Vurenhout voor buiten behandelen

DaniDaho

Nieuw lid
22 dec 2021
3
0
Groningen
Hallo allen,

Ik ga binnenkort de volgende structuur bouwen op een stalen onderstel voor een Tiny House, met onbehandeld vuren balken van 70x220, wat raden jullie aan qua bescherming voor het hout? het hout komt niet in contact met de grond, wel met het staal (randbalken en dwars balken).


PHOTO-2021-12-22-10-49-07.jpgPHOTO-2021-12-22-10-49-58.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Leuk project! Ik zet het meestal in de loodvrije menie. Dat is dat oranje verf achtig spul dat werkt erg goed en is niet verschrikkelijk duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Het blijft dus vrij van regen, maar zit toch vlak bij de grond waardoor het door oa condens wel af en toe vochtig kan worden?
Ik weet dat in de bouw hout dat in/tegen de spouw zit (buitenkanten van kozijnen) ook vaak in de menie wordt/werd gezet.
Maar heb je het hout al? Je zou ook voor een houtsoort kunnen kiezen die van nature wat duurzamer is, douglas bijvoorbeeld.
 

DaniDaho

Nieuw lid
22 dec 2021
3
0
Groningen
Het blijft dus vrij van regen, maar zit toch vlak bij de grond waardoor het door oa condens wel af en toe vochtig kan worden?
Ik weet dat in de bouw hout dat in/tegen de spouw zit (buitenkanten van kozijnen) ook vaak in de menie wordt/werd gezet.
Maar heb je het hout al? Je zou ook voor een houtsoort kunnen kiezen die van nature wat duurzamer is, douglas bijvoorbeeld.
Ja precies condens en vocht omdat het te dichtbij de grond is, maar inderdaad vrij van regen. Het hout is al onderweg, douglas balken in zo'n kopmaat is niet te betalen
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ja precies condens en vocht omdat het te dichtbij de grond is, maar inderdaad vrij van regen. Het hout is al onderweg, douglas balken in zo'n kopmaat is niet te betalen
Ik paste bij renovatie altijd dakleer toe tussen gemenied hout en steen. Zou je ook tussen staal en hout kunnen doen. Condens door koude oppervlakten leidt vaak tot rotterij.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Loodmenie, carboleum of chrome-6 schijnen heel goed te zijn. Mocht je dat niet aandurven is geïmpregneerd hout een goed alternatief.
Laten vacuüm impregneren van je bestaande hout is ook een optie.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
kan je geen drukbestendig isolerend materiaal tussen het vuren en het metaal plaatsen ?
dat lost het condensprobleem reeds op
eigenlijk zou ik de hele vloer in betonplex maken met daarop dragende isolatie, en pas dan het vuren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.