Vurenhout schilderen

ronald123

Nieuw lid
9 mei 2023
2
0
Enschede
Hallo, ik wil een dressoir meubel maken van massief vurenhouten timmerpanelen.

Omdat het hout een mooie houtnerf tekening heeft zou het zonde zijn om deze in een dekkende lak te zetten.

Voor het vurenhout onder de overkapping heb ik ooit eens 2 in 1 lak gekocht van de action. De houtnerf bleef toen mooi zichtbaar. Deze was alleen in zijdeglans.

Ik ben nu op zoek naar een mat zwarte verf of beits waar de houtnerf nog goed zichtbaar blijft. Daarnaast vraag ik mij af of een beits wel geschikt is voor een meubel?
Heeft iemand tips en eventueel ook een foto van het resultaat?

Heel erg bedankt alvast
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
275
123
55
Luzy Saint Martin
Beits is strikt genomen eigenlijk een vloeistof die de kleur verandert zonder dat het een afwerklaag is. De "beits" die je in DHZ zaken koopt; Rambo beits en dat soort termen is eigenlijk gewoon een transparante vernis met wat kleurstof.

Je zou zwarte waterbeits kunnen nemen en het daarna aflakken met blanke vernis. Dan blijf je de nerf mooi zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: ronald123

ronald123

Nieuw lid
9 mei 2023
2
0
Enschede
Bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat ik dan voor de optie ga om te lakken zonder grondverf. Dat scheelt mij een extra potje blanke lak te kopen en een extra laag aan te brengen. Ik ga wel eerst even testen op een stukje resthout.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.218
528
Eanske
ingoogni.nl
Dat scheelt mij een extra potje blanke lak te kopen en een extra laag aan te brengen.
Bij iedere leverancier die kleur voor je op maat mengt kun je ook de transparante basis kopen. Dus een blik zwart en een blik transparant kopen en naar smaak mengen. In het ideale geval zet je meerdere lagen op die steeds iets meer pigment hebben om tot de juiste densiteit te komen. Of, inderdaad, met een serie proefstukken met verschillende verdunningen en dan in een keer goed.

Mengen met echt matte lakken is wat lastig, het kan heel anders opdrogen dan je verwacht, dus zeker die proefstukken.

Meerdere lagen met matte lak is niet handig. Hoe meer lagen je op zet hoe minder mat het wordt. Normaal doe je alles in hoogglans en is alleen de allerlaatste laag mat.
 
  • Leuk
Waarderingen: ronald123

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.