Watervastheid plaatmateriaal

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
67
48
Noordwijk
Ik wil een stellingkastje maken voor in mijn fietsenschuurtje. Het hoeft geen pronkstuk te worden en ik wil er niet al teveel aan uitgeven. Nu stuitte ik bij de DHZ-zaak op elliotis pine underlayment. Zeer goedkoop maar het zou wel WBP verlijmd zijn.

Zou dit bruikbaar zijn in een vochtig fietsenschuurtje of zal dit toch gaan kromtrekken en delamineren?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Die platen zijn al krom, als je het pak los knipt. Maar in een fietsenschuurtje vallen de platen niet zo maar uit elkaar. Ik neem aan dat er een dak op dat schuurtje zit.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
67
48
Noordwijk
Ha ja er zit zeker een dak op, maar gezien het geheel ongeïsoleerd is, is de luchtvochtigheid bij tijd en wijlen wel zeer hoog. Zijn deze platen, los van eventuele initiele kromheid, hier extra gevoelig voor?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.128
522
Moordrecht
Het is underlayment, bedoeld als onderlaag om vloeren of daken mee te bedekken. Het is prima materiaal, alleen de kwaliteit mag lager zijn. Je kan pogen om er een soort torsiebox mee te maken. Dit ga je overigens ook hebben met de hoogste kwaliteit plaatmateriaal. Je bent beter af met gewoon een stalen stelling te kopen en de vaak mdf of spaanplaat planken te vervangen door dit underlayment
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
67
48
Noordwijk
Dank, inmiddels maar besloten om het gewoon te proberen. Met achterwandje waar ook de schappen aan geschroefd zijn, hoop ik dat eea stijf genoeg is. De tijd zal het leren.

Reden om het zelf te maken is overigens om slim gebruik te kunnen maken van de beschikbare ruimte. Die stalen stellingen laten zich helaas niet aanpassen.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Underlayment is prima geschikt daarvoor.
Als het maar niet nat regend is het prima.
Je kan altijd de randen even sealen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
Dank, inmiddels maar besloten om het gewoon te proberen. Met achterwandje waar ook de schappen aan geschroefd zijn, hoop ik dat eea stijf genoeg is. De tijd zal het leren.

Reden om het zelf te maken is overigens om slim gebruik te kunnen maken van de beschikbare ruimte. Die stalen stellingen laten zich helaas niet aanpassen.
Ik heb in het verleden twee werkbanken gemaakt van electrolux magazijnstellingen Gaat prima als je maar een passende achterwand er inzet anders kan die gaan scharen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.