Waar koop ik een halfronde houtboor?

jvdh1

Nieuw lid
6 dec 2021
1
0
Limburg
Hallo allemaal, ik ben een tabakspijp aan het maken en ben op zoek naar een houtboor met een halfronde kop voor het boren van gaten met een komvorm (stelt u voor, een reageerbuis zou er perfect in passen, en ook zou het kommetjes voor bijv. knikkers kunnen maken) met een diameter van 20mm. Jammer genoeg na lang zoeken op het internet en het bezoeken van meerdere gereedschapwinkels geen geluk, en niemand kent een verkoper van zulke boren.

Kan iemand mij verder helpen?
Ben zelf nogal een leek op het gebied van houtbewerking dus het kan ook zijn dat ik me gewoon onbewust ben van de naam van dergelijk een boor. Hartelijk dank :)
 
  • Verdrietig
Waarderingen: piet Jansen

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
135
Gewoon zelf slijpen uit een spiraalboor. Zelfs een speedboor zou lukken. Zolang je iets met een snijkant hebt zit je goed.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je bedoeld een lepelboor? Echte lepelboren zoals ze vroeger in gebruik waren om bijvoorbeeld klompen uit te hollen worden bij mijn weten niet meer gemaakt. Dan kom je uit op antiek, oud (markplaats) of zelf (laten) maken.
 
Laatst bewerkt:

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
135
Een speedboor is een speciaal type boor dat bedoeld is om met hoge snelheid gaten in hout te boren. De boor is alleen geschikt voor machinaal boren en moet met een hoog toerental draaien. Het snijdend blad van de boor is vlak met in het midden een centreerpunt.
Actueel ding hoor.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Zou het niet lukken met een bol- of komfrees? Misschien eerst een stukje voorboren, zodat het makkelijker hout makkelijker weggesneden kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum !

we hebben hier inderdaad een pijpendraaier !
Daar weet ik als Cornelis Vreeswijk-adept alles van. ;)
Ik ben ook een aantal jaren redacteur en vormgever van het clubblad van het Cornelis Vreeswijk Genootschap geweest. En dat blad heette? Juist: "De Pijpendraaier"
Maar alle gekheid op een stokkie: Je moet inderdaad een lepelboor hebben.
Moet dat een handboor zijn of moet dat een machine aangedreven boor zijn?
Lepelboren voor klompen zijn erg groot, en voor pijpen moet de boor m.i. van goed staal zijn omdat bruyere wel wat harder is dan vurenhout, lijkt mij. Ik heb 20 jaar pijp gerookt, vandaar die assumptie.
Als ik naar de foto's van meneer Google kijk, moet het toch wel zelf te maken zijn. Ik denk aan zilverstaal.
Een frees met een bolle kop zie ik niet zitten, of je moet de snijhoeken anders slijpen. Zo'n frees is niet geslepen om te boren.
En verder "gewoon" alle gereedschapsbakken in kringloopwinkels doorzoeken.


pijpenvoor.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.