Wat doe je met overgebleven delen van een kopshout snijplank?

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Handig, zoiets wil ik binnenkort ook eens uit proberen. Van welk soort is het donkere hout?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Ik vind ze leuk. Eiken is gevoelig voor ijzer en zuren. Ben je niet bang dat er zwarte plekken in komen? Onder invloed van zure levensmiddelen.
Dit houdt mij tegen om eiken te gebruiken bij een snijplank. Ik heb er echter geen ervaring mee dus wie het weet mag het zeggen.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.782
1.061
Emst
Ik heb 10 a15 jaar geleden een snijplank van eiken gemaakt en die is en wordt veel gebruikt.
Maar niet zwart geworden.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.514
348
Torhout, België
Wim, ook hier ook geen probleem met eiken snijplank. De olie die je erop smeert sluit denk ik het looizuur wat op. Bovendien is het meeste keukengerei van inox. Ik zou er nu wel geen japans keukenmes van koolstofstaal gedurende lange tijd op laten liggen. Maar dat gebeurt bij mij sowieso niet, aangezien ik mijn koksmes altijd direct schoon maak zodat het geen kans krijgt te roesten.

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem
Dank voor de leuke reacties. Brandmerk ben ik zelf ook erg blij mee, het is echt een extra toevoeging om je eigen gemaakte producten van een mooi brandmerk te kunnen voorzien.

Ik verwacht geen problemen met eiken indien goed geolied en onderhouden. Ik heb er in elk geval nog nooit een reactie op terug gekregen. Nu gebruik ik eiken ook weer niet zo heel vaak, maar eiken wordt in het algemeen vaak genoeg gebruikt.

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.