Wasmachinekast van multiplex. Welke dikte?

Posthumus

Nieuw lid
2 okt 2020
3
0
Hoi, Ik ben nieuw op dit forum en ik ga binnenkort aan mijn eerste grote project werken. Ik heb hier een paar vragen over. Ik wil een wasmachinekast gaan maken. De kast wordt 2,4m breed en 2,8m hoog. Ik wil hierin op heuphoogte de wasmachine plaatsen met daarnaast de droger. In het deel eronder, erboven en ernaast wil ik lades en planken gaan maken. Ik ben nu in sketchup een ontwerp aan het maken en ik vraag me af of ik voor 18mm multiplex of 22mm multiplex moet gaan ivm het gewicht van de wasmachine. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Geen ervaring mee. Maar een wasmachine heeft voor het centrifugeren een heel degelijke ondergrond nodig. Ofwel, je moet je kast heel er stijf maken. 22 mm lijkt me dan nog er weinig. En in ieder geval alles aan de muur en de vloer monteren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
lijkt me handiger als je eerst een ontwerp maakt.
meld ook even of hij vast mag worden gezet aan de omringende wanden
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
De moderne wasmachines hebben zeer hoge centrifugeertoerentallen, hebben daardoor ook heel zware contragewichten. de gemiddelde moderne wasmachine weegt tegenwoordig 120 kilo. Ik wilde mijn wasmachine wat verhogen, maar mijn leverancier (van de Weyer in Veldhoven, origineel alleen technische service en reparaties) ontraadde mij om de machine omhoog te brengen, tenzij op een betonnen fundatie.
mijn technische advies is dan ook: NIET DOEN!!!!!
 

Posthumus

Nieuw lid
2 okt 2020
3
0
Dit is wat ik tot nu toe heb ontworpen. De kast wordt komt tussen 2 muren en tegen een achtermuur aan. Ik kan de kast dus aan 3 kanten fixeren. Ik heb in het ontwerp nu alles van 18mm behalve de planken waar de wasmachine op staat. Deze zijn 22. Ik heb onder de planken van de wasmachine aan beide kanten 2 22mm platen rechtop gezet voor extra ondersteuning.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-10-02 om 17.02.18.png
    Schermafbeelding 2020-10-02 om 17.02.18.png
    240 KB · Weergaven: 170

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als je de plaat waar de machines op staat fixeer aan de achtergelegen muur zie ik geen probleem
mijn wasmachine is 2 jaar draad met 8 kilo was 1600 toeren ik schat dat hij 45 kilo weegt.
Miele staat er om bekend dat ze zwaar zijn maar 120 kg is erg extreem de voor de consument bestemde machines wegen dat meestal niet
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dit is wat ik tot nu toe heb ontworpen. De kast wordt komt tussen 2 muren en tegen een achtermuur aan. Ik kan de kast dus aan 3 kanten fixeren. Ik heb in het ontwerp nu alles van 18mm behalve de planken waar de wasmachine op staat. Deze zijn 22. Ik heb onder de planken van de wasmachine aan beide kanten 2 22mm platen rechtop gezet voor extra ondersteuning.


Kan prima op deze manier. Geen enkel probleem.

Laatst zelf nog zoiets vergelijkbaars geinstalleerd voor een zeer ervaren interieurbouwer. Zelfs de planken die jij 22mm wilt maken, had hij van 18mm gemaakt en slechts met enkele gelijmde lamellos in elkaar gezet. Los vd wanden. Voor een wasmachine en droger. Er onder zat de vaatwasser.

En eerlijk is eerlijk.... ik stelde dezelfde vragen als jij. Toch vertrouwde ik deze man op leeftijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Posthumus

Nieuw lid
2 okt 2020
3
0
Bedankt voor al jullie input. Ik kan in principe elke plank goed fixeren aan de achterwand want ik gebruik geen achterplaat voor deze kast. Dus ik denk dat het stevig genoeg wordt.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Kan makkelijk..... mwa, zelfs als je exact weet wat je doet, en dat is bij het eerste project nooit het geval, dan is het een uitdaging.

Het is natuurlijk onzin dat je je wasmachine of droger op een multiplex plankje gaat zetten dat met een lamello'tje vastzit. Constructief ga je natuurlijk geen plankverbinding maken zoals hier op de tekening staat maar zorg je op zijn minst voor wat infrezingen of beter nog dat de wasmachine op een doorlopen horizontale ligger staat.

Als je 2 kastelementen van 18mm tegen elkaar zet/lijmt met een goede rug dan wordt het inderdaad wel stevig, anders een stuk minder.

