Welk hout voor markieskap?

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
42
5
Kop van Noord Holland
Ik heb onlangs mijn markiezen laten renoveren en ga nu zelf de houten kappen vervangen, ongeveer zoals op de afbeelding hieronder. Ik weet niet goed welk hout daarvoor geschikt is. Ik heb Douglas en Meranti voorbij horen komen maar ben benieuwd naar hoe daar hier over gedacht wordt.

1762179555900.png

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.389
1.089
Enschede, Twente
Als je het flink in de lak of verf zet maakt het volgens mij niet veel uit wat je gebruikt. Vroeger zal men hiervoor gewaterd vuren of grenen gebruikt hebben. Dat laatste heeft minder last van losse uitvallende knoesten.
Ik heb lang geleden gewaterd grenen gekocht bij Twickel. Daar konden ze ook afwijkende dikte-maten leveren (het project toen was restauratie van wand- en deurelementen uit begin vorige eeuw - in die tijd was een duim een beetje meer duim dan nu).

• Leuk
Waarderingen: Hopster

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
386
156
Almen aan zee
Ik ken een aannemer die veel buitenwerk doet met accoya.

Is een zachthout dat een verduurzamingsbehandeling heeft ondergaan.
Hoe en wat weet ik niet precies, maar hier staat meer:

Er wordt gezegd (ook door de aannemer die er al langer mee werkt) dat het niet eens geschilderd hoeft te worden...
Je moet wel rvs schroeven en beugels etc gebruiken anders verroest het metaal snel.

• Leuk

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
482
102
Oss
Ik ken een aannemer die veel buitenwerk doet met accoya.

Is een zachthout dat een verduurzamingsbehandeling heeft ondergaan.
Hoe en wat weet ik niet precies, maar hier staat meer:

Er wordt gezegd (ook door de aannemer die er al langer mee werkt) dat het niet eens geschilderd hoeft te worden...
Je moet wel rvs schroeven en beugels etc gebruiken anders verroest het metaal snel.
Volgens mij stond in sneek een brug van accoya maar die hebben ze nu helemaal van zijn plek getild om te renoveren. Ben je niet in war met western red cedar. Dat word vaak onbehandeld buiten gebruikt en is vettig waardoor water minder grip of vat heeft. Heb daar voor park moerenburg een poort van gemaakt.

Item in houtwereld over die brug

• Leuk

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
105
79
Oosterbeek
Bij de bouwmaterialen groothandel in de buurt hebben ze planken Douglas in de juiste maat, ik denk dat ik die morgen maar haal. Ik zal ze wel extra goed in de verf zetten.
en dan proberen planken te bemachtigen zonder noesten, want die gaan op termijn geheid uitbreken, helemaal in het (gure)klimaat bij jou in de buurt.

• Leuk

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
386
156
Almen aan zee
@rolandvs nee ik bedoel echt accoya en geen western red cedar.

Wel goed om te zien dat dat accoya dus toch ook geen eeuwig leven heeft.

En wat western red cedar betreft: ik werk in een schoolgebouw ontworpen door Thomas Rau,
Gebouw is denk ik uit 2003. al het hout aan de buitenkant is onbehandeld western red cedar, en er niet zo goed aan toe.
Toen er een aantal jaar geleden een nieuwe vleugel aangebouwd is, is daarom gekozen voor accoya, wat ze overigens wel in de blanke lak hebben gezet. De lak bladdert er nu af, kijken wat het hout gaat doen...

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
216
152
Ik heb een jaar of 20 geleden van die kappen gemaakt, de zijkanten van grenen en de bovenkant van red cedar. Dekkend geverfd, ziet er nog perfect uit. Alles geschroefd met RVS.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.