wat vragen over vandikte bank / schuurmachine, en vlonderplanken

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Ik heb gebruikte, bamboe vlonderplanken gekocht, en wil die graag opknappen voordat ik ze ga leggen.
Nu heb ik een oude vandikte bank (Scheppach hm1), en ik heb ook een parketschuurmachine..

Wat zouden jullie me aanraden te gebruiken voor dit klusje?
Ik heb 1 plank geprobeerd met de vvd, en het resultaat ziet er prima uit.. maar dat is maar 1 meter.. Ik weet niet hoe de messen zich gaan houden na 100 meter..
Ik heb overigens nog een setje messen erbij.

De parketschuurmachine is wat lastiger proberen, daarvoor moeten de planken vastliggen.

Ik ben dus van plan de vvd te gebruiken, tenzij jullie me dat erg afraden :)

Een tweede vraag is: hoe voorkom ik dat de plank op het laatst (en aan het begin) wat harder lijkt te pakken. Dat er wat meer af lijkt te zijn dan ik wil?
Is dat omdat ik niet regelmatig genoeg aanvoer? Zijn er tips om dat te voorkomen?

EDIT: nog een vraag: er hoeft maar weinig af, maar bij mijn proefplankje heb ik het in twee keer gedaan. Is dat wellicht beter voor de hele partij, of slijten mijn messen dan alleen maar meer?

Alle reacties zijn welkom :)
groet Rop
 
Laatst bewerkt:

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Zoek even op snipe , dat is de term die je zoekt. Iemand in het verleden op dit forum:
 

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Dank, Boudewijn, dat is alvast een leerzaam filmpje! Ik had zoiets al ooit gehoord (steeds met volgende plank aanduwen) maar wist niet dat ik daarmee "snipe" kon voorkomen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Omdat je snipe nooit helemaal kan voorkomen, zou ik voor de schuurmachine gaan.
Zelfs al is de snipe maar een tiende van een mm, je gaat dat onherroepelijk zien in de vloer.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Dank, Boudewijn, dat is alvast een leerzaam filmpje! Ik had zoiets al ooit gehoord (steeds met volgende plank aanduwen) maar wist niet dat ik daarmee "snipe" kon voorkomen.
En hulp vragen. Het best ben je met twee. Iemand voor de machine die de planken invoert en een tweede die de planken opvangt als ze uit de machine komen. Je moet voorkomen dat de planken vallen. Als het uiteinde omhoog wipt als ze onder de wals uitkomen kan je ook een fout krijgen. Diegene die de plank opvangt moet gewoon de plank in zijn handen laten rollen. Niet trekken, tillen, duwen of andere krachten. De plank waterpas houden en laten komen, maar vermijden dat ze valt.
Gebruik ook voldoende glijmiddel op de tafel. Dan kan een speciaal product zijn maar kan evengoed met een stompje kaars.
Bamboe schijnt agressief te zijn voor het snijgereedschap (zelf geen ervaring). Scheppach heeft herslijpbare messen, die kan je dus wel enkele keren opfrissen voor ze naar de slijpdienst moeten. Houdt er ook rekening mee dat het planken zijn die belopen zijn. De bovenkant zal dus waarschijnlijk vol zandkorrels en dergelijke zitten. Dingen waar je schaafmessen niet blij van worden.
Als je ze terug als vloerplanken gaat gebruiken is het misschien eenvoudiger om ze ongehandeld terug te leggen en dan ter plaatse (gelegd) te schuren. Schuurpapier heeft weinig last van vervuiling in het hout.
Een parketschuurmachine is wel niet de simpelste machine om mee te werken. Die moet je leren bedwingen en in toom houden. Als je geen ervaring hebt met de parketschuurmachine zou ik niet met een te grove korrel (P40 of 60) beginnen, eerder een P100. Dan grijpt de schuurband minder heftig en is er minder schade (gaten en strepen) als je de controle verliest.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Bedankt allemaal zover. Nog even verduidelijken: het gaat om een vlonder, dus planken die los van elkaar komen liggen, buiten. "Het is geen orgel", zeiden ze vroeger in Brabant, bedoelende: het komt niet zo héél nauw.. Maar die "snipe" voorkomen is wel een heel fijne tip.
Ik ben nog niet helemaal zover, maar ik ga toch voor de vandiktebank, halve of hele millimeter eraf, dan zien ze eruit als nieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
762
Nootdorp
Zoek even op snipe , dat is de term die je zoekt. Iemand in het verleden op dit forum:
weer wat geleerd. dank voor het opsnorren van een snipe-film.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Snipe voorkomen is makkelijk als je veel achter elkaar gaat schaven met dezelfde materiaaldikte en -afname, dus zeker in dit geval; zorg dat je ten allen tijde twee planken in de vandikte hebt, dus halverwege plank 1 steek je plank 2 bij enz enz enz. Met twee personen aan de slag werkt dan wel makkelijker...
Wat bamboe betreft heb ik zo mijn twijfels of de standtijd van de messen overhoudt. Het bevat vaak veel silica (minerale stof) en daar houdt hss niet van. Wellicht is minimale afname dan geboden, met het risico dat je vaker door de vlak moet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.