Wand plank met zwaluwstaart bevestigen

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
Graag advies, ik heb een wand plank van circa 50mm dik, 2 meter lang en 20 breed. Nu wil ik deze aan de wand bevestigen met een zwaluwstaart verbinding. Is dit stevig genoeg om te plank te dragen of moet er toch een staal constructie in? Ik wil graag een “onzichtbare” constructie maken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
de totale opbouw is mij niet duidelijk
een plank van 50 mm dik kan je op zich met houders in de vorm van een T of met draadstangen/chemisch anker aan de muur bevestigen
waar gaat die zwaluwstaart in ?
 

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
de totale opbouw is mij niet duidelijk
een plank van 50 mm dik kan je op zich met houders in de vorm van een T of met draadstangen/chemisch anker aan de muur bevestigen
waar gaat die zwaluwstaart in ?
Lat van circa 15 mm dik van hetzelfde materiaal met daaraan een zwaluwstaart die aan de muur wordt bevestigd. Daar schuif de plank overheen. Hoop dat dit het duidelijker maakt voor u.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
Als ik het goed begrijp dan moet de plank van 2 m in de lengterichting met een zwaluwstaart over de lat van 15mm schuiven die aan de wand bevestigd is.
Dat betekent dat je dus links of rechts minstens 2 m ruimte moet hebben. En dat de muur heel erg vlak is, anders gaat de boel knellen.
En je moet de lat op de muur goed vastzetten, anders gaat de plank scheef hangen naar voren door het hoge gewicht. In de zwalustaart verbinding mag geen enkele speling zitten, want resulteert ook in het naar beneden gaan hangen van de plank.
Theoretisch zal het wel kunnen, maar bij de praktische uitvoering heb ik zo mijn twijfels zoals je leest.
Er zijn andere methodes om een plank onzichtbaar te bevestigen zoals @ZotVanHout al schrijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.