welk hout voor frezen

Straatman52

Nieuw lid
15 jan 2018
11
0
Ik wil een kast gaan maken zonder dat er lijm en schroeven aan te pas komt. Ik heb een kast in het Utrecht museum gezien waar dit is toegepast. Het is gedaan door sleuven te frezen. Er is volgens mij multiplex voor gebruikt, maar mijn ervaring is dat als ik daar in ga frezen er vaak kleine splinters langs de randen ontstaan. Ook bij het zagen gebeurt dat.
Mijn vraag is welk plaatmateriaal kan ik beter gebruiken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er is volgens mij multiplex voor gebruikt
er is mpx en mpx
de beste is berk
wil je de houtkleur bewaren dan heb je de B-zijde nodig, dus wordt het B/BB
kan je de plaat zo zagen dat je netto geen herstelstukjes overhoudt, dan is BB/BB voldoende én een pak goedkoper

met berk mpx heb ik geen splinters, noch met frezen noch met zagen
splinters vermijden doe je met scherp gereedschap + stabiliteit tijdens een ononderbroken vloeiende beweging
met een tafelzaag zaag je eerst 5 mm te breed, daarna op de gewenste netto-breedte
met een invalzaag ga je eerst 2 mm diep, pas daarna er doorheen
ook hier helpt het in 2 keer zagen: eerst bruto, pas dan netto

bij het frezen vermijd je uitbraak op het einde door het stuk eerst te groot te maken, of door een tegenhout te gebruiken
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hou ook rekening met de nerf van de bovenlaag, deze bij voorkeur in langsrichting frezen om rafels te voorkomen. Nog strakker frees je met een spiraalfrees, in meerdere gangen met een geleider.

Ook kun je eventueel, bij haaks op de nerf frezen, je te frezen stuk voorsnijden met een stanleymes, daarmee snij je de vezels van de toplaag voor het frezen al door waardoor er ook minder rafels zouden moeten zijn.

Datgezegd is dat ook weer prima te verhelpen met een schuurpapiertje.

Succes!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb onlangs een paar kasten gemaakt met Berken MPX in B/BB kwaliteit en heb alleen maar goede ervaringen, zowel met zagen als frezen.
Gisteravond nog even snel een koof in elkaar gezet met berken MPX en een paar stroken underlayment. Wat een drama bij de underlayment, afronden van de kanten niet mooi constant en uitgebroken stukken.
Gelukkig niet in het zicht en is het een semi tijdelijke oplossing, maar ik baal wel.

Je betaalt voor Berken MPX nu de hoofdprijs, maar ik hoor dat de houtprijzen weer gaan dalen dus misschien even wachten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.