Welk hout voor kast in trekkershut?

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Dag dames en heren,

Klein projectje van een klant waarbij ik voor 12 trekkershutten wat kasten moet bouwen die komen te hangen en een kookplaat en koelkast gaan dragen.
Nu wilde de klant de kasten lakken om ze ook op een later tijdstip weer te kunnen schuren en bijwerken. Je kunt je voorstellen dat deze kasten wel wat te lijden hebben.

Ik zat te denken aan eiken. Wat zouden jullie kiezen?
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
kan prima
maar lijkt me budget technische mogelijk te hoog gegrepen.

grenen is ook fijn hout om mee te werken
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
dag, jan,
Klein projectje van een klant waarbij ik voor 12 trekkershutten wat kasten moet bouwen die komen te hangen en een kookplaat en koelkast gaan dragen.
wat is het jaar door de temperatuur + de vochtigheid in die hutten ?
kasten die hangen ?
geen ondersteuning onderaan ?
een kookplaat kan ik me nog inbeelden
een koelkast op hoogte ? dus niet groter dan 150 cm ?
Nu wilde de klant de kasten lakken om ze ook op een later tijdstip weer te kunnen schuren en bijwerken.
lakken of verven ?
Ik zat te denken aan eiken. Wat zouden jullie kiezen?
we kennen niet alle details
eik is duur + werkt omdat het massief is
waarom geen mpx-platen ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je met lakken "kleurloze lak" bedoelt zou ik ik combi met eiken of een andere houtsoort voor hardwax olie gaan. Is tussentijds veel beter te repareren met een doekje olie dan lak. Is na een paar jaar prima op te schuren en opnieuw met olie te behandelen. En het staat zo veel mooier dan lak... maar dat is persoonlijk.

jaap
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Als je met lakken "kleurloze lak" bedoelt zou ik ik combi met eiken of een andere houtsoort voor hardwax olie gaan. Is tussentijds veel beter te repareren met een doekje olie dan lak. Is na een paar jaar prima op te schuren en opnieuw met olie te behandelen. En het staat zo veel mooier dan lak... maar dat is persoonlijk.

jaap
Was ook mijn gedachten Jaap. Welke hardwax ben jij fan van? Ook rekening houdend met wat de klant later weer kan gebruiken!
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
dag, jan,

wat is het jaar door de temperatuur + de vochtigheid in die hutten ?
= Nederlands weer. 😉
kasten die hangen ?
geen ondersteuning onderaan ?
Nee. Ruimte is kostbaar. En zaken moeten vast zitten anders staat de koelkast buiten de trekkershut omdat men dan meer ruimte heeft in de trekkershut. 😉
een kookplaat kan ik me nog inbeelden
een koelkast op hoogte ? dus niet groter dan 150 cm ?
Kleintje zoals je al voorspelde. Het is tenslotte een trekkershut. Functionele comfort.
lakken of verven ?
De wens wat lakken.
we kennen niet alle details
eik is duur + werkt omdat het massief is
waarom geen mpx-platen ?
Nadeel van mpx bij afgeronde randen en tzt beschadiging en chippen van hoeken, ziet er niet fraai uit en is moeilijk op te knappen.
Bedenk dat die trekkershutten behoorl;ijk wat schoolgaande jeugd te verwerken hebben. Die kids kijken nergens naar. Dus vandaar wat sterkere hoeken en randen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Zou kastanje een alternatief zijn?
In een aantal aspecten en toepassingen doet het niet voor eiken onder, duurzaamheid en wijnvaten bijvoorbeeld. Als het voor meubelen gebruikt wordt dan voor de rustieke uitvoeringen. Voor fijn meubelwerk werkt het wellicht te veel.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Zou kastanje een alternatief zijn?
In een aantal aspecten en toepassingen doet het niet voor eiken onder, duurzaamheid en wijnvaten bijvoorbeeld. Als het voor meubelen gebruikt wordt dan voor de rustieke uitvoeringen. Voor fijn meubelwerk werkt het wellicht te veel.
Heb ik niet aan gedacht. Top. Duik ik in.
Bedankt Knotwilg.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Inlands eiken is niet zo duur.
Een goede kwaliteit grenen is ook best hard (maar uiteraard niet te vergelijken met vuren wat zeer zacht is).
Mooi afgewerkt populier is misschien ook een mogelijkheid. Eventueel randen waar de verwachting is dat ze veel storen gaan krijgen afwerken met een hardere houtsoort (bijvoorbeeld robinia).
Essen is ook nog een mogelijkheid.
Net nog even gekeken voor prijzen. Bij Jaap van Leersum liggen de prijzen voor de gangbare houtsoorten dicht bij elkaar. Dat hoeft dus geen breekpunt te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ik zou toch mpx aanraden: in dit soort huttten kan de luchtvochtigheid en de temperatuur nogal varieren.
Als je de hoekjes omzet, heeft het in mijn (weliswaar beperkte) ervaring, weinig te lijden. Met een harde toplaag nog minder.

Zelf heb ik er skylt op zitten. Mocht er dan toch een deukje inzitten, zie je het niet eens.

Of je het mooi vindt is natuurlijk tussen jou en je klant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
of @WouterE hiermee afboorden aanduidt, weet ik niet
@Jan. als je de kopse randen van mpx broos en niet mooi vindt, zet er dan een hardhouten boord rond
berk mpx + es gaan mooi samen
Dat was ook de gedachte als de klant voor mpx gaat. Maar ik heb gemerkt dat dit allemaal wat langer gaat duren dus ...... ik heb nog even.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Dat was ook de gedachte als de klant voor mpx gaat. Maar ik heb gemerkt dat dit allemaal wat langer gaat duren dus ...... ik heb nog even.
@ZotVanHout : ik bedoelde eigenlijk even de randjes afkanten (rond of recht). Misschien gebruik ik een zeer lokale term (beperkt tot mijn werkruimte 😬 )

Afwerken met een boord van ander hout lijkt me eigenlijk ook wel een mooie oplossing.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik wil ook (berken) mpx inzetten voor een zolderkast maar zijn die prijzen zo hard gestegen? Zie alleen maar prijzen van 50+ euro m2
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zie nu wel een verschil want opmaatzagen gebruikt B/BB. Is dat een groot verschil?
de prijs die ik vond, is ongezaagde BB/BB per plaat
de enige vergelijking die je kan maken, is met ongezaagde B/BB per plaat
volgens mij moet BB/BB volstaan, want de minst mooie kant kan je altijd naar de kant draaien die minst of niet in het zicht is
zaag je zelf, dan kan je tussen de herstellingen zagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.