wat voor camera gebruiken jullie?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het valt niet altijd mee om mooie foto's van je werkstukken e.d. te maken. Dat ligt maar zeer ten dele aan de camera, en vaak meer aan de fotograag :oops: en zijn handigheid met belichting en perpectief.
Maar ik ben toch benieuwd wat jullie voor camera gebruiken en hoe je je werkstukken fotografeert.
Ik heb zelf een Nikon D90 met een 18-85mm lens en een Canon S90. De laatste gebruik ik verreweg het meest en deze maakt met voldoende licht super strakke foto's. De Nikon kan wat meer, is zeker sneller bij een bewegend onderwerp, maar is een groot ding om mee te slepen.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Leuk onderwerp. Ik klik eigenlijk maar wat raak met mijn Canon Ixus 130. Mooi handzaam formaat die vooral makkelijk is wanneer je ergens heen gaat en gewoon wat leuke foto's wil klikken.

Ik wil de komende tijd me wat meer gaan verdiepen in het maken van foto's. Dit maakt het bekijken van werkstukken en werkmethode een stuk prettiger.

Tevens wil ik gaan experimenteren met de filmoptie van de camera. Dit ivm filmpjes zetten op youtube enz.

De meeste foto's maken ik in de werkplaats. Wanneer een werkstuk klaar is is het toch wel leuk om er buiten foto's van te maken. :D
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik heb 2 camera’s. een kleine compact camera van Canon, weet zo even het type niet. En een bijna antieke digitale spiegelreflex van Canon, de 20D. Is inmiddels al bijna 7 jaar oud, maar werkt nog perfect! De compact camera is inmiddels al de 3e in diezelfde 7 jaar.
Bij de 20D heb ik een 17-105 objectief en een 70-200F4L en een 2x teleconverter. Dus ik hoef niet zo dicht bij te staan of een foto te maken van een werkstuk. :D
Tot op heden heb ik maar zeer weinig foto’s gemaakt van mijn ‘werkstukken’. Mede omdat ik het niet echt werkstukken noem, bv gordijnenkoof, hoge plinten of een opbergkast. In de toekomst wil ik meer fotowaardige werkstukken gaan maken.
De mooiste foto’s krijg je met genoeg daglicht, meestal buiten. Als je binnen moet flitsen is het zeer moeilijk om mooie foto’s te krijgen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb zo'n klik-boem geval van Olympus (SP-800UZ - 14 megapixels). Als het even kan fotografeer ik buiten. Ik zou er meer aandacht aan moeten besteden, want het houtdraaiwerk komt niet altijd goed tot zijn recht - of beter gezegd meestal niet.
En dan nog natuurlijk die oudere toestellen van Olympus in de kast, die wachten op een liefhebber, die er meer mee kan (camedia - C-750 ultra zoom en de toeter van Olympus iS-1000 compleet uitgerust met alle lensen) of is dit meer iets voor het marktplein?
vr.gr. Jan Pranger.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik gebruik men canon 550D met 18-55mm lens .
vaak gebruik ik de voorgeprogrammeerde standen die op het toestel zitten omdat dit tot nu toe meestal een goed resultaat geeft , om s'nachts foto's te nemen gebruik ik de manuele stand.
meestal probeer ik een mooi effen achtergrond te zoeken en als het zonnetje schijnt gebruik ik deze als belichting.
en dan om af te werken gebruik ik digital photo professional .
ben tot nu toe zeeeer tevreden van dit toestel :D


groetjes
ruben
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik gebruik voor het "echte" werk een Canon 350 met of een 18-55 of 80-210 lens. Maar het merendeel tegenwoordig maak ik met mijn telefoon. Een nokia N72 die uiterst acceptable foto's maakt voor registratie doeleinden.

Een citaat van een fotograaf waarvan de kern mij bij gebleven is: Als iedereen eens in elke foto zoveel tijd zou steken als een schilder in zijn schilderij....
 

