Waar op te letten bij aanschaf cirkelzaag?

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Beste Woodworkers,

Naast mijn zaagtafel wil ik ook nog een cirkelzaag aanschaffen omdat sommige dingen toch handiger zijn met een cirkelzaag. Groot plaatmateriaal, deuren afkorten, balken afkorten etc.
Ik heb (nog) geen afkortzaag, dus daar zal hij tijdens mijn woodworking for mere mortals cursus ook voor dienen.

Nu ben ik wat internet research aan het doen maar kan ik er niet echt achter komen wat nou belangrijk is bij een cirkelzaag. Ik heb wel bedacht dat ik een accu cirkelzaag wil, aangezien ik al Makita 18v heb is dat de uitgesproken keuze.

Ik heb op het moment de Makita DSS501Z op het oog.

Maar mijn vraag is, waar moet ik op letten? Zaagdiepte? Formaat blad? Geleiderail mogelijkheden? Iets anders?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb onlangs een reciprozaag en haakse slijper van 125 mm aangeschaft. Deze machines waren in actie met gratis accu van 5 Ah. Nu heb ik ze gebruikt met de accu's van 2 Ah die ik al had. Deze accu's zijn al wat ouder, en waarschijnlijk niet meer in topvorm. Maar ze zijn heel snel leeg (haakse slijper geen 5 min). De nieuwe accu's gaan ongetwijfeld beter presteren, maar het zijn echt machines voor kleine klusjes. Voor het echte werk lijkt me een machine met kabel toch aangewezen.
Een accu machine is handig, maar zeker niet altijd de beste keuze.
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Ik heb onlangs een reciprozaag en haakse slijper van 125 mm aangeschaft. Deze machines waren in actie met gratis accu van 5 Ah. Nu heb ik ze gebruikt met de accu's van 2 Ah die ik al had. Deze accu's zijn al wat ouder, en waarschijnlijk niet meer in topvorm. Maar ze zijn heel snel leeg (haakse slijper geen 5 min). De nieuwe accu's gaan ongetwijfeld beter presteren, maar het zijn echt machines voor kleine klusjes. Voor het echte werk lijkt me een machine met kabel toch aangewezen.
Een accu machine is handig, maar zeker niet altijd de beste keuze.

Ik heb 3 stuks 5Ah accu's en 2 stuks 1,5ah accu's. De 5Ah gaan het wel 20 min doen dus daar maak ik me geen zorgen om. Want opladen is sneller dan dat er 2 leeg zijn. Dus ik heb altijd volle accu's.
De voordelen van draadloos voor een cirkelzaag op grotere stukken zijn wbt mij groter dan de nadelen van accu's wisselen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Mijn bescheiden ervaring na tientallen jaren:
-als er 230 volt in de buurt is, ga ik niet klooien met accumachines. Enige uitzondering: schroef-/boormachientjes.
-Accumachines zijn beduidend minder sterk dan 230 machines, minder goed overbelastbaar en hebben minder uithoudingsvermogen.
-Na enkele tientallen keren laden gaan accu's hard achteruit in capaciteit.
-Accumachines zijn relatief onhandig door het gewicht en de plaats van de accu's.
-Bijna alle accumachines zijn voorzien van permanent-magneetmotoren. Die gaan ook hard achteruit na enkele jaren, en sneller als ze regelmatig heet worden.

Alleen als je regelmatig iets moet doen op plekken waar geen 230 volt aanwezig is, kan het handig zijn om er accumachines bij te hebben.

Ik heb dus alle accumachines afgeschaft, behalve de genoemde accuboormachientjes. Maar die vervang ik elke twee jaar.

