Wat is jullie mening? Is de CSC SYS 50 van Festool een goede zaagtafel om in te bouwen in een werkbank?

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
Zoals eerder gezegd ga ik een algemene werkbank maken waarin later een zaagtafel geïntegreerd moet worden. Om financiële redenen zal de zaagtafel pas later komen en moet de werkbank nu al worden gemaakt. Toch is het handig om al een idee te hebben van wat komen gaat, dus heb ik enige prospectie gedaan naar zaagtafels. Zo is het oog gevallen op de CSC SYS 50 van festool, vooral omdat het compact oogt, zowel in de hoogte, als in de breedte. IIk vroeg me echter af of je daar ook plaatmateriaal mee kan zagen. Ik ben een beginnend hobbyschrijnwerker, en heb nog maar weinig notie van welke vermogens een machine moet hebben voor het beoogde doel. Ik wil in de toekomst graag voorwerpen zoals kasten, meubels en binnendeuren maken. Komt dit toestel daarvoor in aanmerking denken jullie?

jorisvh

Post veel
dat lijkt me een vreemde keuze omdat je bij inbouw de voordelen (en dus ook de redenen waarom dat ding zo duur is) niet meer gaat benutten.

accu is zinloos en onhandig voor vaste inbouw.
de sys50 kan kleine stukken nauwkeurig zagen. als je die inbouwt om grotere stukken te zagen ga je zelf geleidingen moeten knutselen en hangt de nauwkeurigheid enkel daarvan af.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
474
222
Wetteren, Belgie
Ik denk dat het antwoord al duidelijk gegeven is in deze en een andere thread. Topic starter hoort het niet graag, maar bouwzagen zijn niet geschikt om hele platen te verwerken. Daarvoor koop je ofwel een heel grote zaag met roltafel of een invalzaag met enkele geleiders. Gezien de prijzen lijkt de eerste optie me eerder iets voor professionelen, terwijl de tweede optie ook haalbaar is voor de meeste hobbyisten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.874
3.475
Als je zaag in een grote tafel opgenomen is, lijkt het me geen enkel probleem om daar hele platen op te zagen. Je hebt een knappe geleider nodig. Maar een metselprofiel en 2 lijmtangen werken daar prima voor. Je hebt alleen wat meer afstelwerk.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Maar dan nog is dit zaagje allesbehalve een voor de hand liggende keuze. Een veel goedkopere en krachtigere zaag is een betere optie. Dit is een zaagje voor plaatsen en detailwerk, niet voor groot materiaal.

• Leuk
Waarderingen: SamuelHelsen

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.348
511
wil hem ook mee nemen of is het echt puur voor je werkplaats?

waarom deze en niet bijvoorbeeld de tks 80

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
Kijk wat Peter Millard er mee doet. Al het grote werk doet hij met de invalzaag en geleiders. Klein (detail) werk doet hij op de SYS 50.
wel, ik heb al een invalzaag: de ts 55, 2 rails van 1.4 m, 1 rail van 80 cm en een hoekaanslag. Toch vind ik het daarmee moeilijk om echt, maar dan ook echt EXACT serieel werk uit te voeren. Als je uit een grote plaat (bv 2.5 m op 1 m) 4 panelen moet zagen met de invalzaag van bv 133 cm op 56 cm, en je legt die vervolgens bovenop elkaar, dan voel je met je vingers toch altijd kleine verschillen. Als je daarentegen een zaagtafel hebt en een aanslag/geleider die je kan fixeren, dan heb je serieel gezien toch altijd dezelfde afstand tussen je zaagblad en je aanslag, en zijn je platen altijd even groot.

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
wil hem ook mee nemen of is het echt puur voor je werkplaats?

waarom deze en niet bijvoorbeeld de tks 80
tks 80 kan ook. Maar die heeft aan de randen wel veel functies he. Als je die inbouwt, en het het oppervlak van de zaagtafel op gelijke hoogte inbouwt met het blad van je werkbank, dan kan je die rails aan de zijkankten niet meer gebruiken. Of zie ik dat mis

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
Ik denk dat het antwoord al duidelijk gegeven is in deze en een andere thread. Topic starter hoort het niet graag, maar bouwzagen zijn niet geschikt om hele platen te verwerken. Daarvoor koop je ofwel een heel grote zaag met roltafel of een invalzaag met enkele geleiders. Gezien de prijzen lijkt de eerste optie me eerder iets voor professionelen, terwijl de tweede optie ook haalbaar is voor de meeste hobbyisten.
Ok. Maar als je nou 2 grote panelen van bv 2.5 m op 1 m met invalzaag al opsplits in 4 stukken van 1 m op 1 m en 2 stukken van 0.5 m op 1 m. En vervolgens wil je die 4 stukken van 1m op 1m serieel fijner zagen op exact 93 cm op 87 cm, kan dat dan met zoiets als de sys 50, denk je? Hoe groot zijn de stukken denk je die met een sys 50 kan verzagen. Ik heb trouwens een invalzaag met geleiders, de ts 55, maar om daar echt serieel precies exact maatwerk mee te doen, dat is toch niet altijd evident. En ook heel tijdrovend. Echt tot op de mm.

