Vurenhouten meubels

Kees Koning

Nieuw lid
15 jun 2025
2
0
Amsterdam
Beste leden van dit forum,

Ik ben nieuw in het werken met hout en probeer mijn eerste stappen te zetten door was makkelijke meubels in elkaar te zetten met vurenhout. Het in elkaar zetten begint te lukken, maar de afwerking is erg lastig. Ik weet dat in Amerika velen beitsen van merken zoals Varathane, MinWax en General Finishes worden gebruikt, maar die zijn hier niet te koop.

Hoe zouden jullie vurenhout voor een meubel afwerken naar een donkerdere kleur (bijvoorbeeld walnoot). Of hebben jullie nog alternatieve afwerkingen die jullie veel gebruiken voor een mooie afwerking van vurenhout?

Alvast bedankt!

Kees

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.080
3.593
Je kan bij je lokale verfboer ook gewoon kleurbeits kopen. Je kan bij bijvoorbeeld de meubelrestauratieshop de zelfde soort beitsen vinden.

Kees Koning

Nieuw lid
15 jun 2025
2
0
Amsterdam
Je kan bij je lokale verfboer ook gewoon kleurbeits kopen. Je kan bij bijvoorbeeld de meubelrestauratieshop de zelfde soort beitsen vinden.
Ga ik zeker checken! Ik heb redelijk recent beits gekocht van CetaBever en Rambo, maar ik vond dit tegenvallen. De Verkleuring ziet er heel onnatuurlijk uit.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.080
3.593
Ik heb nog ceta bever colors of de forest in de kleur teak staan. Ik gebruikte dat om grenenhouten tafelpoten te kleuren. Dat gaf voor mij het gewenste resultaat. Maar ik ga met specifieke wensen gewoon naar mijn lokale verfboer. Daar is veel kennis aanwezig.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
722
405
‘s-Hertogenbosch
Heb in het verleden de (water-)beits van tres-lycx gebruikt. Werkt prima en de kleuren zijn onderling te mengen.
Dit is echter alleen maar om op kleur te brengen. Door het aanbrengen van een afwerklaag verdiept de kleur maar dat moet je eerst zelf uitproberen….
Succes John

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.127
63
shinglemaker.wordpress.com