Weer een kistje

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Omdat ik het niet leuk vindt staan als er zaken in kartonnen doosjes worden bewaard heb ik een kistje gemaak van 25x18x10 cm. Het kistje is gemaakt van een stuk beuk en de deksel van een stuk oude traptrede. Ik weet niet wat voor een hout het is, het ziet er een beetje uit als mahonie? Maar ik heb geen idee of daar traptreden van werden gemaakt in de jaren 60.
De sponning van het kistje heb ik geprobeerd om met een Nooitgedacht sponningschaaf met voorsnijder te maken, maar dat lukt niet goed dwars op de nerf. Uiteindelijk met een grondschaaf nog wat bijgewerkt, maar echt helemaal netjes is het niet geworden. Vandaar de kleine kiertjes in deze verbinding.
De deksel heeft een licht bolle vorm en is daarna voorzien van een textuur met de guts. Dit was de eerste keer dat ik dit deed. Klopt het dat het aanbrengen van dit soort textuur het beste gaat dwars op de nerf?

Enfin: hier de plaatjes....

20230509_191234.jpg

20230509_191307.jpg


20230509_192026.jpg


20230509_191540.jpg

20230509_191453.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Leuk gedaan met die deksel. Volgens mij was mahonie een gebruikelijke houtsoort voor trappen. Die bij mijn ouders thuis is in 1980 erin gezet. Mahonie. Nu zal dat een lieve duit kosten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Waarschijnlijk zal het gutsen van de structuur dwars op de draad het gemakkelijkst werken. Mahonie wil nogal ‘kruisdradig’ zijn zodat je op ene plek met de draad mee steekt en daarna tegen de draad in of beide tegelijk. Hoe scherper de guts hoe beter ;)

Mooie ontwikkeling laat je zien!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Leuke bovenkant. Ik ga eens checken of dit bij mijn 'kistje in wording' ook een mogelijkheid wordt.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Fraai kistje!
Zelf heb ik ook wel zulke rabat verbindingen gemaakt met de Record 778 met voorsnijder (is die bij jou wel goed scherp?), maar het blijft idd wel behelpen. Het is een redelijk zware schaaf en een klein werkstuk, dus goed recht houden is opletten geblazen. Ik wil het nu ook nog wel eens proberen met een wat kleinere plogschaaf en een brede schaafbeitel. Verder heb ik een ploegschaaf aangepast met een zaagblad, zodat je met de zijgeleider op een vaste afstand kunt inzagen (gemaakt om deksels van kistjes te zagen).

Fraai deksel, ook dat wil ik nog wel eens proberen :) De meeste dingen die ik maak zijn redelijk functioneel, maar die scalloping geeft zeker meer smoel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.