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
Ok. Maar als je nou 2 grote panelen van bv 2.5 m op 1 m met invalzaag al opsplits in 4 stukken van 1 m op 1 m en 2 stukken van 0.5 m op 1 m. En vervolgens wil je die 4 stukken van 1m op 1m serieel fijner zagen op exact 93 cm op 87 cm, kan dat dan met zoiets als de sys 50, denk je? Hoe groot zijn de stukken denk je die met een sys 50 kan verzagen. Ik heb trouwens een invalzaag met geleiders, de ts 55, maar om daar echt serieel precies exact maatwerk mee te doen, dat is toch niet altijd evident. En ook heel tijdrovend. Echt tot op de mm.
Zelfs het zetten van een punt met je potlood, wanneer je afmeet, kan na 4 panelen al een 1 mm verschillen in het resultaat.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
een zaagtafel hebt en een aanslag
Ja. Daarom wordt de lineaal voor maximale accuratesse ook gebruikt met een gatentafel en een aanslag en een "vaste" positie van de lineaal.

Zonder zo'n tafel zijn voor maximale reproduceerbaarheid ook de parallel aanslagen handig. Als je je aanslagen goed instelt, eventueel in combinatie met de haakse, hoef je niets meer met het podloot af te tekenen.

EDIT: ... en ca 0.1 mm verschil voel je al met je vingertoppen. Das denk ik geen maatstaf voor een kast van b.v. 1.45m hoog

Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
tks 80 kan ook. Maar die heeft aan de randen wel veel functies he. Als je die inbouwt, en het het oppervlak van de zaagtafel op gelijke hoogte inbouwt met het blad van je werkbank, dan kan je die rails aan de zijkankten niet meer gebruiken. Of zie ik dat mis
Een zaag inbouwen ben ik geen liefhebber van, kijk dan naar een "cabinet saw". Een TKS 80, CS50/70 (+ verbreding (en roltafel) ) kun je wel tegen een werkbank aan opstellen. Je hele werkbank is dan uitloop. Als je wat meer ruimte voor andere dingen nodig hebt vouw je het geheel op en zet het weg. Een andere mogelijkheid is een zaag met verlenging en verbreding tegen de hoek van de werkbank te zetten. Maar ook dan heb je geen zaag voor hele platen.

Voor hele platen heb je de paneelzaag of zo'n ding aan de wand. Het Amerikaanse gedoe met een reuzen groot eiland en er dan een hele plaat overheen duwen wil je echt niet.

• Leuk
Waarderingen: jaap

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
560
124
Voor stroken duw(de) ik gewoon hele platen over mijn harwi bouwzaag. Dat gaat prima. Maar ik streef dan ook met hout zelden naar een 0,1 mm precisie. :)

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
Ja. Daarom wordt de lineaal voor maximale accuratesse ook gebruikt met een gatentafel en een aanslag en een "vaste" positie van de lineaal.

Zonder zo'n tafel zijn voor maximale reproduceerbaarheid ook de parallel aanslagen handig. Als je je aanslagen goed instelt, eventueel in combinatie met de haakse, hoef je niets meer met het podloot af te tekenen.

EDIT: ... en ca 0.1 mm verschil voel je al met je vingertoppen. Das denk ik geen maatstaf voor een kast van b.v. 1.45m hoog
Denk dat ik toch maar een gewone, universele werkbank ga maken van 2 m op 1 m ongeveer, wel met dogholes en 90 cm werkhoogte. En dan maar sparen voor een tks 80 van festool, die je er dan kan tegen zetten wanneer nodig, ipv inbouw. Een freestafeltje wil ik er msschien nog wel inzetten, met zo'n freeslift of zo. Volgend topic.....

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
Een zaag inbouwen ben ik geen liefhebber van, kijk dan naar een "cabinet saw". Een TKS 80, CS50/70 (+ verbreding (en roltafel) ) kun je wel tegen een werkbank aan opstellen. Je hele werkbank is dan uitloop. Als je wat meer ruimte voor andere dingen nodig hebt vouw je het geheel op en zet het weg. Een andere mogelijkheid is een zaag met verlenging en verbreding tegen de hoek van de werkbank te zetten. Maar ook dan heb je geen zaag voor hele platen.

Voor hele platen heb je de paneelzaag of zo'n ding aan de wand. Het Amerikaanse gedoe met een reuzen groot eiland en er dan een hele plaat overheen duwen wil je echt niet.
Denk na al jullie advies idd aan een aanzetbare zaag. Tks is interessant wel. Die CS 50 is een trekzaag, vind ik wel een beetje rare richting, zo trekken. Maar is financieel wel iets minder prijzig dan de tks 80. merci voor de raad alvast.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
474
222
Wetteren, Belgie
Die zagen van festool ken ik niet. Niet van mijn prijsniveau. Een stuk van 1m op 1m zou ik wel op mij dewalt durven leggen, maar als ik me niet vergis, is die beperkt tot 82 of 83 cm. Maar die breedte heb ik nog niet nodig gehad.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
196
133
Kapellen (Antwerpen)
Mijn werkplaats heeft ook een redelijk grijs-groen gehalte en met de combinatie van de invalzaag met parallelaanslag kan ik toch best precies repetitief werken. De voorwaarden zijn wel dat je je instellingen precies doet, nauwkeurig werkt en geen al te kleine afmetingen verwerkt. Dezelfde vereisten als bij "gewoon" langsgeleiderwerk blijven natuurlijk ook gelden - goed ondersteunen, zorgen dat er niks verschuift enz...

Ik heb ook een CSC-SYS-50 en die gebruik ik dan weer voor eerder kleine stukken omdat ik graag heb dat het materiaal door het tafeltje correct ondersteund is. Je kan met een klem natuurlijk dingen vastzetten in het roltafeltje, maar dan is is de zaaglengte weerk beperkt...

Voor de inbouw van een battermachine met roltafel in een grotere tafel sluit ik mij aan bij eerdere opmerkingen: zeker mogelijk, maar helemaal niet efficiënt of comfortabel...

• Leuk
Waarderingen: SamuelHelsen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.