Waterbeits/poederbeits dekt niet goed

jewibe

Nieuw lid
14 mei 2015
6
0
Ik gebruik voor het eerst Clou waterbeits/poederbeits. Op essen en hickory (bijlstelen) om ze een mooi effect te geven.

Het probleem is echter dat ik stukjes blanke nerven (zie foto, links essen, rechts hickory) blijf zien. Ook na meerdere lagen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik blijf ze zien. Op beide houtsoorten.

Wat ik dusver doe: schuren tot korrel 320 (ik heb ook lager en hoger geprobeerd), dan nat maken zodat de houtvezels omhoog komen. Laten drogen en met korrel 320 (of 400, of 600) licht opgeschuurd. Vervolgens weer vochtig gemaakt en de beits aangebracht. Twee minuten laten trekken (volgens de gebruiksaanwijzing, al heb ik ook geëxperimenteerd met zowel langere als kortere intrektijd) en met een schone katoenen doek het overtollige spul weggehaald.

Als het nat is, en er een laagje beits op licht, is het effect prachtig. Precies wat ik zoek. Maar zodra ik het weghaal of het opdroogt (ook geprobeerd om het helemaal niet weg te halen) komen de houtnerven deels weer naar boven. Ook wordt het geheel nogal flets/dof, wat op zich op te lossen is met olie/lak. Meerdere lagen mogen ook niet baten.

Kan iemand mij adviseren?

Ik hoor het graag!

Photo%2014-05-15%2019%2040%2002.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Op eiken had ik hetzelfde probleem met zwarte Clou waterbeits. Ik heb dat opgelost door ipv water alcohol te gebruiken en die oplossing er met een borstel in te wrijven. Dat werkte. Of het aan de alcohol ligt of aan het borstelen weet ik eigenlijk niet, mja, twerkt! Of dat ook lukt op Hickory, geen idee, maar laat het vooral even weten als je het probeert.

Succes!!

Groet, Rob.
 

jewibe

Nieuw lid
14 mei 2015
6
0
Op eiken had ik hetzelfde probleem met zwarte Clou waterbeits. Ik heb dat opgelost door ipv water alcohol te gebruiken en die oplossing er met een borstel in te wrijven. Dat werkte. Of het aan de alcohol ligt of aan het borstelen weet ik eigenlijk niet, mja, twerkt! Of dat ook lukt op Hickory, geen idee, maar laat het vooral even weten als je het probeert.

Succes!!

Groet, Rob.

Goed idee, Rob. Wat voor alcohol heb je gebruikt? Droogt wel sneller, lijkt me. Maar dringt waarschijnlijk iets dieper door. Oh, en heb je dezelfde verhoudingen (zakje+250ml water) aangehouden?

@Henk,
Heb het uitgezocht, en het lijkt me een fantastisch mooie methode. Maar veel te omslachtig (en duur) om zo'n vacuümkamer te maken voor stelen van pakweg 90cm lang.

Ik heb via een ander forum de tip gekregen om eerst grain filler (poriënvuller) te gebruiken. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Ik heb de clou beits opgelost in spiritus. Op eiken heb ik het 3x met een penseel opgebracht. Inderdaad zie je her en der een nerfje. Vind ik wel mooi.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Alcohol bij de drogist gehaald, 96 % volgens mij. Was een flesje van 100 ml en ik heb geprobeerd ongeveer dezelfde verhouding te maken als met water, dus 2/5 zakje gebruikt. Grain filler kan weer anders kleuren dan het omringende hout, dan zie je nog steeds kleurverschil misschien, maar wel de moeite waard om te proberen. Ik hoor het graag als het blijkt te werken.

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Porienvuller zou ik niet doen. Dat is leuk voor materiaal dat vlak moet worden en vervolgens onder een beschermende laag wordt verstopt (zeg maar gelakt...). Hier gaat het om stelen - handvatten, dingen die regelmatig vastgepakt en ruw behandeld worden. Porienvuller is een 'kwetsbaar' materiaal en zal dus snel wegslijten, en dan zie je gewoon weer het onderliggende blanke hout. Eventueel zou je het oppervlak kunnen schuren met superlijm (CA lijm) op je schuurpapier - je krijgt dan een mengsel van schuurstof en snel uithardende lijm die ook porievullende eigenschappen heeft - dat is in ieder geval wat 'duurzamer' dan normale porienvuller. Of alcohol werkt zul je zelf moeten testen, maar als dat bij houtsoort A werkt hoeft dat bij houtsoort B nog niet het geval te zijn. Alcohol zal werken als er een 'chemisch' verschil is tussen de verschillende delen van het hout (vroeghout en laathout bij dat essen bijvoorbeeld), waarbij sommige delen beter water opnemen dan andere, of beter op het pigment 'reageren'. Als het om verschillen in dichtheid van het hout gaat (wat ik bij het essen eerder vermoed), denk ik niet dat alcohol veel verschil zal maken.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Het heeft denk met "harszakjes" te maken waar het niet goed pakt, goed ontvetten voor de eerste laag met bvb aceton en beits op alcoholbasis zou kunnen werken.
 

tuoh

Oud hout
Meestal is het probleem gelegen in het te fijne schuurwerk voorafgaand aan het beitsen. Hoe fijner er geschuurd word hoe slechter de beits egaal gaat kleuren. Schuur tot max 120 à 150 en dan de beits erop, dat gaat een wereld van verschil geven.

