Vuren Bureaublad

AdrianJC

Nieuw lid
22 apr 2020
2
0
Beste Houtbewerkers,

Ik wil van vuren een bureaublad gaan maken van 2800x750x30, aangezien dat ik nog redelijk nieuw ben in het maken van dit soort zaken van hout zit ik met een vraag.
De wens is om over de lengte van 2800mm op de kantzijde van 30mm dik een sleuf te maken echter het profiel wat er in zou moeten is 17mm is dit te doen met een frees? of hebben jullie daar andere ideeën/tips over

ben heel erg benieuwd.....

Groet,
Ad

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
684
329
Het Groene Hart
Scherpe frees is inderdaad aan te raden, vuren heeft in mijn ervaring nog wel eens de neiging om te splinteren.

Verder inderdaad zoals Steve88 zegt niet proberen in een keer de volle diepte te bereiken, over het algemeen ga je uit van 1/3 tot 1/2 van de freesdiameter per keer. Als je dus een freesje van 8mm gebruikt, neem je per keer zo'n 2,5 tot 4 mm af.

Altijd tegenlopend frezen, verkleint de kans op uitschieten.

Het is me niet duidelijk of je het profiel over heel de breedte wilt maken of een klein stukje wilt laten staan, in dat geval moet je 'invallen' zorg dan dat je een freesje hebt met een ondersnijder, niet alle (goedkope) freesjes hebben dat.

Uit je verhaal maak ik verder op dat je het profiel op de kopse kant wilt maken? dus het blad wordt 30mm dik en daar moet 17mm uit? In dat geval zou ik OF een parallelgeleider gebruiken, of een jig maken, je hebt op zo'n smal stukje grote kans dat je uitschiet of de frees kantelt (en dus ook uitschiet).
Dit is volgens mij wel een aardig begin: https://www.youtube.com/watch?v=DV9Cb_-Axos

Succes!

AdrianJC

Nieuw lid
22 apr 2020
2
0
Hey top bedankt allemaal voor jullie snelle reacties,

@Steve88, :) oke mooi rustig aan dus en idd meerdere lagen frezen.

@JochemK, top uitleg met detail ik ga er zeker rekening mee houden.
Idd wordt er over de gehele lengte een inbouw profiel geplaatst voor LED verlichting en dan wilde ik frezen omdat het effect mooier is en het ook beter uitziet.
Verder wil ik nog 2 of 3 U-Profielen in het blad weg frezen voor evt krom trekken van het blad te voorkomen, maar de ene zegt wel doen en de ander die zegt nee joh das helemaal niet nodig.

wellicht dat jullie daar ook nog een visie bij hebben....

alvast bedankt weer! TOP GASTEN

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.