Walnoten boomstamlamp beschermen?

Woodcould

Nieuw lid
27 jan 2021
2
0
Beste ervaringsdeskundigen,

Ik heb 3 stammetjes van een walnotenboom. Ze hebben een jaar of 2 liggen drogen. Ik schuur de bovenkant op, boor er een draadeinde door en draai daar een fitting op met een lampenkap erop.

Ik heb 3 vragen hierbij die ik niet voor mijn situatie op dit forum (en via Google kan vinden. Maar wijs me anders gerust naar dat wat ik dan gemist heb ;-) );

- De schors zit er nog op. Blijft dit zo of gaat deze na verloop van tijd eraf vallen?
- En daarmee samenhangend; moet ik de geschuurde bovenkant perse beschermen met wax of olie? Of kan ik het ook zo laten? Ik vind ze zo juist mooi, maar als ze zonder bescherming uitdrogen en lelijk worden, wil ik ze nu wel behandelen.
- En gezien het doel (staan in vensterbank, in zonlicht dus, maar verder niet veel te lijden qua gebruik); wax of olie? Of is dat puur een kwestie van smaak?

Fijn als iemand me van advies kan voorzien. Eerste houtproject, en tevens geen boomstammen op reserve....
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de schors er nu nog aan zit, zal die er volgens mij niet vanzelf af gaan vallen. Uiteraard hoef je de bovenkant niet te beschermen. Het enige risico dat je loopt is als iemand er een keer een vette vinger op legt o.i.d.. was/olie lijkt me een kwestie van smaak inderdaad.
 

Woodcould

Nieuw lid
27 jan 2021
2
0
Bedankt. Ik zal de lamp vooral beschermen tegen kindervingers dan ;-)
Het ging mij alleen om behoud van de stam. Maar als deze zonder behandeling ook wel mooi blijft, dan laat ik het zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.