wanneer is een schuurband bot

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik vind dat moeilijk te bepalen: wanneer is je schuurband (stationaire machine) echt bot. Zijn daar tips voor. In zijn algemeen weet ik wel dat als afnemen lang duurt, dat de schuurband dan minder wordt, enz.
Zijn er ook tips om de schurband 'scherper' te houden?
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Bedankt, Ik heb ook wel gehoord een oude rubberen schoenzool. Maar dat zijn tips voor verlengen levensduur. Maar wanneer is een schuurband te bot?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar wanneer is een schuurband te bot?
da's eigenlijk een moeilijke vraag
of een band al dan niet & in welke mate bot is, hangt vooral van het persoonlijk oordeel af
'haalt die nog voldoende af ?' is de vraag
voor mij gaat een band er af wanneer ik te lang moet schuren om het gewenste resultaat te bereiken
en je kan dat moeilijk aan het oppervlak zien
als een 80 meer afhaalt dan een 40, dan weet ik dat de 40 op zijn eind is
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
da's eigenlijk een moeilijke vraag
of een band al dan niet & in welke mate bot is, hangt vooral van het persoonlijk oordeel af
'haalt die nog voldoende af ?' is de vraag
voor mij gaat een band er af wanneer ik te lang moet schuren om het gewenste resultaat te bereiken
en je kan dat moeilijk aan het oppervlak zien
als een 80 meer afhaalt dan een 40, dan weet ik dat de 40 op zijn eind is
Een 80 wordt op het einde van zijn loopbaan een 100. Dan begint hij bot te worden voor mij.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Bedankt, Ik heb ook wel gehoord een oude rubberen schoenzool. Maar dat zijn tips voor verlengen levensduur. Maar wanneer is een schuurband te bot?

Helaas wordt er nog nauwelijks 'echt' rubber gebruikt voor schoenzolen. Tenminste, dat zegt mijn schoenmaker (het matchen van nieuwe aan oude zolen is er een stuk moeilijker door geworden).
Vroeger hadden Clarks wel echt rubber als zool… misschien even op zolder neuzen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik heb een keer gelezen met een oude teenslipper. Maar toen ik dit probeerde was ie gauw weg zonder zichtbaar resultaat. Om schoon te maken zeg maar.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Kan helaas niet meer zinnigs schrijven dan: "je moet het aanvoelen" of de schuurband nog op scherpte is.

Als ik merk dat ik langer bezig ben dan verwacht, of voel dat grofte/scherpte schuurband weg is vervang ik deze. Soms leg ik een nieuwe schuurband er naast als vergelijkingsmateriaal om de grofte aan te voelen. Als de schuurband erg heet wordt tijdens het schuren, dan ben je te lang bezig geweest. Het had dan al een tijdje vervangen moeten zijn of de schuurband is verzadigd. In dat geval even borstelen met een messingborstel. Persoonlijk vind ik de stalen borstel te hard, en in enkele gevallen is voorgekomen dat het afgeeft.

Eventueel met potlood over het hout (zachtjes, geen kerven maken) tekenen. Een korrel 80 moet potloodstrepen zo weg kunnen schuren. Dit doe ik regelmatig, op deze manier weet ik ook of ik gelijkmatig schuur.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Eventueel met potlood over het hout (zachtjes, geen kerven maken) tekenen. Een korrel 80 moet potloodstrepen zo weg kunnen schuren. Dit doe ik regelmatig, op deze manier weet ik ook of ik gelijkmatig schuur.

Dat is misschien een aardig 'meetpunt'. Dank je wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.