Welk hout te gebruiken butcherblok

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
357
280
Schouwen-Duiveland
Welk hout wordt er gebruikt om een butcherblock te maken?

Ik ga er 1 maken uit het hout welke ik heb gebruikt om mijn werkbank van te maken. Ik weet dat dit veel te zacht houtjes maar dit wordt meer een probeersel voor de maatvoering en hoe te werk te gaan met mijn nieuwe Hammer A3-31.

Daarna er twee maken van een goede houtsoort maar ik heb ff geen idee welk hout er het beste voor is.
Ik denk dat het hout ook weer niet te hard moet zijn ivm uitbreken chips met hakken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
252
101
Delft
Is het niet handiger om vanwege je nieuwe machine wat meer zaagverlies te rekenen met beuken? Is ook geen heel duur hout en anders blijf je achter met een hakblok van onhandig hout waar je niet op zit te wachten.

• Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
357
280
Schouwen-Duiveland
'boet' komt mij onbekend voor
de slagersblokken - ik hoop dat je dit nederlands nog verstaat - zijn hoofdzakelijk uit kops beuken
dat is smaakloos en geurloos
Ik bedoelde het hout welke ik heb gebruikt voor mijn werkbank. Dat is een onbekende houtsoort voor mij maar is qua hardheid/zachtheid vergelijkbaar met vuren

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik dacht dat de traditie 'haagbeuken' was,
Klopt, traditioneel werden slagershakblokken gemaakt van steenbeuken (dat is het hout van de haagbeuk), en dan als kopshout. Dat is nog net wat harder als het 'normale' beuken. Inderdaad botanisch geen familie van elkaar.

Een tip voor het maken van een snijplank of vergelijkbaar uit kops hout, om 'm door de vandiktebank te halen.
(je hebt de A3-31 met spiraal-as, toch? Die is zeer geschikt voor dit werk)
Bij het verlijmen, lijm aan zowel de invoer- als uitvoerzijde van de snijplank (gezien hoe deze wordt doorgevoerd door de VVD) een lat resthout. Dit mag gerust vuren oid zijn, het is een opofferings-lat. Doordat je deze er aan vast lijmt, kunnen er van de eerste en laatste blokjes geen stukken af worden geslagen. Dat uitbreken gebeurt dan bij je opofferingslat, die je er later toch vanaf zaagt.
En laat de rij blokjes tegen deze lat iets langer dan de rest (mm of 5 minimaal), dan kan je daar je zaagsnede + laatste vlakgang op maken zonder dat het patroon van steeds dezelfde blokjes wordt onderbroken/verknald.

Zie onderstaande tekening: rood is de opofferings-lat, de groene lijnen je zaagsnede voor het wegzagen hiervan na het schaven, en lichtgroen dus de iets te lange blokjes aan beide kanten.

Snijplank_kops.jpg
En qua dikte, probeer zo precies mogelijk te werken, maar zorg wel voor een paar mm speling om vlak te schaven. Inderdaad goed om het eerst met resthout te proberen!

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.412
525
Etten-Leur
Welk hout wordt er gebruikt om een butcherblock te maken?

Ik ga er 1 maken uit het hout welke ik heb gebruikt om mijn werkbank van te maken. Ik weet dat dit veel te zacht houtjes maar dit wordt meer een probeersel voor de maatvoering en hoe te werk te gaan met mijn nieuwe Hammer A3-31.

Daarna er twee maken van een goede houtsoort maar ik heb ff geen idee welk hout er het beste voor is.
Ik denk dat het hout ook weer niet te hard moet zijn ivm uitbreken chips met hakken.
Kops kersen of beuken

• Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
357
280
Schouwen-Duiveland
Klopt, traditioneel werden slagershakblokken gemaakt van steenbeuken (dat is het hout van de haagbeuk), en dan als kopshout. Dat is nog net wat harder als het 'normale' beuken. Inderdaad botanisch geen familie van elkaar.

Een tip voor het maken van een snijplank of vergelijkbaar uit kops hout, om 'm door de vandiktebank te halen.
(je hebt de A3-31 met spiraal-as, toch? Die is zeer geschikt voor dit werk)
Bij het verlijmen, lijm aan zowel de invoer- als uitvoerzijde van de snijplank (gezien hoe deze wordt doorgevoerd door de VVD) een lat resthout. Dit mag gerust vuren oid zijn, het is een opofferings-lat. Doordat je deze er aan vast lijmt, kunnen er van de eerste en laatste blokjes geen stukken af worden geslagen. Dat uitbreken gebeurt dan bij je opofferingslat, die je er later toch vanaf zaagt.
En laat de rij blokjes tegen deze lat iets langer dan de rest (mm of 5 minimaal), dan kan je daar je zaagsnede + laatste vlakgang op maken zonder dat het patroon van steeds dezelfde blokjes wordt onderbroken/verknald.

Zie onderstaande tekening: rood is de opofferings-lat, de groene lijnen je zaagsnede voor het wegzagen hiervan na het schaven, en lichtgroen dus de iets te lange blokjes aan beide kanten.

Bekijk bijlage 146104
En qua dikte, probeer zo precies mogelijk te werken, maar zorg wel voor een paar mm speling om vlak te schaven. Inderdaad goed om het eerst met resthout te proberen!
Bedankt voor de tips. Daar kan ik wel wat mee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.