Wat zijn dit voor beestjes?

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Hallo,
Ik heb het onderwerp hier maar neer gezet het gaat per slot over bescherming van hout.:(
Deze beestjes trof ik op mijn voorraadje hout aan wat binnen ligt.
Het zit door heel de stapel.
Mijn vraag is: wat is het voor beestje, is het schadelijk en hoe kom ik er weer af.
Bekijk bijlage 13697
Bekijk bijlage 13698
Deze beestjes zijn ongeveer 2-4 mm groot
gr. Gert
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Zijn het niet gewoon fruitvliegjes? Als ze dat zijn, dan lijkt het me onschadelijk. Heb je ergens een vergeten stuk fruit liggen?
Goede camera heb je trouwens, dat je zo close up kan fotograferen!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Stofluis
Stofluizen worden ook boeken- of houtluizen genoemd, dit vanwege de uiterlijke overeenkomst met sommige soorten luizen. Echter zijn dit geen ware luizen.


Ze worden binnenshuis vaak aangetroffen in schimmelige boeken of papier en buiten onder losliggende, vochtige boomschors. Er zijn circa 2000 bekende soorten. Er zijn in Nederland meer dan 60 soorten stofluizen; daarvan leven de meeste buiten en worden aangetroffen op boomstammen, struiken of andere vegetatie.


Enkele soorten eten pollen, terwijl andere algen, korstmossen en paddenstoelen schrapen van boombasten. Een aantal soorten kan voorkomen in oude vogelnesten waar ze vermolmd materiaal eten.


Van de vleugelloze en kortvleugelige soorten komt een aantal binnenshuis voor en wordt ook boekenluis of houtluis genoemd. In een vochtige omgeving zoals bij afvoerputjes enz kunnen stofluizen zich goed voeden op schimmelsporen.


Er zijn meer dan 2000 soorten stofluizen bekend.


De volwassen insecten zijn klein, tussen de 1-4 mm groot. Ze zijn grijsachtig tot middenbruin van kleur. Ze hebben een dunne huid, bijna doorzichtig en hebben volledig ontwikkelde, verschrompelde of geen vleugels. De soorten die binnen voorkomen zijn vleugelloos of kortvleugelig.


De meeste soorten hebben mannetjes en vrouwtjes, maar sommige soorten kunnen zich partogenetisch (zonder mannetjes) voortplanten. Als ze zich massaal voortgeplant hebben kunnen ze eruit zien als grijzige levende stof.


Heeft u onze hulp nodig?
Als u onze hulp nodig heeft of een vraag heeft naar aanleiding van een bestrijdingsactie, kunt u contact opnemen met Anticimex. In het kader hiernaast vindt u onze contactgegevens.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Zijn het niet gewoon fruitvliegjes? Als ze dat zijn, dan lijkt het me onschadelijk. Heb je ergens een vergeten stuk fruit liggen?
Goede camera heb je trouwens, dat je zo close up kan fotograferen!

Canon met macro lens en tussen ringen.

Bedankt voor de snelle reacties.
Had al wel zo'n vermoeden maar wist het niet zeker.
Ik heb gelezen dat er eigenlijk geen bestrijding voor is anders dan droogstoken, dat zullen we dan maar eens gaan doen.

gr. Gert
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vliegen (ook fruitvliegjes) hebben maar twee vleugels (1 paar, aan het middelste borststuksegment), alle andere (gevleugelde) insecten vier (twee paar, 1 aan het middelste borststuksegment en 1 aan het achterste borststuksegment; bij vliegen en muggen (orde Diptera - tweevleugeligen) is het achterste paar vleugels gereduceerd tot rudimentaire knotsjes, de zogeheten halteren). Ik zie hier 4 vleugels, dus het zijn iig geen (fruit)vliegen. Wat het wel zijn? Ik weet het niet, maar ik vind ze wel op cicades lijken...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl

De vleugeladering komt inderdaad 100% overeen - da's vrijwel 110% garantie dat het om dezelfde soort gaat.

Overigens, als ik dit lees over 'barkflies' (stofluizen):

Barkflies feed on various ‘microflora (algae such as Pleurococcus, lichens and fungi) or on more general organic ‘debris’ which often occur in profusion on surfaces of bark or foliage of trees.

Dan denk ik niet dat je je over de aanwezigheid zorgen hoeft te maken voor wat betreft aantasting van je hout...
 
Laatst bewerkt:

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Dan denk ik niet dat je je over de aanwezigheid zorgen hoeft te maken voor wat betreft aantasting van je hout...[/QUOTE]


Ik vindt het alleen niet leuk dat ze er zitten en ben ze liever kwijt dan rijk.:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.