Welk multiplex/underlayment voor een werkbank? (Ja, weer een werkbank vraag)

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
46
14
Nijkerk
Hoi,

Ik ben druk bezig met het plannen van een werkbank. Het wordt een combinatie van de werkbank van Paoson en die van Hookedonwood. Beiden maken gebruik van het concept om met multiplex lagen een frame te maken, jullie vast wel bekend. Nu berken multiplex het nieuwe goud is geworden, ben ik op zoek naar een alternatief qua multiplex.

Hookonwood maakt gebruik van Radiata Pine underlayment, volgens mij vergelijkbaar met Chiliplex. Maar nu is er natuurlijk ook nog Populier of Fins vuren. Die lijken weer een iets mooiere/rustiger tekening te hebben dan Radiata/Chili. Maar zijn natuurlijk ook erg licht van gewicht. Waarbij ik dan twijfel of dat effect gaat hebben op de stevigheid van de werkbank?

Allen variëren van een €50-85 per plaat voor de 18mm variant. En met een plaatje of 4 vind ik dat prijsverschil op het totaal te overzien. Dus ten eerste zou recht/stevigheid het belangrijkste criterium zijn, daarna mooi/rustig fineer deklaag en dan pas de prijs.

Wat zouden jullie adviseren?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
De stevigheid komt natuurlijk uit de constructie van de werkbank.
Het gewicht van het gebruikte materiaal. Een lichte bank werkt niet fijn als je wilt schaven bijvoorbeeld.
Mijn werkbank heb ik ook van multiplex gemaakt. Niet van berken, want te kostbaar, maar van 'powerplex' van de hornbach. Voldoet goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
46
14
Nijkerk
bij hout of houtachtig plaatmateriaal is licht het zelfde als zacht.
Dat populier zacht is weet ik. Heb nog een plaat hiervan staan. Overigens wordt de bovenkant gewoon zwart mdf of hpl.

Maar wat wil je hier mee zeggen? Is zacht niet goed?

Dat vind ik juist dus lastig, populier is wel mooi en recht, maar zacht. Radiata/Chiliplex ken ik onvoldoende. Maar misschien kans op wat minder recht, met meer vlammen en wat goedkoper. Fins weer wat lichter en een beetje er tussenin? Kan wat gaan bollen als je dunnere varianten neemt (ook 15 kan dat hebben).
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Dat vind ik juist dus lastig, populier is wel mooi en recht, maar zacht. Radiata/Chiliplex ken ik onvoldoende.
Als het te zacht is dan combineer je het toch met hard. Je kunt het in de kern stoppen of aan de buitenkant.

Als het te licht wordt dan neem je meer, maak je de pakketten dikker.

Hier een aanbieder met redelijke prijzen als je het zelf kunt halen. Geen AA kwaliteit, maar dat staat er ook bij.

Heb recent Radiata UL gebruikt, dat was niet erg stijf. In het verleden Radiata multiplex waar ik wel tevreden over ben, kostte ook 50% meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.