Welk hout is goed draaibaar

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Omdat ik nog nooit iets op de houtdraaibank gedaan heb zou ik graag willen weten met welke houtsoort ik het beste kan beginnen.
Zou makkelijk bewerkbaar en verkrijgbaar moeten zijn en een leuk eindresultaat moeten opleveren.
Is om te oefenen, dus vuren voldoet, maar het oog wil ook wat toch? O, graag ook iets wat niet giftig of peperduur is.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Beuken hout werkt ook goed of fijn eiken hout , of om zo wat te oefenen,
Draaide in het verleden ook zelf handvatten van vijlen en beitels van beuken en eiken hout,
Zelf mooi een lekkere pasvorm bedenken,
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Berken en beuken. Daar heb ik wel een paar van in de tuin staan. Deze had ik niet direct als kandidaat gezien eigenlijk. Ik ga eens experimenteren.
Beuken is wel als rondhout te koop bij de houthandel. Berken, esdoorn en kers zul je er denk ik niet aantreffen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Gewoon gaan snuffelen in een stapel droog brandhout en meenemen wat je geschikt lijkt. Je komt er dan wel zelf wel achter welk hout leuk draait. Duur hout kopen is in principe niet nodig. Met 'afvalhout' kan je heel leuke dingen maken.
De bomen in de tuin zou ik voorlopig nog even laten staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.