Waterput - Multiplex constructie hulp gevraagd

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Dag woodworkers!

Ik hik al een tijdje tegen een issue aan waar ik niet uitkom. Vooral omdat ik het niet durf!

Situatie:
Bij de voordeur zijn er twee putten gesitueerd: waterput (meter+ kranen voor binnen en buiten) en toegang tot de kruipruimte.
Op beide putten liggen, apart van elkaar, deksels van multiplex. Beide putten hebben een dubbele deksel: 2x 18mm op elkaar.
De platen zijn 85x64cm per stuk.
Ik heb een foto toegevoegd voor de duidelijkheid.

Probleem:
Het kost behoorlijk wat tijd voordat ik bij de waterkraan en de watermeter kan. Mocht er een lekkage komen,
dan zijn er heel wat liters gelekt eer ik bij de kraan kan. Dat komt omdat de lijst van metaal om de platen heen het bemoeilijkt.

Oplossing:
Ik zou graag een deksel of iets dergelijks maken in de linker platen: die van de meter en kraan. Zodat ik deze makkelijk kan liften
en de meter vlot kan aflezen en de kraan snel kan uitzetten. Mijn idee was om in de platen van de waterput (liggen er twee op elkaar)
gaten te frezen. De onderste plank heeft een kleiner gat dan de bovenste, zodat de deksel er op blijft liggen.
Maar, mijn vrees is dat de draagconstructie van de platen daardoor dusdanig verslechtert dat we een keer in de put gaan
belanden.

Mijn vraag:Is het veilig om een deksel te maken in de dubbele platen van de waterput? Of moet ik dit anders aanpakken?

Bijlage: foto! (ps: sorry voor de rommel ;))

Vast bedankt voor jullie advies!
Groet Ferdi
 

Bijlagen

  • IMG 7802.jpeg
    IMG 7802.jpeg
    163,5 KB · Weergaven: 102

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Op je foto kijken we van uit de gang naar de voordeur? Dit is het linker luik en er ligt er rechts nog een naast? Of liggen ze achter elkaar? Bij extreme lekkages ben je ook met een kraan boven de grond te laat. Voor kleine lekkages gebruik je een bakje of een grote handdoek. Watermeter aflezen doe je ook zelden, dus ik zou het verder zo laten. Ik gok dat je nu twee vloeren op elkaar hebt, waardoor de onderste plaat aan je aluminium hoeklijst blijft hangen met het er uit halen. Ligt het luik op balken of op een metalen frame? In het onderste luik wil je liever geen gaten, daar zet ik gewoonlijk een luikring in. Als er nog een luik op komt, boor ik daar het vingergat precies boven de luikring, zodat je ruimte hebt voor je vinger. Om te voorkomen dat je luik aan de hoeklijn blijft hangen, kan je wat blokjes onder de hoeklijn vastzetten, die het luik geleiden en die iets uitsteken buiten de hoeklijn. In de maat van je luik is een enkele plank van 18mm sterk genoeg.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb op een put van 85x50 multiplex van 12mm liggen en daar zak je cht niet doorheen.
Ik heb er een gat van ca25mm in geboord, zodat als ik bij de meter moet zijn, mat weg en deksel weg. Kost nog geen 5 seconden:cool:
 

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Dag @handig18 en @chevy66: bedankt voor jullie antwoorden!
In principe hoef ik er inderdaad niet heel vaak bij, maar het wekt irritatie bij me op.
De planken liggen op een stenen randje van het gat zelf. Er is geen bevestiging ingebouwd oid.

Chevvy dit is inderdaad kijkrichting naar de deur. Rechts hiervan ligt eenzelfde plannenstapel naar
de kruipruimte. Die ligt prima, want daar hoef ik niet bij te zijn.

@handig18 Hoe ziet dat gat er bij je uit? Hoe heb je het gemaakt? Kun je toevallig een fotootje laten zien!? :oops:

Mijn idee nu is:

bovenste plank een rondje uitzagen (diameter 15cm) met een gaatje in het midden, zodat ik het eruit kan
lichten. Onderste plank rondje uitzagen van ca 13 cm diameter zodat het plaatje van bovenste plank blijft liggen.
Als ik jullie reacties goed lees moet dit veilig genoeg zijn.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
En als het wat te zwak mocht zijn (doorveren), dan schroef je tegen de onderkant van de onderste plaat 2 balkjes (5x7 cm of zo) die vlak langs het (uitgezaagde) gat gaan. Mag van voor naar achteren of van links naar rechts. Dat zal niet zoveel uitmaken. (natuurlijk wel zo dat de balkjes niet tegen de opleg randen komen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Furbz85

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Dag @handig18 en @chevy66: bedankt voor jullie antwoorden!
In principe hoef ik er inderdaad niet heel vaak bij, maar het wekt irritatie bij me op.
De planken liggen op een stenen randje van het gat zelf. Er is geen bevestiging ingebouwd oid.

Chevvy dit is inderdaad kijkrichting naar de deur. Rechts hiervan ligt eenzelfde plannenstapel naar
de kruipruimte. Die ligt prima, want daar hoef ik niet bij te zijn.

@handig18 Hoe ziet dat gat er bij je uit? Hoe heb je het gemaakt? Kun je toevallig een fotootje laten zien!? :oops:

Mijn idee nu is:

bovenste plank een rondje uitzagen (diameter 15cm) met een gaatje in het midden, zodat ik het eruit kan
lichten. Onderste plank rondje uitzagen van ca 13 cm diameter zodat het plaatje van bovenste plank blijft liggen.
Als ik jullie reacties goed lees moet dit veilig genoeg zijn.
Gewoon een gat van 25 mm doorsnede. Daar steek je je vinger in en tilt de plaat op.
Ik heb een 18 mm plaatje van underlayment, daar zitten 2 gaten in, voor duim en wijsvinger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.