Wandafwerking garage

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Hallo,

Graag hoor ik jullie mening, binnenkort wordt er gestart met de bouw van een garage. het casco wordt geplaatst, de isolatie, elektra en wandafwerking ga ik zelf doen. Het voorstel van de aannemer was 9mm multiplex of 15mm multiplex. De regels komen op 60 cm afstand tussen elkaar. Qua prijs is de 9mm natuurlijk voordeliger, maar wat minder sterk.

Wat is jullie mening hierover, is 9mm goed genoeg?

Daarnaast wat zou jullie voorkeur zijn betreffende het elektrisch, inbouw ivm mooier of opbouw ivm gemak met uitbouwen installatie?

Alvast bedankt voor de reactie!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
9mm is zonder meer sterk genoeg. Het dient slecht voor het verband en afwerking. Hou er wel rekening mee dat eventuele schroeven in de toekomst gelijk je dampdicht-folie zal perforeren. Tenzij je op de staanders mikt.

Het is geen woonkamer, maar een garage. Dus, tevens voor de eenvoud en eventuele uitbreiding, zou ik absoluut voor opbouw kiezen.
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Super dank je wel voor de snelle reactie

Trekt de 9mm niet krom met staanders om de 60 cm?

Haha duidelijk antwoord op inbouw versus opbouw, top!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Nee, tenzij je een paar sprietjes al staanders neemt en je je auto's óp je garage parkeerd.

Heb zelf ook 9mm gebruikt bij een "twee-etage-zelfbouwhuis".
 
Laatst bewerkt:

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Haha super bedankt voor je duidelijke antwoorden, heel blij mee. Toch fijn die kennis en ervaring hier op het forum 😁

Als de bouw van start is gegaan zal ik even wat foto's plaatsen.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Vraag jezelf af of en wat je aan de wanden gaat hangen. 9 MM is dan misschien wat weinig. Heb bij mezelf 18 MM multiplex gebruikt en alle electra ingebouwd.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als het budget het toelaat, 18mm underlayment nemen. Op zich is 9 mm dik genoeg voor de aftimmering, maar daar kan je totaal niets aan ophangen. Alleen een schilderijtje, maar dat hangt in de meeste garages niet.
Je bent dan altijd afhankelijk van de plaats van de staanders om iets op te hangen. Niet alleen omdat je dan je dampdichte scherm lekprikt, maar gewoon omdat er niet genoeg 'vlees' is om de schroef in vast te laten houden.

Bij 18mm plex maakt het niet uit waar je iets ophangt, alleen voor zeer zware planken moet je wel opletten, maar de rest kan gewoon komen waar je het wilt.

Voor de elektra moet je het zelf weten, het kan allebei. Inbouw is mooier, maar zoals je zelf al zegt, met opbouw kan je later makkelijker iets verplaatsen of uitbreiden.
Ik heb zelf as we speak vanmiddag een WCD verplaatst omdat het me beter uitkomt om die ergens anders te hebben na de aankoop van een nieuwe machine dit voorjaar. Hier gewoon gemetselde/gestuukte muren, dus ff de slijptol erin en wegwerken met een klodder gips, maar bij inbouw in houtskelet is dat wat lastiger. Dan moet je misschien een paar platen losschroeven om buizen erachterdoor te halen.
Maar wat je ook doet, bezuinig niet op het aantal stopcontacten, je hebt er nooit te weinig. En zorg dat ze verspreid door de hele werkplaats zitten, zodat je (bijna) niet meer met verlengkabels hoeft te werken.

En trouwens, als je het met multiplex platen gaat afwerken. Die zijn 122 cm breed. Dan dus de staanders niet op 60 maar op 61 cm hart op hart laten zetten, dat komt beter uit met hele platen!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik ben het helemaal met klusrob eens. En het prijsverschil tussen 9mm multiplex en 18mm underlayment is ook niet veel. Ik zou dus ook voor 18mm gaan. Dan hoef je later nergens meer bij na te denken mocht je wat willen ophangen. En 9mm bij staanders om de 60 (of 61 hoh ;) ) is een stuk minder sterk om iets op te hangen.

Qua electra zou ik voor opbouw gaan. Ik heb mijn garage gedaan met vellingblokken, dus "moest" wel opbouw doen, maar ik heb in de tussentijd al meerdere keren wat veranderd omdat machines verplaatsen, of omdat het beter uitkwam. Je bent dan een heel stuk flexibeler.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
O.S.B. platen of underlayment 18 mm dik , rondom voorzien van tand en groef. In de afmeting van 61 x 244 cm, zijn zeer handzaam en ook horizontaal te plaatsen, dus geen gedoe met verticale staanders.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Het grote voordeel van renovatieplaatjes is dat je nauwelijks zaagverlies hebt als je ze horizontaal gebruikt. Je kan gewoon weer beginnen met het reststuk van de vorige gang. Als je isolatie tussen de staanders gebruikt, kun je de staanders zo plaatsen dat er precies een halve plaat tussen past.
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Dat van die renovatieplannen ken ik niet, zal het eens opzoeken. Voldoende stof tot nadenken zo, fijn dat jullie meedenken
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
@klusrob dank je voor de tips mbt elektra, ik zat zelf inderdaad te denken aan veel wcd en dan mogelijk wel inbouw, op de balken een centraaldoos oid zetten zodat ik indien noodzakelijk gemakkelijk met opbouw nog iets kan uitbreiden
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Zoals beloofd hier enkele foto's van de schuur! Ik ben erg blij met de uitstraling.
Uiteindelijk voor een goede prijs populieren multiplex kunnen kopen, dus daar ben ik voor gegaan.
Dat is deze week geleverd, nu nog even wachten op de elektra en dan aan de slag!Ringbalk.jpgcasco.jpgBuitenkant af.jpgBinnenkant.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Ziet er strak uit, populieren multiplex is alleen wel zacht, daar ga je dus wel op termijn wat butsen e.d. in zien.
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Dank je wel!
Populieren is inderdaad wat zacht dus die butsen zal ik op de koop toe moeten nemen.

De platen zien er wel geweldig strak uit.
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Ik zou zelf gaan voor inbouw omdat je kasten en werktafel dan altijd strak tegen de muur kunnen komen. Als er net een pvc buisje tussen je kast of werktafel zit en deze dus 2 cm los staat van de wand dan valt er altijd wel zooi achter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Goed punt, zo had ik het nog niet bekeken.
Maar heb inderdaad voor inbouw gekozen, al was de overtuiging de looks
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Je kunt ook rondom een kabelgoot maken. En misschien is het handig om een eigen groepenkast voor je werkplaats te hebben. 3- fasen naar je werkplaats vanuit het huis. Makkelijk uit te breiden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.