@Charel09 Ik gebruik Perplexity op basis van een betaald abonnement. De volgende tekst heb ik ingevoerd, gewoon een copy/paste van je eerste post: "Om een aantal oudere deuren te renoveren (jaren 60-tig denk ik) zoek ik al een tijdje ter vervanging van een deurslot (met doornmaat 60, en rechte voorplaat 262x22mm) naar een passend insteekslot"
En onderstaande kreeg ik terug.
+++++++++++++++++
Een insteekslot met doornmaat 60 en rechte voorplaat precies 262×22 mm is lastig te vinden; de best passende huidige maten zijn o.a. Nemef 4219/17 met rechte voorplaat 260×25 mm en Litto baardslot 110/60 met rechte voorplaat 260×22 mm. Als alternatief met doorn 60 bestaat ook Lips 2422 met rechte voorplaat 235×24 mm (PC 72), wat veel in renovaties gebruikt wordt.
slotenwereld+3
Aanbevolen opties
- Nemef 4219/17: veiligheidsslot met doornmaat 60 mm, PC 72, rechte voorplaat 260×25 mm en SKG**; geschikt als hoofdslot voor met name buiten- of achterdeuren. De productbeschrijving bevestigt de combinatie PC 72, doorn 60 en rechte voorplaat 260×25 mm inclusief sluitplaat. Dit type valt binnen de gangbare 50/60 mm-doorncategorie van hedendaagse insteek-veiligheidssloten.slotenwereld
- Lips 2422 (Assa Abloy) 2422 17T24: doornmaat 60 mm, PC 72, rechte RVS-voorplaat 235×24 mm, SKG** en omkeerbare dagschoot voor alle draairichtingen. De productgegevens noemen expliciet de maatvoering 235×24 mm voor de rechte voorplaat en het gebruik als zwaar veiligheidsslot voor voor-/achterdeuren. Deze serie wordt door leveranciers als dag- en nachtslot met PC 72 en doorn 60 gepositioneerd.inbraakpreventiewinkel+1
- Litto baardslot 110/60: klavierslot voor binnendeuren met rechte voorplaat 260×22 mm, asmaat 110 mm en doorn 60 mm; geschikt wanneer een traditioneel baardslot vervangen moet worden in plaats van een cilinderslot. De specificatie vermeldt expliciet de rechte voorplaat 260×22 mm en de 60 mm-doorn voor dit traditionele slottype. Let erop dat dit een baardsleutel-slot is en geen profielcilinderslot.deurklinkenshop
Waarop letten
- PC-/asmaat: moderne veiligheidssloten met doorn 60 mm hebben vaak PC 72 (hart-op-hart kruk–cilinder), zoals zowel Nemef 4219/17 als Lips 2422; stem de keuze af op de huidige PC-/asmaat in de deur en het beslag. De Nemef 4219/17 wordt expliciet als PC 72 aangeboden, net als de Lips 2422 17T24.inbraakpreventiewinkel+1
- Voorplaatvorm en -maat: het opgegeven 262×22 mm komt in het huidige assortiment zelden voor; dichtste matches zijn 260×25 (Nemef 4219/17) en 260×22 (Litto baardslot), of 235×24 (Lips 2422), hetgeen respectievelijk 2 mm korter en 3 mm breder, 2 mm korter en gelijk in breedte, of 27 mm korter en 2 mm breder is dan 262×22. Bij renovatie wordt vaak binnen deze families gekozen, omdat oudere slotmaten niet altijd meer als 1‑op‑1 beschikbaar zijn.slotenshop+3
- Draairichting en bediening: bij de Lips 2422 is de dagschoot omkeerbaar, waardoor links en rechts bruikbaar; controleer dit bij vervanging om onnodige retouren te voorkomen. Nemef biedt in dezelfde productlijn varianten die links/rechts inzetbaar zijn, met uniforme slotkastafmetingen binnen de serie.destil+1
- Toepassing en keurmerk: voor buitendeuren is SKG** gebruikelijk; zowel Nemef 4219/17 als Lips 2422 hebben SKG**-waardering, wat aangeeft dat ze minimaal drie minuten inbraakwerend zijn. Deze positionering als veiligheidsslot voor voor-/achterdeuren is in de productinformatie bevestigd.slotenwereld+1
Vergelijking
Opmerking bij aanname
Bovenstaande opties dekken zowel moderne profielcilindersloten (Nemef/Lips) als traditionele baardsloten (Litto), omdat in deuren uit de jaren zestig beide systemen kunnen voorkomen; kies daarom een cilinder- of baardslot in lijn met het bestaande beslag en sleuteltype, met voorkeur voor PC 72 bij moderne cilinderbeslagen. Renovatiesloten worden expliciet aangeboden juist omdat oudere maatvoeringen niet altijd meer 1‑op‑1 leverbaar zijn, waardoor een dichtstbijzijnde maat met passende functionaliteit vaak de praktische keuze is.
deurklinkenshop+3
+++++++++++++++++
Er zat nog een lijst met 38 klikbare bronnen bij, maar blijkbaar was dit te veel tekst voor op het forum, maar dat is doorgaans gewoon een samenvatting van alle bronnen die al in de tekst staan.
Ik moet zeggen dat ondanks AI veel troep genereert het wel super handig is om informatie te vinden. De moeite die ik erin heb gestoken om het Litto slot te vinden kunnen tellen in seconden of hooguit 2 minuten. Het typen van de post hier op het forum was de grootste moeite.