Vurenhouten meubels

Kees Koning

Nieuw lid
15 jun 2025
2
0
Amsterdam
Beste leden van dit forum,

Ik ben nieuw in het werken met hout en probeer mijn eerste stappen te zetten door was makkelijke meubels in elkaar te zetten met vurenhout. Het in elkaar zetten begint te lukken, maar de afwerking is erg lastig. Ik weet dat in Amerika velen beitsen van merken zoals Varathane, MinWax en General Finishes worden gebruikt, maar die zijn hier niet te koop.

Hoe zouden jullie vurenhout voor een meubel afwerken naar een donkerdere kleur (bijvoorbeeld walnoot). Of hebben jullie nog alternatieve afwerkingen die jullie veel gebruiken voor een mooie afwerking van vurenhout?

Alvast bedankt!

Kees

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.080
3.593
Je kan bij je lokale verfboer ook gewoon kleurbeits kopen. Je kan bij bijvoorbeeld de meubelrestauratieshop de zelfde soort beitsen vinden.

Kees Koning

Nieuw lid
15 jun 2025
2
0
Amsterdam
Je kan bij je lokale verfboer ook gewoon kleurbeits kopen. Je kan bij bijvoorbeeld de meubelrestauratieshop de zelfde soort beitsen vinden.
Ga ik zeker checken! Ik heb redelijk recent beits gekocht van CetaBever en Rambo, maar ik vond dit tegenvallen. De Verkleuring ziet er heel onnatuurlijk uit.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.080
3.593
Ik heb nog ceta bever colors of de forest in de kleur teak staan. Ik gebruikte dat om grenenhouten tafelpoten te kleuren. Dat gaf voor mij het gewenste resultaat. Maar ik ga met specifieke wensen gewoon naar mijn lokale verfboer. Daar is veel kennis aanwezig.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
722
405
‘s-Hertogenbosch
Heb in het verleden de (water-)beits van tres-lycx gebruikt. Werkt prima en de kleuren zijn onderling te mengen.
Dit is echter alleen maar om op kleur te brengen. Door het aanbrengen van een afwerklaag verdiept de kleur maar dat moet je eerst zelf uitproberen….
Succes John

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.127
63
shinglemaker.wordpress.com
Omdat vurenhout samen met alle andere naaldboom houtsorten geen poerien heeft neemt hij minder snell een beits op en somes heelemal niet. Daarom is een waterbeits geschikt. Belangrijk om wat proeven te doen met hoeveelheid, hoe lang wachten voordat het genoeg in het hout dringt, moeten je het meerder keeren op doen enzovoort enzovoort voor de gewenst door jouw resultaat. Waarschijnlijk door de water komt de vezels omhoog zeker in het begin. Dus schuuren tussen elke keer dat je het aanbrengen. Zoals John heeft het al aangegeven is een afwerklaag nodig om de kleur vast te houden.

Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.127
63
shinglemaker.wordpress.com
Op vurenhout Met dit beits samen met een afwerking van was heb ik altijd bevredigend resultaten. Bijvoorbeeld image.jpg
een samenstelling van:
Ossenbloed
Ijzeroxide (voor de kleur. Dat moet je zelf kiezen)
Misschien zelfs - ik weet het niet meer het staat al 10 jaar hier - een schep kalk Doorheen.

IMG_1123.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.