Welk houtsoort wordt gebruikt bij babboe city bakfiets?

Juliocruz10

Nieuw lid
20 mei 2021
2
0
Utrecht
Hallo forum leden,

Recent heb ik een bakfiets gekocht van het merk Babboe type city.
De houten bak is verrot en dient te worden vervangen. Helaas is de levertijd bij babboe zo'n 8 tot 10 weken.
Mijnziens zou je het ook prima zelf kunnen namaken alleen heb ik geen idee welk type hout hiervoor wordt gebruikt en waar je dit kunt kopen?

Verder is de huidige dikte zo'n 8 a 9mm en is het voor en achterpaneel in een u curve gevormt.

Alvast bedankt voor hulp.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vermoed een soort van multiplex, dat gemaakt wordt door dunne laagjes hout over een mal te buigen en lijmen tegelijkertijd, met druk en warmte. Dat is, zonder die mal, voor 1 stuks, niet gemakkelijk na te maken lijkt me.

Is hij zo rot dat hij helemaal weg moet, of zijn het rotte plekken zie je bv. met een houtrotreparatiekit ook zou kunnen aanpakken?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik vermoed dat het nog niet zo makkelijk is om multiplex gevormd te krijgen EN ook nog eens zorgen dat die niet rot. Is ie helemaal rot of kun je ‘m lokaal repareren. Zijn misschien wel ludieke manieren voor.

Plaatje van de bak.

Deze partij zegt in 3-4 weken te kunnen leveren
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Maak er een rechthoekige bak op van een goede kwaliteit betonplex als hij buiten moet slapen. Ik heb de randen met een D4 witte houtlijm geseald. Ik heb er een dibond vloer in liggen. Mijn babboe staat zo al jaren buiten met vaak water in de bak en de bak is nog steeds niet verrot.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Vraag mij af welke houtsoort het is. D.w.z. de buitenlagen.
Als ik mij niet vergis worden van dit materiaal ook wel stoelen gemaakt met een gebogen zitting en leuning.
Ik zie zo de enorme rijen stoelen en tafeltjes voor mij, bij een examen in een gymzaal!
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik schat dat het beuken is, en dan is het geen wonder dat het gaat rotten, want voor buitengebruik is beuken ten enenmale ongeschikt. Betonplex - berkenfineer watervast verlijmd - is een stuk duurzamer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik heb geen gaten in de vloer geboord. In die gaten blijven hondennagels hangen en die reparatie kost meer dan de bakfiets.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
De bakfiets van mijn dochter was ook aan vernieuwing toe. Wel een met rechte platen en afgeronde hoeken. Ik heb de oude platen op 12 MM betonplex geschroefd (door de originele schroefgaten) en dan met een kopieerfrees langs. Randen sealen en terug in elkaar schroeven. Misschien is zo'n rechthoekige bak een optie voor topicstarter? Goedkoop en niet meer dan een dagje werk, inclusief materiaal halen en koffiepauzes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Juliocruz10

Juliocruz10

Nieuw lid
20 mei 2021
2
0
Utrecht
Ik vermoed een soort van multiplex, dat gemaakt wordt door dunne laagjes hout over een mal te buigen en lijmen tegelijkertijd, met druk en warmte. Dat is, zonder die mal, voor 1 stuks, niet gemakkelijk na te maken lijkt me.

Is hij zo rot dat hij helemaal weg moet, of zijn het rotte plekken zie je bv. met een houtrotreparatiekit ook zou kunnen aanpakken?
Ja dat zou natuurlijk ook kunnen maar met nieuw hout krijg je dan ook direct een mooie nerven structuur tijdens het beitsen
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Heb je al gekeken op de site van babboe zelf? Bij de specificaties staat namelijk van welk materiaal de bak is gemaakt. Bijv de curve is van beukenhout
 

Bijlagen

  • F833FCDD-5DDC-4009-94E7-4614C9BAC000.png
    F833FCDD-5DDC-4009-94E7-4614C9BAC000.png
    176,9 KB · Weergaven: 20

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Het ziet er leuk uit, maar om de prijs te drukken, kiezen ze voor waardeloze materialen. Als je er voor kiest om zo'n ding rijdend te houden, kan je beter bij vervanging van onderdelen voor een betere kwaliteit spullen kiezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.