Waar halen jullie pijp voor pijpklemmen?

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Omdat ik eindelijk het design klaar heb voor mijn (simpele) werkbank, moet ik een blad van 175x80cm verlijmen.
Ik heb lijmklemmen tot 120cm, dus de breedte kan ik goed klemmen, maar de lengte niet.
Daarvoor bedacht ik pijpklemmen te gebruiken.
De klemonderdelen besteld, maar nu de pijp nog.
Waar halen jullie dit?

Wat ik denk nodig te hebben:
3x2m gaspijp/steigerbuis , 3/4" (26,9mm) doorsnede, 2,65mm wanddikte, staal, met aan 1 kant schroefdraad.
De pijp is her en der wel te vinden, betaalbaar zelfs, maar deze bedrijven kunnen me niet helpen met het schroefdraad.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
539
Eanske
ingoogni.nl
De draad kun je zelf snijden na een kleine investering: HBM 6 Delige Pijpdraadsnijset 12,5 – 31 mm
Je moet wel een goed manier hebben om de buizen heel vast in te klemmen (zonder ze te pletten). Snijden vergt kracht. Regelmatig terug draaien bij het snijden en smeren met wat olie.

De draadsnijder is geen heel goed ding, met name de plasic achterkant van de kop gaat los maar dat is met wat hout te verbeteren. Het voldoet voor mijn doel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Bedankt voor jullie hulp!

Indertijd heb ik pijpen met schroefdraad gekocht bij Toolstation.
Zoeken op 'pijpnippel'
wordt overal mét schroefdraad in standaardlengtes (bv 1 m) aangeboden
zoek op galvabuis
Uiteindelijk vond ik deze buis via de term galvabuis: https://www.praxis.nl/gereedschap-i...jp-met-draad-galva-3/4bux2000mm/3236304#specs
Klinkt als waar ik naar op zoek ben! Ik ga het eens proberen.

De draad kun je zelf snijden na een kleine investering: HBM 6 Delige Pijpdraadsnijset 12,5 – 31 mm
Je moet wel een goed manier hebben om de buizen heel vast in te klemmen (zonder ze te pletten). Snijden vergt kracht. Regelmatig terug draaien bij het snijden en smeren met wat olie.

De draadsnijder is geen heel goed ding, met name de plasic achterkant van de kop gaat los maar dat is met wat hout te verbeteren. Het voldoet voor mijn doel.
Ik hoopte op een kant en klare oplossing :)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Waarom wil je in de lengte klemmen? Dat heb ik nog nooit gedaan bij het maken van een blad.
Bestaat je blad uit allemaal korte stukjes die je ook in de lengte nog wil gaan verlijmen?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Yep! Reststukken balk van 5cm dik die ik in halfsteensverband in de lengte en breedte verlijm
Voor mijn Roubo ook allemaal korte stukken verlijmd:

1656331694444.png
Alleen in de breedte geklemd, dat geeft genoeg weerstand tegen wrijving om schuiven tegen te gaan. Als ze nog niet helemaal vastgedraad zijn, kan je aan een kant nog met een hamer ze bij elkaar kloppen.

Besteeds vooral ook aandacht aan het haaks afzagen en het vlak houden...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Uiteindelijk vond ik deze buis via de term galvabuis: https://www.praxis.nl/gereedschap-i...jp-met-draad-galva-3/4bux2000mm/3236304#specs
Klinkt als waar ik naar op zoek ben! Ik ga het eens proberen.


Ik hoopte op een kant en klare oplossing :)
Bij de 'particuliere' bouwmarkten zoals Praxis wil de kwaliteit van die buizen wel eens minder zijn - dunnere wand, bijvoorbeeld.
Toolstation levert het goede spul, is mijn ervaring.
In de agrarische wereld wordt dit soort buis ook veel gebruikt, bijv. voor melkinstallaties etc. In die hoek zou je plaatselijk wellicht wat kunnen vinden als alternatief voor Toolstation.
Een tip: probeer de zwartgelakte of gegalvaniseerde buis te kopen. De 100% stalen is niet handig als je veel eiken en dergelijke verlijmt, want geeft zwarte vlekken bij contact.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
Wij verkochten het vroeger op maximale lengte van 6 mtr als gasbuis. Warmte service levert ze o.a.
Die snijset van hmb heb ik ook. Ik heb grote moeite om er schroefdraad mee te snijden. Draait door de bekken van mijn bankschroef en ik durf hem niet verder aan te draaien. Drie soorten snijolie geprobeert maar ik kreeg er met moeite net genoeg schroefdraad op om de pijpklem erop te krijgen. Ik kan mij van vroeger de snijset van VBW herinneren en daarmee sneed ik er snel draad mee op in de kleine maten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.