Wat voor hout?

Doorgedraaid_hout

Nieuw lid
4 feb 2022
14
2
Nederland
Ik als beginnend draaier krijg nog wel eens wat hout van mensen die sprokkelen. Maar als niet-bomenkenner heb ik vaak geen flauw idee wat er in de draaibank hangt.

Deze 2 stammetjes heb ik gekregen van mijn broer. Ik vermoed dat het eiken is... Althans dat denk ik te ruiken.

Wie kan dit bevestigen? Of is het wat anders?

Wellicht een idee om het topic open te houden voor mensen die ook niet weten wat voor hout ze hebben?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-03-29 at 8.24.12 AM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-29 at 8.24.12 AM.jpeg
    68,7 KB · Weergaven: 82
  • WhatsApp Image 2022-03-29 at 8.24.13 AM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-29 at 8.24.13 AM.jpeg
    67,2 KB · Weergaven: 73
  • WhatsApp Image 2022-03-29 at 9.05.44 AM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-29 at 9.05.44 AM.jpeg
    154,3 KB · Weergaven: 80

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ja iep ruikt voor mij naar een putlucht. Dan nog een opmerkerking voor onze beginnende houtdraaier. Ik zie dat je schalen wat vervormd zijn. Kort door de bocht betekend dat meestal dat het hout niet droog genoeg is. Ik draai mijn schalen voor en houd dan een wanddikte aan van 10% van de diameter. Je kan natuurlijk ook de schaal nat in een keer afmaken maar dan hou je de wanddikte erg dun en mik je erop dat je een mooie vervorming krijgt. Voor de rest ziet er goed uit voor wat ik kan zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Doorgedraaid_hout

Doorgedraaid_hout

Nieuw lid
4 feb 2022
14
2
Nederland
Ja iep ruikt voor mij naar een putlucht. Dan nog een opmerkerking voor onze beginnende houtdraaier. Ik zie dat je schalen wat vervormd zijn. Kort door de bocht betekend dat meestal dat het hout niet droog genoeg is. Ik draai mijn schalen voor en houd dan een wanddikte aan van 10% van de diameter. Je kan natuurlijk ook de schaal nat in een keer afmaken maar dan hou je de wanddikte erg dun en mik je erop dat je een mooie vervorming krijgt. Voor de rest ziet er goed uit voor wat ik kan zien.
Klopt inderdaad dat hij nog wat vervormd is. Ik had hem voorgedraaid. Toen een aantal keren magnetron gedroogd. Daarna nog wat verder afgedraaid en geschuurd. Maar daarna is hij dus nog verder gaan vervormen. Opzich is het heel mooi vervormd. Aan beide zijden is hij evenveel krom getrokken waardoor het heel natuurlijk oogt.

Wellicht niet 'goed', maar wel mooi geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.