Waar is deze kopieerring te vinden? (BRASS INLAY BIT)

Léon_Gijs

Nieuw lid
30 jan 2022
6
0
Assen
Goedenavond,

Ik heb even een vraag. Weet iemand hoe deze kopieerring in het Nederlands heet en waar deze eventueel te koop is?

In het Engels heet het BRASS INLAY BIT

verloop kopieerring geheel.jpg

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.398
1.171
Ulvenhout
Volgens mij zijn de linkjes hierboven niet juist. @Léon_Gijs is op zoek naar een set voor het maken van inlegwerk. Door het klein opzetlagertje kan je zowel de vorm uitfrezen als de daadwerkelijke inleg met 1 sjabloon.

Ik zie dat CMT dit soort ringen heeft, maar ik weet niet naar welke diameter je op zoek bent.
Zoek eens op 'kopieerring inlegwerk' of 'inlegwerk freest'

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven

Is het niet goedkoper om verschillende gelagerde freesjes te kopen? Je gebruikt zo'n set voor het gebruik van een bovenfrees? Wanneer bij zo'n set niet alles goed gelagerd is, krijg je hoge wrijving, warmte ontwikkeling en slijtage. Of zie ik het verkeerd?

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere

Is het niet goedkoper om verschillende gelagerde freesjes te kopen? Je gebruikt zo'n set voor het gebruik van een bovenfrees? Wanneer bij zo'n set niet alles goed gelagerd is, krijg je hoge wrijving, warmte ontwikkeling en slijtage. Of zie ik het verkeerd?
Deze kopieerringen komen niet in contact met de freesjes en werken op een ander manier dan gelagerde freesjes.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.017
2.516
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze kopieerringen komen niet in contact met de freesjes en werken op een ander manier dan gelagerde freesjes.
het zijn dus kopieerringen die je niet vast op de zool van je bovenfrees zet ?
wat is het voordeel tov die vaste kopieerringen ?
of is het het beste van vaste ringen en gelagerde freesjes ?
heb je voor die 6,35 mm een bijhorende spantang nodig (ik heb nu enkel 6, 8 & 12)
op de link die je geeft, zie ik het onderstaande
weet je ergens een filmpje ?

1643554857569.png

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
@ZotVanHout Ik denk dat we elkaar niet begrijpen, deze zet je wel vast in je zool maar raken de freesjes niet. Voor zover ik het begrijp...ik reageerde niet op deze specifieke set van CMT maar op het verschil van gelagerde freesjes tov een kopieerplaat in je freesmachine voor @Guus Flater

• Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
322
120
Eemnes
Nooit mee gewerkt, maar denk het te snappen.
met dun freesje 2,3mm, maximaal 6,35 schacht. Dus 6 mm zou ook moeten kunnen (6mm schacht frees kop 2.,3mm in 6mm spantang op aan raden van @klusrob )@ZotVanHout. De grote dop met schroefring onder je frees. Als je met de kleine extra bus op de grote dop freest maak je dus het gat voor de inleg. Je volgt je sjabloon. Nu op 2e stukje hout, zelfde sjabloon maar zonder kleine bus, frees je het inleg stukje zelf. Zou strak moeten passen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.927
1.104
Omgeving Eindhoven
het zijn dus kopieerringen die je niet vast op de zool van je bovenfrees zet ?
wat is het voordeel tov die vaste kopieerringen ?
Het zijn wel kopieerringen zoals je ze waarschijnlijk kent, maar voor deze heb je een aparte houder nodig om ze onder de bovenfrees te bevestigen. Het is een systeem wat je heel veel vind in de USA, als je bij Google zoekt op "porter cable guide bushings" vind je veel soorten, vooral vanuit de overkant van de plas.
Als je deze in de adapter schroeft, is het dus exact hetzelfde als de kopieerringen die wij hier kennen.

Het voordeel is dat deze goedkoper zijn dan de standaard koieerringen die je bij het merk bovenfrees kunt kopen. Maar je hebt er dus wel een aparte adapter bij nodig om ze te gebruiken.
Bijvoorbeeld Leigh heeft adapters voor verschillende merken frezen, GereedschapPro verkoopt die.
En voor in de freestafel zijn deze ook te gebruiken met de adapterring van Incra.
Ook voor het snelspansysteem van Bosch zijn ze te krijgen.

De werking is dus exact gelijk aan vaste kopieerringen, het is niet te vergelijken met freesjes met lagers.
heb je voor die 6,35 mm een bijhorende spantang nodig (ik heb nu enkel 6, 8 & 12)
Ja, aangezien het een Amerikaans systeem is, heb je een 1/4" (6,35mm) spantang nodig.
Voor bijvoorbeeld de Festool OF1010 is dat artikelnr 488761, voor de OF1400/2200 is dat art. 494463.
Of eventueel een verloopring van 8 naar 6,35mm (maar beter is natuurlijk een passende spantang).
maximaal 6,35 schacht. Dus 6 mm zou ook moeten kunnen
Dit klopt dus niet, dat gaat niet passen. En als het al past, zit het niet goed vast en is het dus gevaarlijk.
weet je ergens een filmpje ?
U vraagt, wij draaien:

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.017
2.516
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout Ik denk dat we elkaar niet begrijpen, deze zet je wel vast in je zool maar raken de freesjes niet. Voor zover ik het begrijp...ik reageerde niet op deze specifieke set van CMT maar op het verschil van gelagerde freesjes tov een kopieerplaat in je freesmachine
laat ons schrijven dat ik het ben die jou niet begrijpt, want dit is mij volledig nieuw
op de plaatjes zie ik 2 verschillende types
van de rechtse heb ik er een paar
wat zijn de verschillen met de linkse ?