Los daarvan vind ik gereedschapsstelen schuren tot 320 of meer een beetje overkill. Een te gladde steel werkt niet fijn, een goede steel moet wat stroef aanvoelen, zo heb je als gebruiker meer grip.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dit is nu de "clou" van beitsen. De nerf van hout is dichter van structuur en neemt minder kleurstof op dan het omliggende zachtere hout. Juist daarom gebruik ik beits om de structuur van het hout in takt te houden. Ander kun je beter gaan verven.
Een spuitbus van de Aldi doet wonderen: de structuur blijft en de dekking is egaal.
Spuit ze zou ik zeggen
Vr.gr. Jan pranger.
 

jewibe

Nieuw lid
14 mei 2015
6
0
Bedankt mensen, ik ga jullie suggesties de komende dagen proberen. Ik laat het resultaat uiteraard zien.

@tuoh,
Helemaal mee eens. Ik schuurde echter juist als experiment. Ik dacht dat een gladder oppervlak zorgt voor een betere opname, maar blijkbaar heb ik dat mis. Overigens vind ik het bij lange stelen wel fijn om de bovenkant (waar je hand naar beneden glijdt bij de zwaai) wat gladder te hebben dan de onderkant.

@jan pranger,
Zeker, maar ik heb ook voorbeelden gezien van waterbeits op hickory dat wél goed pakt. En dat vind ik mooier. Ook daarbij is de structuur nog steeds goed te zien. Anders kun je inderdaad beter gaan verven ;)

Overigens kwam ik dit tegen. Grain filler wordt blijkbaar veel gebruikt bij het maken van gitaren, om daarna met (water/alcohol)beits te worden afgewerkt. http://www.manchesterguitartech.co.uk/2011/05/02/grain-filling-an-ash-telecaster-body/
 
Laatst bewerkt:

jewibe

Nieuw lid
14 mei 2015
6
0
O ja, nog een mogelijkheid is het eerst vochtig te maken. Hierdoor krijg een betere opname/verdeling.
Vr.gr. Jan Pranger
Jep, dat deed ik al!

Kleine update: geprobeerd om, zoals gesuggereerd, met een grovere korrel te schuren. 80, 100, ontvetten met ammonia, laten drogen, 180 en dan water erop en de beits. Ook hetzelfde geprobeerd maar dan tot korrel 120. Maakt geen verschil.

Daarnaast de poeder gemixt met brandspiritus (84% ethanol, de rest is voornamelijk water en een beetje methanol) en dat deed ook niks. Het groen werd wel geel, maar dat is logisch aangezien spiritus blauw is gekleurd ;)

Ik ga vandaag nog wat andere dingen proberen. Weten jullie trouwens of ik er gekookte lijnzaadolie overheen kan smeren zonder dat het gaat afgeven?
 

jewibe

Nieuw lid
14 mei 2015
6
0
Update!

Het is al even geleden, maar mijn projectje is eindelijk klaar. Naar talloze experimenten om de poederbeits de nerf mooi te laten pakken, is dit het resultaat. Ik heb geen grain filler of zo gebruikt. Ik wil hier nog wel mee gaan experimenteren, maar m'n budget voor dit projectje was inmiddels al ruim overschreden ;)

Mijn proces kort beschreven:
1. Schuren met korrel 100 en 120
2. Ontvetten met ammonia-oplossing. Laten drogen.
3. Schuren met korrel 180
4. Goed stofvrij gemaakt en met een plantensproeier wat warm water aangebracht
5. Even laten drogen en de poederbeits dik aanbrengen met kwast. Na twee minuten met een schone doek de overtollige beits eraf gepoetst. Laten drogen.
6. Wat gekookte lijnolie aangebracht op het gebeitste deel (stomme fout, want daardoor pakte m'n afplaktape bij de volgende stap nauwelijks).
7. Gedeelte voor de zwarte spuitverf afgeplakt en een paar lagen gesso aangebracht op het te verven stuk. Tussen elke laag licht opgeschuurd met korrel 320.
8. Drie dunne lagen spuitverf aangebracht. Tussen elke laag laten drogen en opgeschuurd met korrel 600.
9. Drie lagen zijdeglans terpentinebasis parketlak (had ik nog liggen) op het geverfde en gebeitste deel aangebracht.
10. De bovenkant ingesmeerd met een paar dunne lagen (met tussenpozen van een dag) gekookte lijnolie.

De parketlak zorgde ervoor dat de ongekleurde houtnerven nauwelijks nog zichtbaar zijn. Ben behoorlijk tevreden met het resultaat, vooral gezien het de eerste keer was voor zo'n projectje.

Het lastigst was een manier vinden om te zorgen dat het zwarte stuk scherpe lijnen kreeg, zonder uitlopers. Dit lukte sowieso niet met alleen de beits; wat ik ook probeerde, hij bleef doorlopen in de nerf. Bijvoorbeeld geprobeerd om een 'barriëre' van vaseline te maken. Wat op zich wel werkte, maar vrij vervelend was om er weer af te halen.

Ook geprobeerd om eerst met gesso (en ook met primer) het zwarte stuk af te bakenen en daarna de beits aan te brengen. Ook hierbij kleurde de beits het gegrondverfde stuk. Uiteindelijk bleek de meest handige manier om eerst te beitsen, en de slordige streep maar voor lief te nemen. Dan te laten drogen en de gesso aan te brengen.

Mochten jullie verder nog tips hebben, dan hoor ik het graag!

Ddrbijl_small.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.