Wim.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De lichtste motor die verkrijgbaar is voor een cirkelzaag op 230 Volt is 1100 Watt. Het vermogen van de motor bij een accumachine wordt spijtig genoeg nooit vermeld, maar zal beduidend lager liggen. Het rendement van de gelijkstroommotoren met permanente magneet is wel hoger dan de 230 Volt versie. Een accu van 5 Ah 18 Volt bevat 90 Wh (wattuur) aan energie. Bij hetzelfde rendement zou de 230 Volt versie van 1100 Watt daar 5 minuten mee kunnen werken. Deze berekening is zeker niet volledig (effectief benodigde vermogen en rendement motor) omdat een aantal parameters niet opgenomen zijn. Maar het geeft een indicatie van wat je kan verwachten.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Zijn er nog andere tips wat betreft cirkelzagen en waar op te letten?

Ja hoor!
Verzin van te voren wat de minimale zaagdiepte moet zijn.
Ga naar een winkel en voel aan de machine. Probeer of er speling zit op zaagas, tussen motorhuis en voetplaat. Als er speling is, koop die machine dan niet.
Check of er een spouwmes is. Zo niet: terug in het schap.
Met deze criteria vallen al af: alle Skil zagen (want die hebben enorme speling op de zaagas en geen spouwmes. Levensgevaarlijke krengen!) en alle spotgoedkope shitdingen van fantasiemerken.

Er blijven genoeg andere machines over die hartstikke fijn werken, ook relatief goedkope.
Veel mensen zweren bij festool en mafell. Ik niet zo. Ze zijn wel okee, maar te duur, te arrogant.
De laatste reeks van jaren vind ik de kwaliteit van Blauwe Bosch flink achteruit gegaan, en Makita flink vooruit.
Maar ja, dat is ook maar een mening:D
Wim.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Inderdaad ook maar een mening. Mafell heeft ook geen spouwmes net als bosch trouwens. Door het dunne zaagblad niet levensgevaarlijk. Ik heb wel met massief schulpen door de spanning het zaagblad vastsloeg. Sindsdien een wigje bij de hand bij massief. Bij plaatmateriaal wat het gros is nooit problemen. Ik heb een bosch trouwens.
Ik zie voor normaal werk geen voordeel in accuzaag er hangt ook een stofzuigslang aan dus dat snoertje is geen probleem.
Ik heb diverse cirkelzagen gehad voor ik een inval zaag kocht. Maar ben er nog elke keer blij mee.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Het advies over het spouwmes is wel aardig achterhaald.
Heel veel moderne zagen zijn niet meer voorzien van een spouwmes.
De machines die nu verkocht worden moeten echter voorzien zijn van een bescherming, of die nu in de vorm van een mes of electronica is.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoewel ik ondertussen veel accu's van zowel Makita als Bosch heb, zijn de apparaten: schroef/boormachines, een grastrimmer, twee lampen en 1 mulltitool voor zagen. De tweede multitool heeft een draad en wordt gebruikt voor schuurwerk icm met afzuiging. Ik koop volgend jaar heeeeel misschien nog een Makita heggeschaar op 18V, maar de grasmaaier doet het op 240V en wordt voorlopig niet vervangen door een Makita.

+1 Dunhans
Het vermogen is hier al een paar keer genoemd, maar omdat ik principieel niet meer zonder afzuiging werk heeft een accucirkelzaag voor mij geen enkel voordeel. Ik moet toch altijd de slang aangesloten hebben en daarmee zit een stroomkabel niet in de weg als hij via de stofzuiger loopt.
Nu heeft Festool een accu die via BT met de stofzuiger is verbonden, maar je hebt dus nog steeds die slang:)

Mijn cirkelzaag was een GKS190. een beest van een machine en nadat ik een 48T blad had gemonteerd heel geschikt voor multiplex. Maar ik heb een heilig ontzag voor het vermogen en het blad.
En net voor de lock down heb ik mijk GKS55 gekregen. Goed te beheersen en doordat het blad verstopt zit, net even wat minder gevaarlijk.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het advies over het spouwmes is wel aardig achterhaald.
Heel veel moderne zagen zijn niet meer voorzien van een spouwmes.
De machines die nu verkocht worden moeten echter voorzien zijn van een bescherming, of die nu in de vorm van een mes of electronica is.
Inderdaad. Ik heb een Mafell, en die stopt als die vast loopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.