vurenhout voor buiten gebruik

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allemaal,

ik zou op mijn terras een schutting in hout willen maken, bestaande uit horizontale latjes van ongeveer 6cm breed, die overloopt in een bankje. de schutting wordt wit gelakt.

omdat er op het terras geen zonlicht komt, dacht ik een duurzame houtsoort zoals douglas te gebruiken. ik heb echter nog een hele voorraad vuren plancher liggen (nieuw, restmateriaal) wat qua afmetingen perfect zou uitkomen.

denken jullie dat het vurenhout duurzaam genoeg zal zijn voor buitengebruik, mits degelijk afgelakt?

mvg

joris
 
  • Leuk
Waarderingen: Gjalt

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Het ligt een beetje aan je definitie van duurzaam, als het 15-20 jaar mee moet zou ik niet voor vuren kiezen. Ik verwacht sowieso dat je het impregneren/lakken regelmatig moet herhalen om het vochtwerend te houden.

Verder goed opletten op afwatering (dat nergens water op blijft staan) en bevestigingen/overgangen (zijn vaak de zwakke punten qua vocht, als er water tussen blijft zitten).

Edit: en uiteraard RVS bevestigingsmateriaal gebruiken
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik heb het ook recent gedaan met vuren vloerdelen en oude vuren planken die al reeds als schutting gebruikt werden. Wel alles in 3 lagen hoogglans dekkende beits gezet. Hiermee kan het weer een jaar of 5-10 mee. Daarna zien we wel weer.

De oude vuren planken zijn nu in totaal een kleine 15-20 jaar oud. Ik heb het 8 jaar geleden voor het laatst gebeitst. Nu weer alles geschuurd, de planken aan bovenkant 3 cm ingekort en onder 10, want dat was rot. Hierna alles in 3 lagen dekkende beits gezet en het kan weer even mee.. Hergebruik ten top dit
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Vuren hout is geen buiten hout, maar als je het toch wilt gebruiken, dan zou Ik ze verticaal gebruiken, dat water veel beter af dan horizontaal.
Voorspelling, het is goed voor 6 jaar of zo o_O
Ik heb in 2013 een verhoog (soort wandje) gemaakt boven mijn tuindeur van oude grenen vloerdelen van 2cm dik. Alles bij elkaar een meter hoog. Onbehandeld, verticaal geplaatst met het grote vlak noord zuid gericht. Buiten wat groene aanslag op de noordkant en vergrijsde kleur aan de zuidkant is er nog altijd niets aan. Het kan dus wel... Als het maar goed kan drogen en geen staand water. Behandelen is wel beter voor de levensduur. Maar echt duurzaam wordt het nooit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.093
404
tussen standaard vuren en douglas zit naar mijn mening te weinig verschil om nieuw hout te kopen

in beide soorten heb je overigens een hoop kwaliteit verschil afhankelijk van waar het hout vandaan komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.