiezen.

of, nog beter, de “decorative” variant, zelfde plaat maar reeds gevernist en dus “plaatsklaar” met keuze uit 3 glans graden: supermatt - satin - high gloss.
met bijhorend ABS kantenband. dus niks van plamuur- of schilderwerk (als je je verbindingen onzichtbaar kan houden natuurlijk)
de eerste heeft de Martens voor de 2de moet je bij Bouttens (aka boetens) zijn. die plaat gaat wel richting 50€/m2 excl maar als je gaat uitrekenen hoeveel vernis of lak kost is dat zeer redelijk, zelfs als je je uren niet telt.

ik heb schilderklaar opgeleverd
1702333717542.jpeg
de klant heeft zich uitgeleefd met kleurtjes 🤪
1702333799089.jpeg

aanvullingen:
die decoratieve MDF is gevernist waardoor je de MDF structuur blijft zien. in die in de massa gekleurde MDF zit hier en daar een recalcitrant vezeltje dat geen gigment wilde oppakken. ik vind dat juist mooi maar dat is een kwestie van smaak. als je echt dekkend egaal zwart wil is dat dus weggesmeten geld.

als het mpx wordt, zou ik voor hardhout en veel lagen gaan ivm stabiliteit. berk, esdoorn, okoumê, … geen underlayment.

3-Schicht-Platten zijn een stabieler alternatief voor massief grenen timmerpanelen, Nordpan (Martens), Tilly (Vercruysse), Binderholz (Eurabo) zijn merknamen om op te zoeken. de 3 lagen op de kopse kanten vindt je mooi of werk je weg met massieve kantlatten of verstekken.

maar voor alles met houtstructuur geldt dat je die, zeker in zwart, bijna niet weggeschilderd krijgt als het echt dekkend egaal moet worden.
dan zou ik eerder de houtstructuur accentueren met een zwarte beits gevolgd door een zwarte olie. (bvb een Rubio Monocoat Precolor Easy Intense Black en OilPlus2C Charcoal).
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
iemand een aanbeveling voor merk gasdrukveren (gedempt open en dicht) ?
onlangs gasverem voor een opklapbaar 1-persoonsbed (het moest aan de korte kant scharnieren dus die moesten wel wat gewicht verdragen) besteld bij Featherlight / Gasveerwinkel

hebben zeer handige rekenmodules die op basis van aanhechtingspunten, kracht nodig om te openen en sluiten, … een type voorstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
ik heb recent iets gelijkaardigs opgeleverd.
basis heb ik gemaakt in 18mm MDF, deksel/zitting in 22mm MDF.
alles Unilin Fibralux MR prime. dat is MDF.HLS (maw watervast, geschikt voor structurele toepassingen), met grondlaag.
structureel is multiplex wellicht wat beter maar dat is moeilijker strak egaal te lakken.
als het zwart moet worden, zou ik Unilin Fibralux MR black

als het mpx wordt, zou ik voor hardhout en veel lagen gaan ivm stabiliteit. berk, esdoorn, okoumê, … geen underlayment.
dan zou ik eerder de houtstructuur accentueren met een zwarte beits gevolgd door een zwarte olie. (bvb een Rubio Monocoat Precolor Easy Intense Black en OilPlus2C Charcoal).
bedank voor de vele voorstellen
bij het zoeken naar leveranciers en prijzen kwam ik ook 18mm mpx berk gegrond aan beide zijden, aan 100€ per volledige plaat. Is hier een catch of is dat gewoon tgv een mindere dekfineer kwaliteit ?
 

jorisvh

Post veel
vermoedelijk CP/CP kwaliteit dekfineren en dan is ~30€/m2 een mooie prijs maar ook niet te mooi om waar te zijn, denk ik.
de vraag is natuurlijk wat ”gegrond” en “af te lakken” in de praktijk betekent.
een uitstapje naar over ’t water dringt zich op? 😉
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
update (het is weer een beetje een Murphy verhaal)
  • alles uitgetekend voor (kale) 18mm berk mpx, kom ik in de houthandel, hebben ze geen 18mm volle platen meer maar wel 12mm kwartplaten. Effe getubt, maar dan uiteindelijk voor die 12mm gegaan. Uiteindelijk is de kist meer dan stevig genoeg, die 18mm was overkill geweest.
  • ik had niet genoeg 3169 Osmo om de hele kist twee keer te doen, dus leverancier gevonden in Brussel (ik had blikje van 375ml nodig), besteld rond Kerst maar uiteindelijk had deze het toch niet op voorraad en de nieuwe voorziene levering eind Januari. Dus bestelling gecanceld en bij 'grootste OSMO' leverancier in Ned besteld. Week niks gehoord, gebeld, bevestigd dat ze gingen leveren ("verhuis naar ander magazijn", blabla). Pakje ontvangen maar daar zat dieprode olie ipv zwart. Weer bellen enz enz. Vijf weken later heb ik eindelijk mijn Osmo olie
  • Osmo beveelt aan na 2 lagen zwart, af te werken met kleurloze hardwax. Aangebracht zoals aanbevolen (roller, dun, laten drogen) maar de hardwax droogt ontzettend traag op de mpx. Extra verwarmingsvuurtje opgezet in de garage maar het blijft plakken. Geduld.
  • Al zeg ik het zelf, de combi van de notelaar en de zwarte mpx is wel geslaagd
IMG_4614.jpg
kast staat, op zijn kant, verder te drogen in de woonkamer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.