waarde bepaling vlakbank

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Die instelmallen zijn mij het geld niet waard. Het is allemaal plastic met te sterke magneten. Hierdoor knalt het schaafmes tegen de magneet en dta is niet goed voor de scherpte. Daarnaast is de rest van plastic, waardoor buiging en beweging in de mal zit. Hierdoor is precies instellen niet mogelijk. Voor kleiner vlakbanken met schaafmessenhouders met een kleine diameter past deze mal ook vaak niet. Overigens vind je dezelfde mallen voor de helft van de prijs bij Chinese webshops.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
88
West-Friesland
Iedereen bedank voor de input ik mag het voor €200 overnemen, dus dat is een mooie deal.
Nu vroeg ik mij wel af of iemand ervaring heeft met deze instelmal voor beitels?
Instelmal voor beitels

Ik kan je hierover geen advies geven omdat mijn messenblok van aluminium is en heb daarom deze mal verkocht aan een ander lid, dus zijn er wel leden die je hierover advies kunnen geven.

Maar wel dit advies, leer het eerst goed op de oude manier zodat je weet wat je doet en hoe het moet.
Daarna kan je altijd nog deze mal aanschaffen om het sneller uit te voeren.

Mvg, :).
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Iedereen bedank voor de input ik mag het voor €200 overnemen, dus dat is een mooie deal.
Nu vroeg ik mij wel af of iemand ervaring heeft met deze instelmal voor beitels?

Instelmal voor beitels
Ik heb nog precies zo een instelmal liggen mocht je interesse hebben. deze heb ik nog over van mijn vorige machine. voor 40,- mag je hem zo overnemen. Overigens weet ik niet meer precies hoe ik het instellen deed, ik geloof met de instelmal die je aangeeft in je link en een meetklok van hebor. Het gaat om dit model, maar dan wel veel ouder en goed gebruikt. Het instellen ging goed. Ik controleerde het resultaat altijd door een methode met 2 latjes.... op YouTube kun je daar wel uitleg over vinden. Overigens kun je ook enkel met die 2 stokjes je messen instellen. Dat gaat net zo goed, het duurt alleen veel langer.

leuk dat je de machine voor een zacht prijsje kunt overnemen! ik volg graag het verhaal van deze machine
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Die instelmallen zijn mij het geld niet waard. Het is allemaal plastic met te sterke magneten. Hierdoor knalt het schaafmes tegen de magneet en dta is niet goed voor de scherpte. Daarnaast is de rest van plastic, waardoor buiging en beweging in de mal zit. Hierdoor is precies instellen niet mogelijk. Voor kleiner vlakbanken met schaafmessenhouders met een kleine diameter past deze mal ook vaak niet. Overigens vind je dezelfde mallen voor de helft van de prijs bij Chinese webshops.

Zijn idd van plastic ja.
Even een algemene tip voor magneten. Als ze te sterk zijn of als ze in contact komen met metaal. overweeg om er dun laagje kunstof op te plakken. Dit beschermt zowel de magneet als het werkstuk en kan een te sterke magneet wat afzwakken.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Opzich ben ik het met jou eens dat het afstellen van dit soort messen een drama is (mijn schoonvader heeft een oude scheppach combi machine redelijk hetzelfde systeem) maar waarschijnlijk kan ik erg voordelig aan deze machine komen waardoor het een geaccepteerde handeling word :giggle:
Persoonlijk vind ik het afstellen van de messen niet zo een ramp. Heb de mijne de eerste week er een twintig tal keren uitgehaald en terug gezet. ook al stonden ze goed. Nu loopt dat vrij vlot.En het is en blijft een heerlijke hobby. Time is not always big money
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Zijn idd van plastic ja.
Even een algemene tip voor magneten. Als ze te sterk zijn of als ze in contact komen met metaal. overweeg om er dun laagje kunstof op te plakken. Dit beschermt zowel de magneet als het werkstuk en kan een te sterke magneet wat afzwakken.
Ik heb een metalen versie ervan en ben er vrij tevreden van. Ook wel de magneten afgeplakt met een stukje kunststof
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb er reeds veel aan gedacht om zo'n stel te kopen
voorlopig lukt het nog op de ambachtelijke manier
onder de schaafmessen zitten veren die die omhoog duwen
messen los zetten
op de afvoertafel aan links & rechts een vlak stuk hout (mpx of melamine) leggen en daarop gewicht zodat het volledig tegen het tafelblad ligt
messen tot tegen het hout laten komen & vastzetten
eenvoudiger kan het niet
de messen moeten trouwens op hoogte van de afvoertafel staan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.