WR1944

Oud hout
Mijn camera is een Olympus C-770. 4 megapixels, 10x zoom en naast alle normale eigenschappen heeft deze camera ook nog een afstandsbediening. Ik kreeg deze camera toen ik met de VUT ging. Ik heb er al heel veel plezier aan beleefd, het cadeau was een schot in de roos. Jarenlang heb ik met analoge camera's gewerkt (Canon FT en later een A1). Ik ontwikkelde en vergrootte ook m'n zwart/wit opnamen. Zoals elke rechtgeaarde analoog fotograaf trok ik m'n neus op toen de eerste digitale camera's uitkwamen. Maar toen de kwaliteit beter werd heb ik toch maar een relatief simpele maar goede digitale camera gekocht, want ik onderkende het gebruiksgemak (snel resultaat in digitale vorm).
Ik besteed relatief weinig aandacht aan de compositie van het onderwerp. Het zijn toch meestal foto's van "in het werk". Maar door m'n jarenlange analoge ervaring zoek je toch automatisch voor een goed standpunt. En je probeert de essentie van de tekst in de foto te laten uitkomen. Dankzij PhotoShop en soortgelijke programma's kan je meer uit je digitale prenten halen dan ooit eerder met analoge fotografie.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Nikon D300, een tas lenzen en een doos flitsers (is een andere hobby, maar nu even wat minder). Ik neem me nog steeds voor om eens wat mooie houtgerelateerde foto's te maken, maar het komt er niet van. Ik moet overigens nog wel wat foto's van houtkrullen hebben. Toch eens zoeken.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ik heb een digitale Kodak C713 met 3x optical zoom met 7 megapixels, maakt best redelijke foto's.
Een echte fotograaf ben ik niet, heb voor mijn houtdraaifoto's een standaard met daaroverheen een oud wit laken, maak de foto's buiten op het balkon van mijn huis in het daglicht, gaat aardig goed.
Het is een handig cameratje kun je zo in je zak steken voor vakantie foto's, waar ik hem eigenlijk voor gekocht heb.
Ad
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik gebruik ook de Canon 550D. Heb nu al zin om mooie foto's te maken in Noorwegen tijdens de zomervakantie :cool:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb een Nikon D70. Heerlijke camera. Maar wat ik net zo belangrijk vind voor goede foto's: een statief, een Manfrotto carbon voor mij. Werkt een stuk beter dan proberen je camera 1 seconde doodstil te houden om daglicht te kunnen gebruiken :)

Arthur
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
l3nna3rt zei:
Ik gebruik ook de Canon 550D. Heb nu al zin om mooie foto's te maken in Noorwegen tijdens de zomervakantie :cool:

Ik gebruik de samsung s800. En ik heb ook nu al zin om mooie foto's te maken in Noorwegen tijdens de zomervakantie. :cool:
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
De mijne is al een wat oudere Canon Powershot A710 S digitale camera van 7 mega pixeltjes.
Er zit een filmoptie op van 640x480 en daarmee maak ik de meeste Youtube filmpjes. Met een statief en heen en weer rennen wil dat aardig.

Ik worstel nog wat met goede foto's nemen van werkstukken. Vooral met de belichting en achtergrond. Ik kan nu alleen goede foto's nemen bij zonlicht omdat flits gewoon te lelijk licht is. Ik zit te denken over het maken van een wit of zwart scherm voor om het object heen ipv de zwarte doek die ik nu gebruik.

Een fotocursus volgen staat nog op mijn lijstje.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een Pentax K100d met diverse lenzen en daar kan je goede foto,s mee maken in wat moeilijker omstandigheden.
Staat vaak in de werkplaats om even een foto te kunnen maken.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
ik laat vaak de fotoos door mijn dochter maken. Zij doet dit semy-professioneel. Niet de camara is het belangrijste voor goede fotoos maar het goed uitlichten is dat. Verder zorgen voor een zeer rustige achtergrond, doet wonderen. Camara in iets afwijnde positie kan een wat meer speels karakter aan de foto geven.

Groet jos.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Houthasses zei:
Ik worstel nog wat met goede foto's nemen van werkstukken. Vooral met de belichting en achtergrond. Ik kan nu alleen goede foto's nemen bij zonlicht omdat flits gewoon te lelijk licht is. Ik zit te denken over het maken van een wit of zwart scherm voor om het object heen ipv de zwarte doek die ik nu gebruik.

Een simpele lightbox doet al wonderen, en zeker als je daar ook een goed achtergrondvel bij aanschaft.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik maak eigenlijk bijna al mn foto's met mn telefoon, hetgeen voor mij uitstekend voldoet. De wens is nog wel om een keer een goede spiegelreflex aan te schaffen, maar aan de andere kant vind ik dat altijd van die ondingen om mee te moeten nemen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
meestal gebruik ik de camera op mijn nokia of vroeger op mijn iphone 1. Dat voldoet meestal prima. Voor het iets grotere/scherpere werk gebruik ik mijn oude panasonic lumix FZ7. Net geen spiegelreflex, maar ook niet echt compact :)

Als die de geest geeft ga ik kijken naar de nieuwere reeks compacte camera's van panasonic denk ik, die hebben genoeg optische zoom (belangrijk voor surfen enzo, digitale zoom is een beetje ondermaats), min 12x.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
henkverhaar zei:
Een simpele lightbox doet al wonderen, en zeker als je daar ook een goed achtergrondvel bij aanschaft.

Een flitser met een wit laken er voor helpt ook. Fotograferen in de zon levert vaak een hoog contrast op en dat wil je eigenlijk ook niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.