1643560241387.png 1643560272963.png

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.927
1.104
Omgeving Eindhoven
laat ons schrijven dat ik het ben die jou niet begrijpt, want dit is mij volledig nieuw
De linkse zijn schroefbare ringen die je in een aparte adapter plaatst, zoals ik in #11 noemde:
Bijvoorbeeld Leigh heeft adapters voor verschillende merken frezen, GereedschapPro verkoopt die.
En voor in de freestafel zijn deze ook te gebruiken met de adapterring van Incra.
Hier een ring in de adapterring voor de OF1010 uit de link.
Het totaal vormt een kopieerring zoals jij 'm kent.

IMG_1846.jpg
IMG_1844.jpg

IMG_1845.jpg

En de inlay-set zoals gevraagd, is weer een variant hierop, met een extra ringetje om de kopieerring groter te maken om het verschil tussen binnen- en buitenwerks frezen te vormen. Maar daar zou je ook een 2e maat kopieerring voor kunnen gebruiken.

Ik bedoel dat je er met je 6mm spantang en 6mm frees toch ook mee kan werken?
Klopt, alleen is het freesje dat voor specifiek deze set nodig is, niet in een schachtmaat 6 mm te krijgen is, en wel in 6,35 (die dus niet in een spantang 6 mm past).

Het grote voordeel van de messing set is dat je erg veel maten hebt, het nadeel dat je zool er geschikt voor moet zijn.
Met de adapterringen die ik noemde/linkte, zijn ze in zo ongeveer iedere bovenfrees te gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: vandikte

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.374
3.480
Gaanderen

Bekijk bijlage 114334 Bekijk bijlage 114335
Er zit geen verschil in de werking. Die messing set is in de usa redelijk universeel. Je hebt dus geen kopieerring van het merk nodig.

• Leuk

Léon_Gijs

Nieuw lid
30 jan 2022
6
0
Assen
Mensen,

Dank voor al jullie reacties. Zo kun je zien dat een simpele vraag nog niet zo eenvoudig hoeft te zijn ;). Volgens mij kunnen we hier allemaal weer wat van leren.

Léon_Gijs

Nieuw lid
30 jan 2022
6
0
Assen
Het zijn wel kopieerringen zoals je ze waarschijnlijk kent, maar voor deze heb je een aparte houder nodig om ze onder de bovenfrees te bevestigen. Het is een systeem wat je heel veel vind in de USA, als je bij Google zoekt op "porter cable guide bushings" vind je veel soorten, vooral vanuit de overkant van de plas.
Als je deze in de adapter schroeft, is het dus exact hetzelfde als de kopieerringen die wij hier kennen.

Het voordeel is dat deze goedkoper zijn dan de standaard koieerringen die je bij het merk bovenfrees kunt kopen. Maar je hebt er dus wel een aparte adapter bij nodig om ze te gebruiken.
Ook voor het snelspansysteem van Bosch zijn ze te krijgen.

De werking is dus exact gelijk aan vaste kopieerringen, het is niet te vergelijken met freesjes met lagers.

Ja, aangezien het een Amerikaans systeem is, heb je een 1/4" (6,35mm) spantang nodig.
Voor bijvoorbeeld de Festool OF1010 is dat artikelnr 488761, voor de OF1400/2200 is dat art. 494463.
Of eventueel een verloopring van 8 naar 6,35mm (maar beter is natuurlijk een passende spantang).

Dit klopt dus niet, dat gaat niet passen. En als het al past, zit het niet goed vast en is het dus gevaarlijk.

U vraagt, wij draaien:
Dit is inderdaad een heel mooi en duidelijk filmpje! Erg jammer dat dit niet op de Nederlands markt is met Nederlandse maten.

Wanneer je met een kopieerring werkt van bijv. 17 mm en bepaalde stukken van inlay zijn 12mm, dan gaat dit niet werken. Wat zou dan de meest logische oplossing zijn?

Dat was de reden om te zoeken naar een alternatief. Als ik dit allemaal zo heb gelezen heeft een gelagerde frees ook weer nadelen. Een vast hand zou ook kunnen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
322
120
Eemnes
ik zie bij Festool de kleinste kopieerring 10,8mm en ook 13,8 mm. Dit in combinatie met een 3mm frees, zou het zelfde moeten doen. Echter je sjabloon/mal moet je dus wel aanpassen op 13,8mm. Je krijgt dus een verkleining van je uiteindelijke inleg. En iets meer werk met wisselen van kopieerring. Hoef je ook geen 6,35 spantang erbij te hebben. 3mm heb je met 6 of 8 mm schacht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.