Wasbak uit één stuk eik?

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb bij de buren in de tuin een mooi stukje hout gevonden die ik mee heb mogen nemen.
Het is van een eik die een jaar geleden is gekapt. Het heeft even dienst gedaan als kliefblok en heeft verder in de buitenlucht gelegen.

Gisteren heb ik de hoge drukreiniger er op gezet en op wat oppervlakkige krasjes na is het blok nog niet gebarsten.

D30F9117-2161-4CC9-A78F-48B3E9215B56.jpeg
A2A6AB4E-FBE8-401B-9BC1-5B42D243BE43.jpeg

Niet gehinderd door enige kennis met vers hout maar wel uitgerust met een rijke fantasie wil ik dit blok gebruiken om er een keukenwasbak van te maken voor mijn cabin.

Zoiets: (hele slechte Photoshop van een website uit India)

4D71BA30-A0A2-4F0E-9E4C-B24F924D0EFA.jpeg


Mijn vraag is of dit project überhaupt mogelijk is?
Kan ik zo’n blok uithollen zonder dat het gaat scheuren?
En als dat mogelijk is hoe zou zo’n wasbak zich houden als ik het ga gebruiken bij het afgieten van de piepers enzo. 🤔
Maar ook bij wisselende temperaturen en vochtigheidsgraden...

Wellicht net als een kano bedekken met polyester en dan kneiterharde lak erover?
Of een grote vacuumkamer maken en kijken of ik het hout kan stabiliseren?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Eens het gaat drogen gaat het sowieso scheuren. Dit hout gaat nog een zeer hoog vochtigheidsgehalte hebben. Met een stabiele, droge tropische houtsoort zou het (misschien) nog wel lukken, maar op deze stronk eiken zou ik mijn geld absoluut niet zetten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ja, je kunt uithollen zonder dat het gaat scheuren (als je snel genoeg werkt). Bij afgieten van piepers enzo zal de wasbak vervormen. Als er water in het hout kan komen ernstig, als het hout afgesloten is alleen op basis van de hitte (minder dus).

Bedekken met polyster en lak of direct in de epoxy lijkt me de weg, maar dan wel pas als het hout droog is (= net zo droog als jouw cabin in de droogste periode)

Ik vind eiken niet de beste houtsoort om dit soort vormen in kops hout te drogen zonder scheuren. Eiken klooft gemakkelijk, en scheurt dus ook gemakkelijk. Ik heb een kopshouten eiken schaal, 60 cm diameter, hoogte zo'n 25 cm en een wanddikte van 6 mm, en dat was kennelijk nog te veel, gevolg 1 grote scheur van de rand tot exact in het midden.

Als de schaal gaat drogen, wil het hout krimpen naar het midden toe. Aan de rand zitten meer vezels, dus de rand zal relatief harder willen krimpen dan het midden. Gevolg kan zijn, dat de bodem naar buiten gedrukt wordt. Maar het kan net zo gemakkelijk dat dat niet wil, en de rand barst. De vorm in je 2e plaatje, dus met een rechte buitenwand, lijkt me kansloos.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Geef je weinig kans van slagen, zeker ook omdat je kopshout gaat uithollen.
Maar wie weet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit :giggle:
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Tja, eigenlijk vermoedde ik dit al.....
Bedankt voor de bevestiging.

Ik heb het blok nu in de garage liggen. Wie weet vind ik er nog een leuk haalbaar project voor.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Je kunt er altijd nog een paar leuke schalen van draaien met een diameter van zo’n 25-30cm zo te zien :cool:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.698
Terkaple
www.woodworking.nl
Het voorbeeld uit dat je laat zien is zeer waarschijnlijk niet van hout, maar keramiek wat beschilderd is. Aan de binnenkant is dat goed te zien.

Je zou het hart er helemaal uit kunnen halen, voorzichtig laten drogen, dan in de vorm brengen en van een ander stuk hout een nieuwe passende bodem maken. En dan in de epoxy om het heel te houden.

jaap
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.077
395
met een vuistje is het ook moeilijker als het lijkt als je niet gewend bent om die te hanteren sla je alle spijkers krom
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.582
Gaanderen
Ik zou een houten wasbak nooit in een keuken gebruiken. Ook met epoxy niet. Als ik zie hoe veel krassen nu al in mijn rvs bak zitten na een krappe 2 jaar. Maar ja, ik ben ook veel eens in zeer luxe keukens geweest die in drie jaar tijd maar een handvol keren gebruikt zijn. Voor een badkamer ed zou het wel kunnen
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Lijkt mij ook schilderwerk, op de uitstulping waar de kraan geplaatst is had ik verticale tekening verwacht ipv horizontale strepen. Ik heb wel gelezen van iemand die schijven van ongeveer 5 cm dikte maakt voor een natuurbegraafplaats en deze in een stromend riviertje laat wateren en dat schijnt barsten aanmerkelijk goed tegen te gaan.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik zou een houten wasbak nooit in een keuken gebruiken. Ook met epoxy niet. Als ik zie hoe veel krassen nu al in mijn rvs bak zitten na een krappe 2 jaar. Maar ja, ik ben ook veel eens in zeer luxe keukens geweest die in drie jaar tijd maar een handvol keren gebruikt zijn. Voor een badkamer ed zou het wel kunnen
En dat wordt steeds beter Wim, de mijne ziet eruit alsof hij zo gemaakt is :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.