welk hout voor geschilderde veranda?

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ooit wil ik nog een veranda aan huis bouwen. Onderstaande is mijn voorbeeld wat ik mooi vindt. Dus wit geschilderd en zwart gebeitst.

Zou ik dan gewoon vurenhout kunnen nemen of toch maar douglas?


bpb-houtbouw-2019-okt-8814-lr-232.jpg
bpb-houtbouw-2019-mei-6378-lr.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vind dat je een goede smaak hebt. Het dak kan prima van vuren. De schutting zou ik van lariks of douglashout maken. Vuren kan natuurlijk wel maar gaat minder lang mee.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Sorry, het gaat mij enkel om de veranda. De schutting in zwart potdeksel heb ik al staan.

Alles wat wit is op de foto verfen met lak. Wat zwart is ben ik nog niet uit.

Maar vuren is ook wat gladder dacht ik. En een stuk goedkoper.

Alleen nieuw hout vindt ik mooi. Vergrijst hout vindt ik niks. Dus als het toch geschilderd gaat worden dacht ik dus dat vuren net zou goed zou kunnen zijn.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Zeker aan de kant waar het nat wordt heeft vuren meer te lijden.

Maar de vraag is ook; hoe lang moet het blijven staan?
Als je binnen 10 jaar weer iets anders wil, dan zou ik gewoon vuren nemen.
Als het 30 jaar moet blijven staan, dan zou ik douglas gebruiken.
Maargoed, dat is een persoonlijke mening.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Alles wat beschut zit kan makkelijk in vuren (dakbalken en gg delen). Kolommen en liggers (zwart op de foto) in douglas of betere houtsoort ivm levensduur. Boeiboorden bv in western red cedar (WRC boeidelen), dat is licht en in verschillende breedtematen tot lengte 590cm verkrijgbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.