Wat is een beetje een normale prijs voor een kachelpijp?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een simpele houtkachel, al twee jaar, die ik niet kan gebruiken omdat ik pijp heb voor de rookafvoer. Eigenlijk had ik tot doel dat voor deze winter maar eens te regelen. Ik kan zelf gaan hannesen, maar liever heb ik iemand die het komt doen. De situatie is echt heel simpel: Op de begane grond vanuit de kachel een meter of anderhalf enkelwandig naar boven (de pijp begint op ongeveer 70c hoogte vanaf de grond), dan de muur door (dubbele spouwmuur met isolatie) en dan een meter of 3/4, dubbelwandig, recht omhoog langs de buitenmuur, met een klein bochtje bovenop om boven de nok van het dak uit te komen.

Niet te moeilijk, zou ik denken.... 2 jaar terug een offerte gehad voor een andere locatie in de werkplaats (waar een dakdoorvoer nodig was, met tuilijnen) en die kwam uit op ± 2400 euro en dat vond ik gortig, dus niet gedaan. Nu vraag ik een offerte voor een nog simpelere opzet... 4000 euro ex voorrijkosten. Ik kan me niet voorstellen dat hij langer dan een dag bezig is, en de losse delen heb ik ruwweg bij elkaar gegoogled voor minder dan 1000 euro (consumentenprijs!).

Dan spreken we dus over bijna 400 euro uurloon, hoe dan? Ik kan goedkoper een advocaat inhuren....

Wat mag ik hier verwachten? Of kan ik beter een muurboor gaan huren bij boels en het zelf doen?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Ik zou lekker zelf aan de slag gaan, dat zijn absurde bedragen. Kachelmaterialen (dubbelwandige pijp) zijn duur maar dat had je al uitgezocht. Het boren met water met grote diameters op hoogte is wel een uitdagend klusje, als ik jou was zou ik daarvoor een boorder laten komen. Zij hebben ervaring en weten de wateroverlast tot een minimum te beperken. Hou wel de voorschriften in de gaten zodat je geen gezeik krijgt met verzekering, mocht het onverhoopt ooit zo ver komen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik zou een kruisje zetten waar het gat moet komen en even rond bellen voor een betonboorder. Bij kleine bedrijfjes kan het over het algemeen contant. Dan de pijpenzooi halen en het spul in elkaar zetten. Aan de buitenkant beginnen met een t stuk met een deksel er onder. Dat is makkelijk met vegen. Stelt verder niet veel voor. Als je geen steiger hebt, zou ik die ook even regelen. Dat werkt makkelijker dan op een ladder. In metselwerk kunnen ze gewoon droog boren. Dat geeft iets meer slijtage aan het gereedschap, dus is iets duurder.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zo'n ladder die je kan vouwen tot een platform, daarmee kom je een heel eind denk ik. Ik zal eens rondvragen naar een boorder.

Oh wacht je bedoelde voor de hele pijp natuurlijk... ik zat alleen aan het boren te denken. Dat is waar, steiger is makkelijker, ik weet niet eens of mijn grote ladder wel zo hoog komt (de nok). Moet ik even rondkijken maar ik denk dat ik wel iemand vlakbij heb met een hoogwerker of heftruck.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Gewoon een zzp er in de buurt bellen. Die prikt dat gaatje er aan het eind van een werkdag even voor je in. Dan heb je geen geneuzel met voorrijdkosten en zo.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Inderdaad de kleine zzp boorders zijn flexibel en relatief goedkoop. volgens mij zitten er in elke gemeente wel. De steiger/hoogwerker heb je vooral zelf nodig om de pijp te monteren, dat zou ik ook niet met een laddertje gaan doen. Je zou evt nog rond de cirkel kunnen boren met een SDS hamerboor aan zowel de binnenmuur als de buitenmuur en dat eruit kunnen hakken, maar dat is een heel gedoe en je hebt risico dat er lelijke stukken uitbreken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Nog een tip bewaar het stuk steen wat eruit komt. Als het zover komt dat je niet meer mag stoken kan je het gat eenvoudig repareren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is één van twee gedachtes waar ik op hink, omdat ik de kachel al heb staan en houtsnippers daar verdrink ik in, bovendien is straalwarmte heel gezellig. Een andere overweging is dat we zitten te spelen met het verder verduurzamen van het huis en de werkplaats. We hebben al veel zonnepanelen, als we er meer neerhangen kunnen we ook kijken naar warmtepomp of airco units (die ook kunnen verwarmen). In dat laatste scenario is eentje in de werkplaats hangen zo gebeurd. En dan gaat die kachel gewoon naar het terras.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Het is handig om een warmtebron te hebben die niet van het stroomnet afhankelijk is.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is handig om een warmtebron te hebben die niet van het stroomnet afhankelijk is.
Die heb ik, heb een backup petroleumkachel. Maar de bedoeling is dat de panelen een island modus krijgen, zodat ze ook werken als het stroomnet eruit ligt. Dan hebben we veel betrouwbaardere stroomaanvoer dan hier nu het geval is.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Panelen hebben netstroom nodig om te functioneren. Dan moet je minimaal een accu hebben die standalone kan werken, om zo netstroom te simuleren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
als enkel in de muur een horizontaal gat dient te komen, trek dan een cirkel die wijder is dan de pijp, boor op korte afstand telkens losdoor gaten, en hak dan uit
steek de dubbelwandige pijp door het gat, en dicht met gewone wol af
mijn pijpen heb ik hier gekocht
heel behulpzaam + heel goeie prijzen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Daar heb je s'nachts en s'winters niet zo veel aan. En dat zijn nu juist de tijden dat je problemen kan verwachten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Daar heb je s'nachts en s'winters niet zo veel aan. En dat zijn nu juist de tijden dat je problemen kan verwachten.
's Nachts niet nee, maar het huis is goed genoeg geisoleerd dat we de nacht wel overleven ;). Discussie voor een ander topic, maar ik zou graag van het gas af gaan. Wat betreft de winter: Daarom wil ik ook meer zonnepanelen. Er is een grens waarbij de panelen ook in de winter 'genoeg' leveren. 100% afhankelijkheid van stroom zal misschien niet werkbaar zijn, maar 8/9 van de 12 maanden misschien wel.

@Superkees dat weet ik, vandaar de 'island modus' om automatisch van het net te koppelen (veiligheid) en een interne accu inderdaad.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
905
761
Nootdorp
hmm, op de eerste plaats zou ik geen advocaat huren. En al helemaal niet om een kachelpijp aan te leggen ;).

Een kachelpijp zelf realiseren is niet moeilijk. Een paar tips:
  1. goed op de richting van de pijpen letten. Het creosoot dat aan de binnenkant kan komen, moet naar beneden kunnen druipen. Als je de pijpen ondersteboven installeert, dan kruipt het creosoot door de naden naar buiten.
  2. Check even of je makkelijk bij de bovenkant van de pijp kan komen (boven de nok) zodat je zelf de schoorsteen kan vegen.
  3. Bij de kap, meteen even checken of daar geen vogels in kunnen vallen. Ik heb zelf 3 keer een jonge spreeuw gehad die het avontuur opzocht in de kachelpijp.

succes. Je zal veel plezier beleven aan een kachel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.