Maar ik vindt het allemaal niet ideaal. Wasdroger produceert nou eenmaal relatief veel vocht, ook dat vereist goed plaatmateriaal en een fatsoenlijke afwerking. En als ik voor het eerst zo'n kast zou maken zou ik een veel beter gevoel hebben om de wasmachine droger gewoon op de grond of in ieder geval ontkoppeld van de kast zou plaatsen (dat kan hier ook gewoon, op een losstaande verhoging binnen de kastwanden).
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Een tip maak een opstaand randje zo dat de machine er niet af wandelt/loopt
Hoeft niet hoog te zijn want dan kan de afwater klep niet goed los
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Meermaals gemaakt middels een losstaande gemetselde constructie. Wasmachines op een betonnen plateautje met opstanden en afvoertje voor de zekerheid.
Scheelt ook enorm qua trillingen als je de machines ook nog ontkoppeld
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik kwam verkeerd uit met de diepte van de wasmachine/plaats van de aansluiting en kraan. Het loont om hier 2x te meten of al wat flexibiliteit in te bouwen.

Ook hier geen achterplaat gebruikt maar wel een plaat van 20cm hoog om stijfheid te geven aan de horizontale planken/gehele kastconstructie. Alles gelijmd/gedeuveld.

Binnenkort moet ie uit elkaar omdat de vloer opnieuw gelegd moet worden (ander verhaal). Zal eens kijken of er zichtbare “problemen” zich hebben voorgedaan na 6 maanden.

Tot die tijd: Success!
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb het ooit een keer zo gemaakt, met 44mm vuren balkjes waar een plaat 18mm multiplex op lag. Ging nergens meer heen, dus kan zeker.

Ik heb die bak opgevuld met steenwol, om het klankkast effect tegen te gaan.

IMG-20180125-WA0021.jpg
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Als je de plaat waar de machines op staat fixeer aan de achtergelegen muur zie ik geen probleem
mijn wasmachine is 2 jaar draad met 8 kilo was 1600 toeren ik schat dat hij 45 kilo weegt.
Miele staat er om bekend dat ze zwaar zijn maar 120 kg is erg extreem de voor de consument bestemde machines wegen dat meestal niet
Boertje, je hebt gelijk dat 120 kg wel erg veel is maar je vergist je denk ik in het gewicht van je eigen machine. Ik heb net even mijn machine gecheckt, die weegt toch al 83,6 kg leeg volgens fabrikant. Is flink meer dan ik dacht.

Posthumus, check even het gewicht en wellicht kun je met iets van rubberen doppen de trillingen verminderen. Blijft nog wel staan dat de constructie dus best zeer stevig mag zijn.
 

kajak

Nieuw lid
5 mrt 2020
22
6
Katwijk
Heb een soortgelijke kast gebouwd uit 18 populieren mpx en gefixeerd aan de muren waar mogelijk. Geen achterwand. In mijn situatie heb ik ervoor gekozen om de droger op de wasmachine te plaatsen met een uitschuifbare lade. Deze combi heb ik de vloer geplaatst op een anti vibratie tegel. Hierdoor wordt de kast niet belast door het gewicht van de droger/wasmachine.
De opstaande rand onderaan de kast heb ik uitneembaar gemaakt (deuvels zonder te lijmen) zodat het geheel met een steekkarretje erin/uit gereden kan worden.
Bouw liever te ruim dan te krap, je onderhoudsmonteur/loodgieter/etc zal je dankbaar zijn ;)
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik ben ook met een soortgelijke kast bezig in onze bijkeuken.

Ik heb een basis genomen van Ikea Metod kasten.
Echter die kasten heb ik OM een frame van 40mm mutiplex heen gebouwd waar de wasmachine en de droger op staan.

Ik kom dan ook met de maatvoering heel mooi uit en kan standaard materiaal gebruiken wat ik hier en daar aangepast hebt.
De wasmachine beweegt nauwelijks meer dan op een betonnen ondergrond.
 

Bijlagen

  • IMG_0521.jpg
    IMG_0521.jpg
    406,8 KB · Weergaven: 184

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Ik ben ook met een soortgelijke kast bezig in onze bijkeuken.

Ik heb een basis genomen van Ikea Metod kasten.
Echter die kasten heb ik OM een frame van 40mm mutiplex heen gebouwd waar de wasmachine en de droger op staan.

Ik kom dan ook met de maatvoering heel mooi uit en kan standaard materiaal gebruiken wat ik hier en daar aangepast hebt.
De wasmachine beweegt nauwelijks meer dan op een betonnen ondergrond.
Netjes! heb je nog meer foto's van hoe je dit hebt gemaakt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.